شنبه / ۲۸ دی ۱۳۹۸ / ۱۵:۵۷
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۹۱۱۱۳
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل

رشد ۱۱۶ درصدی صادرات به کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا

صادرات کشور به اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا، با 116 درصد افزایش از لحاظ وزنی و 72 درصد افزایش از لحاظ ارزش به 783 میلیون دلار رسید.

سید روح اله لطیفی، سخنگوی گمرک گفت: میزان صادرات کشور طی نه ماهه سالجاری به 5 کشور ارمنستان،بلاروس، قرقیزستان، قزاقستان و روسیه، در مجموع دومیلیون و519 هزار تن وبه ارزش 783 میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال 97 از افزایش 116 درصدی در وزن وهمچنین افزایش 72 در صدی در ارزش برخوردار است. همچنین میزان واردات ایران از کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا در نه ماهه سالجاری بالغ بر دو میلیون 274 هزار تن با ارزش 991 میلیون دلار بوده است. که این میزان نیز نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل، 47 درصد افزایش در وزن و حدودا هفت درصد کاهش در ارزش را نشان می دهد.
دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک افزود: درآبان ماه سالجاری ایران تفاهم نامه ای در خصوص تجارت واعمال تخفیفات ترجیحی در خصوص برخی کالاهای وارداتی و صادراتی به کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا را امضا کرده وتفاهم نامه مذکور از تاریخ پنجم آبان ماه اجرایی شده است.
لطیفی در خصوص سهم کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا در تجارت باکشورمان اظهار داشت:: صادرات ایران به کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا، طی نه ماهه سالجاری، حدود دو و 42صدم درصد از وزن دو و 46صدم درصد از ارزش کل صادرات غیر نفتی کشور را به خود اختصاص داده است.
لطیفی همچنین اضافه کرد، واردات ایران از کشورهای فوق سهمی در حدود 9 و یک دهم درصد از وزن و سه و یک دهم درصد از ارزش کل واردات کشور را به خود اختصاص می دهد .همچنین متوسط ارزش کالاهای وارداتی از کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا طی نه ماهه سالجاری به 436 دلار در هرتن رسیده است.
سخنگوی گمرک ضمن اشاره به میزان کلی تجارت با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا گفت: بیشترین حجم تجارت خارجی کشور با مجموعه کشورهای اوراسیا با فدراسیون روسیه بوده است، بطوریکه مجموع صادرات ایران به روسیه 277 میلیون دلار و میزان واردات از این کشور 864 میلیون دلار است که ارزش صادرات 41درصد افزایش را نشان می دهد و این در حالی است که ارزش واردات از روسیه طی نه ماهه سال 98 هفت درصد کاهش داشته است. همچنین بیشترین حجم افزایش تجارت خارجی در بین کشورهای اوراسیا در سال 98، با کشور ارمنستان بوده است که میزان واردات کشور از ارمنستان حدود 49 درصد افزایش و به 31 میلیون دلار رسیده است و صادرات ایران به ارمنستان نیز با رشد 169درصدی به 343 میلیون دلار رسیده است که به نسبت این مدت زمانی رشد قابل توجه ای را نشان می دهد.

(شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۸) ۱۵:۵۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها