یکشنبه / ۲۹ دی ۱۳۹۸ / ۱۱:۰۶
سرویس : فرآورده های لبنی
کد خبر : ۹۱۱۲۷
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس فرآورده های لبنی

وجود سم افلاتوکسین در شیرخام صحت ندارد

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی وجود سم افلاتوکسین در شیرخام مصرفی صنایع لبنی کشور را رد کرد و گفت: تولیدات این صنایع در چهارچوب ضوابط بهداشتی این سازمان است.

«علی‌صفر ماکنعلی» اظهارات مطرح شده در خصوص وجود سم افلاتوکسین در شیرخام مصرفی صنعت لبنیات را کذب محض، غیر علمی، غیر مستند و مصداق واقعی تشویش اذهان عمومی عنوان کرد.
وی افزود: بر اساس برنامه های توسعه ای انجام گرفته، در حال حاضر ۴۰۰ کارخانه شیر پاستوریزه در کشور فعال هستند و در حوزه‌ تولید شیرخام رتبه ۱۱ دنیا متعلق به ایران است.
معاونت بهداشتی و پیشگیری سازمان اظهار داشت: در حوزه‌ تامین ماده اولیه کارخانجات لبنی تعداد ۱۶۰۰ مرکز جمع‌آوری شیر خام و صنایع وابسته در حال فعالیت هستند که این مراکز در چهارچوب ضوابط بهداشتی دامپزشکی، کنترل های تخصصی بهداشتی اعم از نمونه برداری و  آزمایشات لازم را انجام می دهند.
وی تصریح کرد: همچنین حمل و نقل شیر و فراورده های آن با مدرن‌ترین روش های بهداشتی صورت می پذیرد و حتی تردد وسایل  نقلیه شیر و فرآورده های لبنی رصد و پایش می شود که مواد اولیه ۴۰۰ کارخانه تولید لبنیات کشور را فراهم می کنند.
ماکنعلی اظهارداشت: برنامه های بهداشتی سلامت شیر و فرآورده لبنی در تمامی سطوح از جمله مدیریت بهداشت گاوداری‌ها، مدیریت بهداشت در مراکز جمع آوری شیر و مدیریت بهداشت در کارخانجات شیر و لبنیات مطابق با  استانداردهای ملی و  کدکس آلیمانتاریوس (استاندارد بین المللی) انجام می شود.
معاونت بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی گفت: تمامی این مراحل تحت نظارت سازمان دامپزشکی کشور و وزارت بهداشت به صورت دایم و مستمر صورت می پذیرد.
ماکنعلی اضافه کرد: یکی از مدیریت های بسیار مهم در هر گاوداری مدیریت بهداشت و تغذیه است که در این بخش،  سخت‌گیرانه ترین استانداردها برای کنترل میران آفلاتوکسین انجام می شود.
وی ادامه داد: استاندارد میزان افلاتوکسین در ذرت دامی در کشور ما برابر با ٥ در میلیارد است، در حالی که استاندارد اتحادیه اروپا برای آفلاتوکسین چهار برابر (۲۰ ppb ) استاندارد ملی ایران است.
 

(یکشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۸) ۱۱:۰۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها