یکشنبه / ۲۹ دی ۱۳۹۸ / ۱۵:۲۱
سرویس : فرآورده های لبنی
کد خبر : ۹۱۱۴۱
گزارشگر : ۳۵۱۶
مهر
سرویس فرآورده های لبنی

واکنش وزارت جهاد به وجود سم در شیر/به شدت تکذیب می شود

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: به هیچ وجه سم آفلاتوکسین بیش از حد مجاز در شیر وجود ندارد و این موضوع به شدت تکذیب می‌شود.

مرتضی رضایی، معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی گفت: به هیچ وجه سم آفلاتوکسین بیش از حد مجاز در شیر وجود ندارد و این موضوع به شدت تکذیب می‌شود.
 
وی افزود: نتایج تحقیقات دانشگاه‌ها، بررسی‌های وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت و همچنین کارخانجات تولیدکننده شیر، نشان می‌دهد که به هیچ وجه سم آفلاتوکسین بیش از حد مجاز در شیر وجود ندارد.
 
معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی گفت: حد مجاز آفلاتوکسین در شیر بر اساس استانداردها در ایران ۵۰ نانوگرم در لیتر است که در شیرهای مصرفی کشورمان به هیچ عنوان از این حد مجاز عدول نشده است و در همه آزمایش‌ها، این رقم پایین‌تر از حد مجاز بوده است.
 
رضایی اضافه کرد: موضوع وجود آفلاتوکسین بیش از حد مجاز در شیرها که از جانب برخی مطرح شده به هیچ عنوان مستند نیست و پایه و اساس ندارد. اینکه مطرح شده ۶۰ درصد شیر تولیدی در یکی از استان‌های کشور آلوده به سم آفلاتوکسین بیشتر از حد مجاز است کذب محض است.
 
معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه همه کارخانجات لبنیات، شیر دریافتی را مورد آزمایش قرار می‌دهند اظهار داشت: از مهمترین مواردی که مورد ارزیابی قرار می‌گیرد وجود سم آفلاتوکسین بیش از حد مجاز است که اگر چنین مواردی مشاهده شود بلافاصله شیر به دامداری بازپس داده می‌شود ضمن اینکه با توجه به انتقال سم آفلاتوکسین از خوراک دام به شیر، دامداری‌ها نیز آزمایش‌های دقیقی برای وارد نشدن این سم به بدن دام دارند چرا که این سم مهلک است و پیش از هر چیزی، دام‌ها را از پای در می‌آورد.
 
رضایی ادامه داد: از سوی دیگر وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی نیز به صورت مداوم وجود سم آفلاتوکسین در شیر را اندازه گیری می‌کنند که به هیچ عنوان و در هیچ نقطه‌ای از کشور به موردی که آفلاتوکسین موجود در شیر بیش از حد مجاز باشد برخورد نشده است و مردم می‌توانند با اطمینان شیر مصرف کنند.
 
وی گفت: شیری که در ایران تولید می‌شود یکی از بهترین شیرهای جهان است و سالانه ۷۰۰ تا یک میلیون تن از این شیر به کشورهای مختلف از جمله کشورهای اروپایی صادر می‌شود که آفلاتوکسین موجود در شیری که از ایران صادر می‌شود در کشورهای مقصد نیز مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و بدیهی است که اگر مورد غیرمتعارفی وجود داشت این صادرات انجام نمی‌شد.
 
معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: ۴۰۰ کارخانه پیشرفته در کشور سالانه ۱۱ میلیون تن شیر تولید می‌کند که از باکیفیت‌ترین و بهترین شیرهای موجود در جهان است و من به مردم اطمینان می‌دهم که با خیال راحت از این تولیدات استفاده کنند و هیچ‌گونه مشکلی در شیرهای تولیدی کارخانجات و دامداری‌ها وجود ندارد.
 
رضایی گفت: مسائل مطرح شده تنها در میان مردم ایجاد نگرانی کرده که این نگرانی‌ها بی مورد است و مردم می‌توانند با خیال راحت از شیرهای تولیدی استفاده کنند.
(یکشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۸) ۱۵:۲۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها