چهارشنبه / ۲ بهمن ۱۳۹۸ / ۱۴:۳۳
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۱۲۴۴
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

ازبکستان به انحصار دولتی تجارت پنبه پایان می‌دهد

ازبکستان قصد دارد به‌تدریج نقش دولت در تجارت پنبه و گندم را کاهش داده و فرصت‌هایی برای شرکت های خصوصی در این پرجمعیت‌ترین کشور آسیای میانه ایجاد کند.

به گزارش رسانه‌های محلی ، شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان روز چهارشنبه ضمن اعلام این خبر خاطرنشان کرد که این اقدام باید بطور مرحله‌ای انجام شود تا سرمایه‌گذاری خصوصی تشویق شود.
ازبکستان یکی از تولیدکنندگان اصلی پنبه در جهان است و پایان تدریجی انحصار دولتی بر تجارت پنبه در این کشور ۳۳ میلیون نفری یک تغییر مهم در سیاست‌های دولت به شمار می‌رود.
میرضیایف در جلسه پارلمان گفت: مردم ما ممکن است آماده این کار نباشند اما اگر به‌تدریج این تغییر (دور شدن از انحصار دولتی) را ایجاد نکنیم، هرگز علاقه‌مندی در بین سرمایه‌گذارها ایجاد نخواهد شد.
ازبکستان دهمین صادرکننده بزرگ پنبه دنیا است و این جمهوری عضو سابق اتحاد جماهیر شوروی قصد دارد به‌تدریج صادرات پنبه خام را به نفع صنایع نساجی داخلی متوقف کند.
صادرات پنبه کشورهای منطقه آسیای مرکزی در مجموع نیز در سال‌های اخیر کاهش داشته و نسبت به چهار سال پیش تقریبا به نصف کاهش یافته است. بخش اعظم تولید و مصرف پنبه آسیای مرکزی در اختیار کشور ازبکستان است که بیش از سه چهارم مصرف پنبه منطقه را به خود اختصاص می‌دهد. سیاست‌ها و اعتبارات دولتی موجب تشویق شرکت‌های داخلی و خارجی به اجرای یک چرخه تامین یکپارچه‌تر شده است.
نشریه اکونومیست بتازگی در مقاله‌ای در این خصوص نوشت که ازبکستان بخاطر کارگران به سمت خصوصی‌سازی صنعت پنبه حرکت می‌کند. این امیدواری وجود دارد که بخش خصوصی با شرایط بهتری از کارگران در مزارع پنبه استفاده کند. این در حالی است که این کشور قصد دارد به یک قدرت در صنعت پوشاک همانند چین و ویتنام تبدیل شود.
تاریخچه کشت پنبه در ازبکستان امروزی به حدود ۲ هزار سال پیش می‌رسد اما کشت این محصول در زمان شوروی به اوج رسید بطوری که جمهوری سوسیالیستی ازبکستان ۷۰ درصد از تولید پنبه اتحاد جماهیر شوروی را به خود اختصاص می‌داد. کشت گسترده پنبه و اختصاص بی‌رویه منابع آبی همچنین مشکلات زیست‌محیطی همچون خشک شدن رودخانه‌ها و دریاچه آرال را نیز به همراه داشته است.

(چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۸) ۱۴:۳۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها