دوشنبه / ۳۰ دی ۱۳۹۸ / ۱۸:۲۰
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۱۱۸۲
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

خط اعتباری ۶۰۰میلیارد تومانی برای صادرات/ تولید ۲۳ میلیون تن محصولات باغی در کشور

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه در حال حاضر ۲۳ میلیون تن محصولات باغبانی در کشور تولید می شود، گفت: بخشی از این حجم تولید در فضای گلخانه و مابقی در فضای باز است که می‌توان با یک هرس و یک تغذیه مناسب این میزان را به دو برابر افزایش داد.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در حال حاضر ما حدود ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار باغ داریم که از این میزان حدود ۹۰۰ هزار هکتار نیاز به بازسازی دارد و دلیل آن این است که برخی مخروطی کاشته شده‌اند و از سویی دیگر پایه‌ها و رقم‌ها قدیمی است و یا نقشه باغ استاندارد نیست، درحالی‌که هر ۳۰ سال باید این نقشه تغییر یابد و این چرخه همیشه ادامه‌دار است.
۹۰۰هزار هکتار باغ نیازمند بازسازی است
محمدعلی طهماسبی ادامه داد: این ۹۰۰ هزار هکتار، نهال، پایه و رقم‌های جدید می‌خواهد و باید رقم‌های قبلی را کنار بگذاریم، اکنون پایه‌های بسیار خوبی آمده است. سال پیش ۱۴۲ رقم و پایه جدید معرفی شده بود. امسال هم ۱۰ الی ۲۰ رقم از طریق موسسه تحقیقات باغبانی اعلام می‌شود. از لحاظ پیوندک مقداری هم کمبود داشته‌ایم که توانستیم از ترکیه بیاوریم.
طهماسبی در ادامه با بیان اینکه برخی روی باغات مادری سرمایه‌گذاری کرده‌اند، گفت: اکنون ما می‌توانیم نهال لیبل آبی بدهیم، این نهال حاصل زحمات محققین بود که در حال تکثیر است.
تغییر اقلیم را بپذیریم
معاون امور باغبانی گفت: یکی از دلایل و مشکلات پیشین آن است که در حال تغییر اقلیم هستیم و این را باید بپذیریم. باید در کاشت نوع پسته دقت کنیم به‌عنوان مثال، نوع احمدآقایی، کله قوچی،‌ اکبری و... هریک نیاز به شرایط اقلیمی و سرمایشی خاص خود را دارد. ما آسیب‌هایی هم از سرمایش و هم از گرمایش اقلیم داریم. از سویی دیگر توجه به تغذیه باغات مهم است، در بخش تغذیه کارهای خوبی انجام شده است. باید به مرحله رویش تا زایش توجه کرد و متناسب با آن تغذیه‌ای مناسب هر مرحله را انجام داد تا با کمترین هزینه بتوان بیشترین برداشت را از باغات داشت.
تولید ۲۳ میلیون تن محصولات باغی در کشور
او با بیان اینکه در حال حاضر ۲۳ میلیون تن محصولات باغبانی در کشور تولید می شود، تصریح کرد: بخشی از این حجم تولید در فضای گلخانه و مابقی در فضای باز است که می‌توان با یک هرس و یک تغذیه مناسب این میزان را به دو برابر افزایش داد.
نبود تشکل در بخش باغبانی
معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با نقد نبود تشکل‌های توانمند در عرصه باغبانی، گفت: نبود تشکل در این بخش سبب می‌شود آنچه در بخش باغبانی به بار می‌آید را به ثمن‌بخس بفروشیم. در این بین لازم است که ما بازار را خودمان کنترل کنیم و یک تشکل قوی را تشکیل دهیم. در محصول زعفران این تشکل به‌وجود آمده است. به عنوان مثال زرین زعفران مشرق زمین چند هزار نفر عضو دارد، زعفران را به بورس برده و کاملا قیمت بازار را کنترل کرده است و ارتباط تنگاتنگی با تولیدکننده و مردم دارد.
او با بیان اینکه بستر مناسبی برای صادرات از طریق اتحادیه اوراسیا فراهم شده است، ادامه داد: اتحادیه اوراسیا روی تعرفه توجیهی ایران با کشورهای دیگر تمرکز کرده است. این اتحادیه ضوابط قرنطینه‌ای را در کشور مقابل، ثبت و ضبط می‌کند و به این ترتیب به کمک صادرکننده می‌‌آید. این اقدامات، کارهایی است که باید در استان با همکاری بخش خصوصی انجام شود.
خط اعتباری ۶۰۰میلیارد تومانی برای صادرات
طهماسبی در ادامه افزود: حدود ۶۰۰ میلیارد تومان یک خط اعتباری با عاملیت بانک کشاورزی برای پرداخت تسهیلات به صادرکنندگان پنج محصول باغی ایجاد شد که تنها پسته‌کاران توانستند بهره‌برداری کنند و بخش‌های دیگر بهره زیادی نبردند. این خط با سود ۱۴.۵ درصد تنها برای تجارت و صادرات محصولات باغبانی در نظر گرفته شده است. برای اینکه به باغداران ضرری نرسد نیاز است که یک اتحادیه و تعاونی در هر استان ایجاد شود تا دست واسطه‌ها کوتاه شود. در پسته و زعفران این اتحادیه و تعاونی‌ها ایجاد شده‌اند و امیدواریم که در هسته‌داران، سبزی و صیفی نیز به‌وجود بیاید.
مجمع ملی خبرگان، به دنبال کشاورزی قراردادی
معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه از کشاورزی قراردادی و تشکیل زنجیره‌ها حمایت می‌کنیم، ادامه داد: در این زمینه با سرمایه‌گذاری چند ده میلیاردی در قالب کشاورزی قراردادی روبرو بودیم و سرمایه‌گذار با دریافت این مبلغ از وزارت جهاد کشاورزی، تعهد داده که با کشاورزان قرارداد داشته و محصولات آنها را جمع‌آوری کرده تا تولیدکننده متضرر نشود. اینجا، یک کشاورز پیشرو است که می‌تواند بیشترین بهره‌برداری را از این فرصت داشته باشد.
در راستای تأکید طهماسبی بر اهمیت کشاورزی قراردادی و بهره‌گیری آن در تولید محصولات باغی، محمد جعفری فشارکی، مدیرعامل مجمع ملی خبرگان نیز گفت: مجمع ملی خبرگان به دنبال کشاورزی قراردادی است. شهرستان نظرآباد استان البرز را به‌عنوان پایلوتی برای کشاورزی قراردادی انتخاب کرده‌ایم و در نظر داریم تا در هر استان یک شهرستان را به‌صورت پایلوت انتخاب کنیم و امیدوارم این روند برای کل استان‌ها فراگیر شود.


(دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۸) ۱۸:۲۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها