یکشنبه / ۲۹ دی ۱۳۹۸ / ۱۱:۱۶
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۹۱۱۳۰
گزارشگر : ۳۵۵۱
مهر
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

فرصت ۶ماهه مجلس به سازمان استاندارد/استاندارد عسل باید اجباری شود

مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران با بیان اینکه سازمان ملی استاندارد مکلف شده طی شش ماه استاندارد اجباری را برای عسل لحاظ کند،گفت:هم اکنون عمده عسل های توزیعی در بازار، کم کیفیت هستند.

حسین باستانی با اشاره به عرضه عسل‌های کم کیفیت و بی کیفیت در بازار، اظهارداشت: طی سالهای اخیر تغییری در قوانین تولید و عرضه عسل ایجاد نشده و همچنان استاندارد تشویقی به جای استاندارد اجباری لحاظ می‌شود.
وی با اشاره به پیگیری‌های انجام شده برای حل این مشکلات، افزود: در همین زمینه هفته گذشته جلسه‌ای با کمیسیون کشاورزی مجلس داشتیم که در نتیجه آن، مجلس، سازمان ملی استاندارد را مکلف کرده تا طی مدت شش ماه زیرساخت‌های لازم را برای اجباری کردن استاندارد عسل فراهم کند.
باستانی افزود: در صورت اجباری شدن استاندارد، اهرم‌های قانونی در اختیار دستگاه‌های مربوطه قرار می‌گیرد و کیفیت عسل‌های تولیدی رصد می‌شود و در صورتی که تخلفی در تولید و عرضه این محصولات صورت بگیرد با متخلفان برخورد خواهد شد.
وی تصریح کرد: اما تا زمانی که چنین اتفاقی نیفتد عسل‌های کم کیفیت و بی کیفيت در شیشه‌های شکیل و قیمت‌های اغوا کننده در قفسه‌های مغازه‌ها قرار می‌گیرند و به مردم عرضه می‌شوند.
باستانی با اشاره به تخفیف‌های ٥٠ درصدی قیمت عسل در فروشگاه‌های زنجیره‌ای، ادامه داد: گاهاً شاهد چنین تخفیف‌هایی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای هستیم در حالی که هم اکنون قیمت تمام شده تولید عسل بیش از ٦٥ هزارتومان است با این وجود آیا عسل‌هایی که در فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه می‌شود، خالص و باکیفیت هستند؟
وی اضافه کرد: عسل‌های بی کیفیت در مغازه‌ها و فروشگاه‌ها عرضه می‌شود اما عسل‌های باکیفیت و خالص در انبارهای تولیدکنندگان مانده است.
باستانی توضیح داد: سال ٩٢ استاندارد تشویقی برای محصول عسل تعریف شد که بر این اساس هر تولیدکننده‌ای مایل باشد می‌تواند این استاندارد را دریافت کند و اجباری در کار نیست.
وی اضافه کرد: به همین دلیل نظارت مستمری بر عرضه محصول وجود ندارد و کسانی که استاندارد تشویقی دریافت می‌کنند ممکن است نمونه‌ای را برای آنالیز ببرند که با محصول توزیعی شأن متفاوت باشد به عبارتی محصول باکیفیت را برای آنالیز می‌برند و محصولات کم کیفیت را عرضه می‌کنند.
باستانی تصریح کرد: نمی‌توانیم دقیقاً اعلام کنیم که چند درصد عسل توزیعی در بازار کم کیفیت و ناخالص است اما با توجه به اعتراضات زنبورداران مبنی بر دپوی عسل‌های خالص در انبارهایشان، می‌توان متوجه شد که حجم زیادی از عسل‌های موجود در بازار کم کیفیت و ناخالص هستند.

(یکشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۸) ۱۱:۱۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها