یکشنبه / ۲۹ دی ۱۳۹۸ / ۱۱:۱۴
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۱۱۲۹
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

کشت گلخانه‌ای راهی به سوی بهبود تولید محصولات کشاورزی

ویژگی های کشت گلخانه‌ای از جمله صرفه‌جویی در مصرف آب، افزایش بهره‌وری، امکان کاشت و برداشت محصول در تمام فصول، قابلیت مقابله با تهدیدات و خسارات به واسطه امکان کنترل‌ها و اقدامات پیشگیرانه این شیوه کاشت را به یکی از مهمترین راههای نوین در جهت بهبود کیفیت و کمیت در تولید محصولات کشاورزی تبدیل کرده است.

اجرای سیاست‌های هوشمندانه و نوین در حوزه کشت و زرع بخش کشاورزی از جمله گرایش به شیوه‌های نوین کشت و مدیریت شیوه‌های سنتی موجب می‌شود در بحرانی‌ترین شرایط تولید در این بخش دغدغه‌ای از این باب وجود نداشته باشد.
در شرایطی که تغییرات اقلیمی رخ داده و خشکسالی در سالهای پیاپی دامنگیر بخش کشاورزی و تولید شده است کشت گلخانه‌ای راهی برای برون رفت از شرایط فعلی است اگرچه استان خراسان رضوی به رغم وضعیت اقلیمی و خشکی که در آن قرار دارد هنوز به سطح مطلوب در این زمینه نرسیده است.
توجه دولت به توسعه کشت گلخانه‌ای طی سالهای اخیر به مراتب بیش از پیش خود را نشان داد که البته این امر در خراسان رضوی نیز نمود یافت و رشد سه برابری سطح زیر کشت گلخانه‌ها از سال ۹۲ تاکنون شاهدی بر این مدعاست.
با توجه به اینکه کشت گلخانه‌ای به دلیل ویژگی‌های متعددی که دارد یکی از محورهای اصلی در اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود توسعه و ترویج این شیوه کشت در شرایط آب و هوایی کشور ضرورت مورد تاکید کارشناسان و البته مورد توجه و پیگیری وزارت جهاد کشاورزی است.
هم اکنون بیش از ۱۶ هزار هکتار از زمینهای کشاورزی زیر کشت گلخانه است و سالانه سه میلیون تن محصول از این سطوح برداشت می‌شود و خراسان رضوی هم با تولید بیش از هفت میلیون تن انواع محصولات زراعی، باغی و دامی به ارزش ناخالص اقتصادی ۹۵ هزار و ۷۳۰ میلیارد و ۴۲۳ میلیون ریال جایگاه تاثیرگذاری در اقتصاد ایران دارد.
حمایت وزارت جهاد کشاورزی از کشت گلخانه‌ای
معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی چندی پیش طی مراسمی در خراسان رضوی اعلام کرد: در چشم انداز ۱۰ ساله ایجاد ۴۸ هزار هکتار کشت گلخانه ای در کشور تا سال ۱۴۰۴ هدف گذاری شده است.
جواد طهماسبی افزود: ترویج کشت گلخانه ای با شیبی ملایم با حمایت از کشاورزان و ترغیب آنان به سوی این اقدام اقتصادی انجام می شود.
وی ادامه داد: حمایت های لازم بیمه ای و ارائه تسهیلات برای راه اندازی این بخش به اوج خود رسیده است.
معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به ویژگی های منحصر به فرد کشت گلخانه ای گفت: سازگاری با اقلیم کشور در این نوع کشت، بازار مصرف خوب برای محصولات  گلخانه ای، بهره وری مناسب و صرفه جویی آب تا ۹۰ درصد، تولید مستمر، تولید خارج از فصل، تولید کنترل شده و کاهش میزان آلودگی و خسارات در کشت گلخانه ای تنها بخشی از ویژگی های این روش است.
طهماسبی افزود: بهره‌وری نیز در کشت گلخانه ای بسیار مطلوب است به طوری که میزان برداشت محصول در هر هکتار کشت گلخانه‌ای معادل برداشت محصول از ۱۰ تا ۱۲ هکتار فضای باز است.
وی با اشاره به اشتغالزایی خوب در شیوه کشت گلخانه ای ادامه داد: هر هکتار کشت در این روش برای ۱۰ نفر اشتغال ایجاد می کند و این امر می تواند تحولی در اشتغال کشور ایجاد کند.
معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: هم اکنون بیش از ۱۶۰ هزار نفر در گلخانه های فعال کشور به طور مستقیم اشتغال دارند.
طهماسبی با اشاره به توجه بسیار ویژه دولت به ترویج کشت گلخانه ای و اختصاص ردیف اعتباری به این امر افزود: امسال ۵۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات به متقاضیان این بخش اختصاص یافته است که ۲۰ هزار میلیارد ریال آن در قالب لایحه بودجه سال جاری کشور و ۳۵ هزار میلیارد ریال دیگر آن در قالب تبصره بودجه سال جاری اختصاص یافته است.
گلخانه اولویت کشاورزی خراسان رضوی
رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز توسعه کشت‌های متراکم و گلخانه‌ای را اولویت نخست این استان دانست و افزود: گلخانه و ترویج این روش کشت یکی از سیاست‌های محوری و بخشی از طرح‌های مصوب اقتصاد مقاومتی است.
محمدرضا اورانی افزود: سال گذشته هزار و ۸۰۰  هکتار کشت متراکم و گلخانه‌ای در این استان اجرا شد که هزار و ۴۰۰ هکتار از این میزان در قالب شهرک‌های کشاورزی گلخانه‌ای، مجتمع‌های گلخانه‌ای و گلخانه‌های فردی ثبت شده است.
وی ادامه داد: تا پایان سال گذشته ۳۴۵ هکتار کشت گلخانه ای در استان انجام شده که این رقم نسبت به سال ۱۳۹۲ و آغاز کار دولت تدبیر که ۱۱۸ هکتار بود حدود سه برابر شده است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: امسال ۹۵۰ میلیارد ریال تسهیلات یارانه‌ای برای توسعه کشت گلخانه‌ای به خراسان رضوی تخصیص یافته است که توصیه می‌شود صاحبان چاههای کشاورزی و منابع آب به ویژه در دشت‌های مشهد، چناران، فریمان، تربت جام، نیشابور، فیروزه، تربت حیدریه و سبزوار از این تسهیلات استفاده کنند.
اورانی با اشاره به مزایای کشت گلخانه‌ای افزود: هر هکتار گلخانه برای ۱۰ نفر اشتغال مستقیم و غیر مستقیم ایجاد می‌کند و برداشت محصول در این سامانه در تمام ایام سال انجام می‌شود.
وی اظهار داشت: راه‌اندازی هر هکتار گلخانه هم اکنون بین ۱۲۰ تا ۳۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری نیاز دارد.
خراسان رضوی رتبه ششم کشت گلخانه
مدیرامور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی هم گفت: تا پایان سال گذشته ۳۸۸ هکتار گلخانه و محیط‌های کنترل شده در استان ایجاد شده است و از این حیث خراسان رضوی رتبه ششم کشور را دارد.
سید هاشم نقیبی افزود: امسال ساخت ۲۴۵ هکتار کشت گلخانه در استان خراسان رضوی تعهد شده که تا کنون حدود ۱۸۰ هکتار آن ساخته شده است.
وی اضافه کرد: خراسان رضوی از نظر سطح زیر کشت گلخانه در سال ۹۲ در کشور دارنده رتبه دهم بود که با توجه به این بخش و افزایش سطح زیر کشت هم اکنون به رتبه ششم دست یافته‌ است.
او تاکید کرد: توسعه کشت گلخانه‌ای به شدت تابع شرایط آب و هوایی و نقاط جغرافیایی است و هرچه آب و هوا مرطوبتر باشد نتایج بهتری از آن گرفته می‌شود اگرچه در مناطق خشک هم قابلیت اجرای گلخانه به منظور صرفه‌جویی و مدیریت مصرف آب مفید و مورد توجه است.
اجرای دو هزار و ۳۰۰  هکتار گلخانه تا ۱۴۰۵
مدیرامور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی گفت: طبق برنامه‌ریزی و پیش‌بینی انجام شده تا پایان سال ۱۴۰۵ در استان طبق برنامه شش ساله ساخت دو هزار و ۳۰۰ هکتار کشت گلخانه‌ای در دستور کار قرار گرفته است.
نقیبی افزود: تا کنون ساخت ۴۳۵ هکتار کشت گلخانه‌ای در این قالب در استان محقق و اجرایی شده است.
وی با بیان اینکه اکنون هزار و ۲۰۰  بهره‌بردار گلخانه در این استان فعالیت دارند ادامه داد: هر هکتار گلخانه برای هشت تا ۱۰  نفر اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می‌کند.
او اضافه کرد: استان خراسان رضوی با برخورداری از ظرفیتهایی مانند یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار کشتزار و ۱۴.۶ میلیون واحد دامی و تولید بیش از ۱۰ درصد تولیدات زراعی، باغی و دامی کشور در حوزه کشت گلخانه نیز توانسته اقدامات خوبی را به اجرا گذارد.
صرفه‌جویی جادویی آب در گلخانه
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی نیز گفت: صرفه جویی مصرف آب در کشت گلخانه‌ای جادویی است به طوری که در کشت گلخانه‌ای ۱۰ درصد مصرف آب نسبت به کشت سنتی صرفه جویی می‌شود و تولید محصول خارج از فصل، مقاومت محصول و مصون بودن باغ‌ها از تنشهای محیطی از جمله گرما، سرما و تگرگ از دیگر مزیت‌های کشت گلخانه‌ای است.
علی رسولیان با بیان اینکه سه دشت مشهد، فریمان و نیشابور برای ساخت گلخانه در استان خراسان رضوی انتخاب شده است افزود: با توجه به پیگیری‌ها و بررسی‌های انجام شده مقرر شده است که سطح زیر کشت گلخانه‌ای استان در مدت سه سال آینده به هزار هکتار برسد.
وی ادامه داد: برای اجرای برنامه توسعه گلخانه‌ها در خراسان رضوی باید سالیانه ۵۷۰ هکتار گلخانه در استان ایجاد شود که به همین منظور با همکاری فرمانداران شهرستان‌ها در سه دشت مشهد، نیشابور و فریمان این اقدام آغاز شده است.
•   

(یکشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۸) ۱۱:۱۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها