چهارشنبه / ۲ بهمن ۱۳۹۸ / ۲۲:۲۱
سرویس : فرآورده های گوشتی و پروتئینی
کد خبر : ۹۱۲۵۰
گزارشگر : ۳۵۵۱
فارس
سرویس فرآورده های گوشتی و پروتئینی

قیمت گوشت باز هم کاهش یافت/3 سناریویی که دامداران مطرح می کنند

با انباشت دام در دامداری های کشور، قیمت گوشت کاهش یافته اما دامداران از قیمت پایین ناراضی هستند و 3 سناریو برای جلوگیری از انباشت دام مطرح می کنند.

گزارش میدانی حاکی است قیمت گوشت روند کاهشی خود را در روزهای گذشته ادامه داده وگوشت مخلوط گوساله کیلویی 61 هزار و 500 تومان به فروش می‌رود. گوشت ران و دست گوساله هم کیلویی 67 هزار تومان عرضه می‌شود.
کاهش قیمت گوشت در بازار به دلیل افزایش تولید گوشت انجام شده که طبق اعلام دامداران استانهای مختلف دام آنها دستشان مانده است، از چند ماه گذشته دامداری‌های استان‌ها معترض  هستند که دام آنها در دستشان مانده و خریداری برای آنها نیست.
* 3پیشنهاد دامداران برای جلوگیری از انباشت دام در دامداری ها
در این میان آنها چندین پیشنهاد داشتند؛ نخست آنکه شرکت پشتیبانی امور دام خریداری کرده و به عنوان ذخیره استراتژیک نگهداری کند و در زمان لازم به بازار تزریق کند تا قیمت‌ها هم متعادل شود.
سناریوی دوم اینکه واردات گوشت به کشور قطع شود. کشور سالانه 150 هزار تن نیاز به واردات گوشت دارد که در طول سال وارد می‌کند.
سناریوی سوم اجازه صادرات به تولیدکنندگان داده شود. اما برای سناریوی سوم مخالفانی وجود دارد و اینکه از آنجا که تولید داخل پایدار نیست و انباشت دام در دامداری‌ها مقطعی است، صدور مجوز صادرات قیمت را همانند سال گذشته که قیمت به کیلویی 120 هزار تومان هم رسید بحرانی خواهد کرد.
دامداران قیمت هر کیلو دام زنده را 25 هزار تومان می فروشند اما قیمت گوشت در بازار کیلویی بیش از 60 هزار تومان است بر اساس یک عرف معمول قیمت گوشت در بازار باید دو برابر قیمت دام زنده باشد.
*ثبات قیمت گوشت مرغ
بر اساس گزارش میدانی قیمت مرغ هم در هفته‌های گذشته ثابت مانده و کیلویی 11 هزار و 500 تومان عرضه می‌شود. تولیدکنندگان مرغ بارها اعتراض کرده اند که این قیمت برای آنها مقرون به صرفه نیست و ضرر می‌کنند، اما برخی کارشناسان این حرف آنها را قبول ندارند و معتقدند با کاهش قیمت تمام‌شده می‌توان حاشیه سود ایجاد کرد.
*می توان به جای افزایش قیمت محصول هزینه ها را کم کرد
قیمت تمام‌شده تولید در کشور ما بالاست، بیش از 70 درصد خوراک دام و طیور وارداتی است و با هر نوسان در بازارهای جهانی، قیمت داخل هم نوسان پیدا می‌کند اگرچه دولت با اختصاص ارز 4200 تومانی تلاش می‌کند که جلوی نوسان‌های قیمت را بگیرد، اما وجود دلالی‌های گسترده در این حوزه اجازه این کار را حتی به دولت هم نمی‌دهد.
از سوی دیگر هزینه پرت انرژی در مرغداری‌های کشور بالاست و در مرحله نخست هدفمندی یارانه‌ها قرار شد 17 هزار مرغداری کشور از نظر تعدیل مصرف انرژی اصلاح شوند، اما هیچ‌وقت چنین نشد. از سوی دیگر نژادهای مرغ در کشور می‌تواند بهره‌ورتر باشد.
هر کیلو ران مرغ 9800 تومان، ران مرغ بدون کمر 12 هزار و 400 تومان، سینه مرغ 13 هزار و 800 تومان،‌ سینه کبابی 18 هزار و 800 تومان، فیله مرغ 25 هزار تومان، کتف و بال 13 هزار تومان، گردن مرغ 4 هزار و 700 تومان، ساق مرغ 2200 تومان به فروش می‌رود.
همچنین قیمت ماهی آزاد قزل‌آلا در بازار تهران 26 هزار و 800 تومان، ماهی تیلاپیا 53 کیلویی هزار تومان عرضه می شود.

(چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۸) ۲۲:۲۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها