دوشنبه / ۳۰ دی ۱۳۹۸ / ۱۰:۵۸
سرویس : فرآورده های لبنی
کد خبر : ۹۱۱۶۳
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس فرآورده های لبنی

استاندارد سم آفلاتوکسین در ایران، ۵ برابر سختگیرانه‌تر از استاندارد جهانی

مدیرکل نظارت بر استانداردهای صنایع غذایی، لوازم آرایشی و بهداشتی و حلال سازمان ملی استاندارد ایران گفت: استاندارد سم آفلاتوکسین در ایران پنج برابر سخت‌گیرانه‌تر از استاندارد جهانی بوده و به میزان یک دهم میکروگرم در هر کیلوگرم شیر است.

«غلامرضا امینی»  درخصوص مطرح شدن آلودگی شیرهای تولیدی به سم آفلاتوکسین از رسانه ملی، افزود: مطلبی که از رسانه و از زبان یک کارشناس مطرح شد، سراسر اشتباه بود و خود آن فرد هم به اشتباهش اذعان کرده است.
وی بیان‌داشت: آفلاتوکسین سمی است که حاصل فعالیت نوعی قارچ است که این قارچ روی فرآورده‌های کشاورزی از جمله غلات و خشکبار رشد کرده و چهار نوع سم به نام های B۱، B۲، G۱ و G۲ تولید می کند.
امینی ادامه‌داد: ‌این قارچ وقتی در جیره غذایی دام موجود باشد، در بدن دام هیدروکسیده شده و به آفلاتوکسین M۱ تبدیل می‌شود، بر این اساس روی آن شناخت کامل داشته و به همین دلیل از سال ۹۲ و با هدف کاهش مخاطرات این سم به شدت روی آن کار کرده ایم.
وی درخصوص چگونگی انجام کار در این زمینه در مواجهه با سم آفلاتوکسین، گفت: وقتی خطر شناخته شد، برای آن ارزیابی ریسک انجام می‌شود، یعنی بررسی می‌کنیم چه میزان از آن چه خطراتی دارد و بر اساس آن استاندارد حد مجاز را تعیین می‌کنیم.
این مقام مسوول سازمان ملی استاندارد یادآورشد:‌ کدکس (استاندارد جهانی غذایی) در سطح جهان متولی استاندارد این سم است و حد مجاز آن را نیم قسمت در میلیارد (نیم میکروگرم در هر کیلوگرم) تعیین کرده، اما ما در ایران استانداردی پنج برابر سختگیرانه‌تر قرار دادیم و حد مجاز آن را یک دهم قسمت در میلیارد تعریف کردیم.
وی خاطرنشان‌کرد:‌ این سختگیری در حدی بوده که بسیاری کارخانجات تولیدی ایران پا را از این هم فراتر گذاشته و به رکوردهای به مراتب پایین‌تری رسیده‌اند، به طوری که شیر و فرآورده‌های لبنی یکی از اقلام عمده صادراتی کشور در سال‌های گذشته بوده و به‌تازگی برخی شرکت‌های ایرانی قراردادهای صادرات این اقلام به برخی کشورهای اتحادیه اوراسیا را منعقد کرده‌اند.
امینی به آمار سال گذشته اشاره کرد و افزود: پارسال ۴۹۸ نمونه از شرکت‌های مختلف تولیدکننده شیر پاستوریزه در کشور گرفته شد که ۴۸۲ مورد آن کاملا منطبق با استانداردهای سختگیرانه این سازمان بود و در ۲۷۵ بار (معادل ۹۸.۲ درصد) نمونه‌گیری از شرکت های تولیدکننده شیر استریلیزه نیز ۲۷۳ (معادل ۹۹.۳ درصد) نمونه مطابقت داشته است.
وی با اشاره به انجام ۶ مرحله مراقبت سیستمی درخصوص سم آفلاتوکسین، گفت: حد مجاز این سم در جیره غذایی وارد شده به کشور پنج قسمت در میلیارد است، این در حالی است که در سایر کشورها تا ۲۰ قسمت در میلیارد تعریف شده است، همچنین دامپزشکان در هر واحد دامداری موظف به کنترل جیره غذایی هستند، دامپزشک مستقر در واحدها شیر تولید شده را آزمایش می‌کند، پس از آن در مراکز جمع آوری شیر، در بدو ورود به کارخانجات و پس از تولید شیر نیز به طور جداگانه کنترل میزان سم انجام می‌شود.
این مسوول خاطرنشان‌کرد:‌ پس از آن نمونه‌گیری‌های دستگاه‌های نظارتی از جمله سازمان ملی استاندارد و وزارت بهداشت آغاز می‌شود و نتایج به صورت برخط در همه آزمایشگاه‌ها قابل رویت است. 
وی تاکیدکرد:‌ روز گذشته و با داغ شدن این خبر در فضای مجازی، نمونه گیری از ۱۰ واحدهای مختلف تولید و توزیع کننده شیر انجام شد که نتیجه آن متوسط ۸۹ هزارم قسمت در میلیارد این سم بود و حتی از استاندارد سختگیرانه کشورمان پایین‌تر است.
امینی تاکیدکرد: ‌کد ۱۰ رقمی پایین علامت استاندارد در هر فرآورده تولیدی وجود دارد که مصرف‌کنندگان می توانند با ارسال آن به سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۵۱۷ به اطلاعات کاملی راجع به آن فرآورده دست یابند.

(دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۸) ۱۰:۵۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها