شنبه / ۲۸ دی ۱۳۹۸ / ۱۵:۰۶
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۹۱۰۹۹
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس سرویس عمومی

بی‌سابقه‌ترین حمله ملخ‌ها در 25 سال گذشته امنیت غذایی را تهدید می‌کند

فائو هشدار داد: حمله ملخ‌ها در 25 سال گذشته بی‌سابقه بوده و تهدید جدی برای امنیت غذایی در جهان محسوب می‌شود.

حمله اخیر گله‌های ملخ به شرق آفریقا طی 25 سال گذشته بی‌سابقه بوده که تهدید جدی برای امنیت غذایی منطقه به حساب می‌آید، به طوری که گله‌ای از این ملخ‌ها می‌تواند غذای 2 هزار و 500 نفر را در روز بخورند.
گله‌ای از ملخ‌ها در افریقا به اندازه یک و نیم برابر مساحت شهر لندن است که با توجه به اینکه این نوع ملخ‌ها جزو خطرناک‌ترین‌ها بوده و محصولات کشاورزی را می‌خورند، هشدار جدی برای غذای مردم به حساب می آید چرا که این حشرات از میوه ها و محصولات کشاورزی تغذیه می‌کنند.
بیشترین خسارت را در کشور کنیا به بار آورده است. یک گله از این ملخ‌ها در ابعاد 60 در 40 کیلومتر در شمال‌شرق این کشور وجود دارد.
سخنگوی یک مؤسسه بین‌دولتی موسوم به IGAD اعلام کرد که نوعی ملخ صحرایی می‌تواند حدود 150 میلیون ملخ در یک کیلومتر مربع باشد که حمله اینها به هر مزرعه و منطقه‌ای می‌تواند نابودگر باشد.
حرکت این گله‌ها توسط باد صورت می‌گیرد، یعنی آنها خود را در مسیر باد قرار می‌دهند و 100 تا 150 کیلومتر در روز می‌توانند حرکت کنند. آنها می‌توانند به راحتی از یکطرف اقیانوس به سوی دیگر بروند. یک گله از این نوع ملخ‌ها می‌تواند غذای بیش از 2 هزار و 500 نفر را در روز بخورد.
نوع ملخ صحرایی خطرناک‌ترین گونه ملخ است که در بخش‌هایی از سومالی، اتیوپی، سودان، دیجبوتی، اریتره را درگیر کرده  و IGAD هشدار داده که سودان و اوگاندا هم به زودی درگیر این ملخ‌ها خواهد شد.
سازمان خواروبار جهانی (فائو) هشدار داده که گسترش این ملخ‌ها در منطقه بدترین بحران غذایی را می‌تواند به بار آورد، چرا که صدها و هزاران آکر از محصولات کشاورزی به واسطه این ملخ‌ها از بین رفته‌اند.
ایگاد در عین حال هشدار داده که افزایش بسیاری از گله ملخ‌ها تا اواخر ژوئن وجود خواهد داشت، چرا که شرایط تخم‌ریزی در آن زمان آماده خواهد شد و این چرخه ادامه خواهد یافت.
ایگاد همچنین گفته است؛ سیل سنگینی که در هفته‌های اخیر در این منطقه وجود داشته، به مناسب شدن شرایط تخم‌ریزی برای آنها کمک کرده است.
این گزارش می‌نویسد؛ هزینه کنترل و مبارزه با ملخ‌ها هم بسیار گران است، به طوری که در فاصله 2003 تا 2005 بیش از 500 میلیون دلار برای کنترل ملخ‌ها در 20 کشور در شمال آفریقا هزینه شده است که فائو در گزارش دیگری این هزینه را به همراه خسارتی که به کشاورزان وارد کرده محاسبه کرده و ارزش آن را 2.5 میلیارد دلار گزارش داده است.
برای کنترل و جلوگیری از گسترش این ملخ‌ها، آنالیز تصاویر ماهواره‌ای و همچنین آفت‌کش‌ها و اسپری‌های آئروسل تأثیرگذار است، به طوری که بنا به گفته مقامات، تنها در کشور اتیوپی چهار هواپیما برای مبارزه با این ملخ‌ها تجهیز شده است.
حمله ملخ‌ها به کشور ما هم در آبان‌ماه وجود داشت که به گفته مسؤولان سازمان حفظ نباتات، دور دوم آن در بهمن‌ماه با قدرت بیشتری تکرار خواهد شد.

(شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۸) ۱۵:۰۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها