یکشنبه / ۲۹ دی ۱۳۹۸ / ۱۲:۱۵
سرویس : فرآورده های لبنی
کد خبر : ۹۱۱۳۳
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس فرآورده های لبنی

وجود سم آفلاتوکسین در شیر تولیدی کشور تکذیب شد

سازمان دامپزشکی کشور طی اطلاعیه ای با رد وجود سم آفلاتوکسین در شیر تولیدی کشور اعلام کرد استاندارد ایران در این زمینه از اتحادیه اروپا سختگیرانه تر است.

سازمان دامپزشکی کشور طی اطلاعیه ای با رد وجود سم آفلاتوکسین در شیر تولیدی کشور اعلام کرد:" اظهارات شخصی بعنوان کارشناس در برنامه شبکه سه  سیما کذب محض، غیر علمی ، غیر مستند و مصداق واقعی تشویش اذهان عمومى است.

بر اساس برنامه های توسعه ای انجام گرفته در کشور ، در حال حاضر 400 کارخانه شیر پاستوریزه در کشور فعال هستند و در حوزه‌ تولید شیر خام رتبه 11 دنیا هستیم.
در حوزه‌ تأمین ماده اولیه کارخانجات لبنی تعداد 1600 مرکز جمع‌آوری شیر خام و صنایع وابسته در حال فعالیت هستند. در این مراکز در چهارچوب ضوابط بهداشتی دامپزشکی کنترل های تخصصی بهداشتی اعم از نمونه برداری و آزمایشات لازم صورت می پذیرد و حمل و نقل شیر و فراوردهاى آن با مدرنترین روش های بهداشتی صورت می پذیرد و حتی تردد وسائط نقلیه شیر و فرآورده های لبنی رصد و پایش می شود که مواد اولیه 400 کارخانه تولید لبنیات کشور را فراهم می کنند.

برنامه های بهداشتی سلامت شیر و فرآورده لبنی در تمامی سطوح از جمله مدیریت بهداشت گاورداری ها، مدیریت بهداشت در مراکز جمع آوری شیر و مدیریت بهداشت در کارخانجات شیر و لبنیات مطابق با استانداردهای ملی و کدکس آلیمانتاریوس ( استاندارد بین المللى) صورت می پذیرد. تمامى این مراحل تحت نظارت سازمان دامپزشکی کشور و وزارت بهداشت بصورت دائم و مستمر صورت می پذیرد.

مزید استحضار در سطح گاوداری سه نوع مدیریت وجود دارد یکی از مدیریت های بسیار مهم در هر گاوداری مدیریت بهداشت و تغذیه می باشد که در اینجا سختگیرانه ترین استانداردها برای کنترل میران «آفلاتوکسین» صورت می پذیرد. استاندرد میزان افلاتوکسین در ذرت دامی در کشور ما برابر با ٥ در میلیارد می باشد و این در حالی است که استاندارد اتحادیه اروپا برای آفلاتوکسین چهار برابر(20 ppb ) استاندارد ملی ایران می باشد."
بهادر حاجی محمدی بازرس انجمن علمی بهداشت و ایمنی مواد غذایی ایران به تازگی در یک برنامه تلویزیونی در شبکه سه سیما در ارتباط با آلودگی های میکروبی شیر و  فرآوردههای لبنی در کشور  اظهار کرد: وجود روغن پالم در لبنیات رسوایی بود که توسط وزیر بهداشت وقت تایید شد اما درباره وجود وایتکسی در شیر جای نگرانی وجود ندارد و در صورتی که این امر مشاهده شده باشد، به صورت موردی است.
وی افزود: به جای نگرانی و توجه به روغن پالم و وایتکس در فرآورد های لبنی، مسئولان باید به سموم دیگری مانند آفلاتوکسین توجه کنند.
بازرس انجمن علمی بهداشت و ایمنی مواد غذایی ایران با اشاره به  جنجال ورود چند صد هزار تن ذرت آلوده به کشور گفت: در صورتی که دام از ذرت یا هر گونه علوفه  آلوده به آفلاتوکسین استفاده کند، این ماده وارد شیر حیوان می شود.
وی با بیان اینکه در میان 10 کشور خاورمیانه ایران رتبه آخر را از لحاظ  میزان وجود سم آفلاتوکسین در شیر را دارد گفت: بر اساس تحقیق انجام شده 33 در صد شیر های عرضه شده در کشور به سم آفلاتوکسین  آلوده بوده اند.
حاجی محمدی گفت: بر اساس  گزارش های موجود میزان سم آفلاتوکسین موجود در شیر های تولید در استان تبریز 62 درصد، مشهد 5 درصد، شیراز 17 درصد، ساری 60 درصد و اردبیل 33 درصد است.
وی با بیان اینکه وجود این سم در شیر منجر به سرطان به ویژه سرطان کبد می شود گفت: میزان وجود سوم آفلاتوکسین  در شیر در کشور بالا است که مصرف آن نگرانی هایی را برای سلامت مصرف کنندگان به همراه دارد.
بازرس انجمن علمی بهداشت و ایمنی مواد غذایی ایران ادامه داد: متاسفانه یا خوشبختانه سرانه مصرف شیر در ایران بسیار کم است به همین دلیل پیش از این اینکه بزرگسان در معرض خطر باشند، خطر اصلی متوجه کودلان و خردسالان است.
حاجی محمدی گفت: با توجه به اینکه خردسالان و کودکان وزن کمتری دارند میزان تحمل آنها در برابر سم آفلاتوکسین موجود در شیر نیزکمتر است.
وی اظهار داشت: با توجه به اینکه حرارت و جوشیده شدن شدن شیر هیچ تاثیری بر روی آفلاتوکسین ندارد بنابراین حتی شیرهای پاستوریزه نیز از این آلودگی مبرا نیستند.
حاجی محمدی با بیان اینکه مشکل موجو در این باره مدیریتی است گفت: متولی بهداشت شیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اما  مسئولیت نظارت بر آلودگی در شیر با سازمان دامپزشکی  تحت نظارت وزارت جهاد کشاورزی است و سازمان دامپزشکی باید به وزارت بهداشت منتقل شود تا بتوان بر روی آن نظارت داشت.
بازرس انجمن علمی بهداشت و ایمنی مواد غذایی ایران اظهار داشت: شیر را نمی توان از سبد کودکان حدف کرد باید مسولان به این موضوع جدی ورورد کند تا مشکل برطرف شود.

(یکشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۸) ۱۲:۱۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها