چهارشنبه / ۲۵ دی ۱۳۹۸ / ۱۱:۵۷
سرویس : فراورده های روغنی
کد خبر : ۹۱۰۲۲
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس فراورده های روغنی

ضرر روغن پالم مالزی از دعوای سیاسی

هند پس از یک اختلاف دیپلماتیک با مالزی، محدودیتهای جدیدی برای واردات روغن پالم این کشور اعمال کرده که مایه نگرانی کوالالامپور شده است.

ماهاتیر محمد، نخست وزیر مالزی نسبت به محدودیت‌های جدید هند برای واردات روغن پالم نگران است اما از دیدگاه خود دفاع کرده و گفته است علیه مسائلی که نادرست به نظر می‌رسند صحبت خواهد کرد حتی اگر هزینه‌های مالی برای کشورش داشته باشد.
هند که بزرگترین خریدار روغن‌های خوراکی در جهان است هفته گذشته تغییراتی در مقررات داد که به گفته بازرگانان، واردات روغن پالم تصفیه شده از مالزی را عملا ممنوع می‌کند. مالزی دومین تولیدکننده و صادرکننده روغن پالم پس از اندونزی است.
این اقدام پس از اعتراض دهلی نو به انتقاد نخست وزیر مالزی از قانون شهروندی جدید هند که مبتنی بر مذهب است، صورت گرفت. ماهاتیر محمد ۹۴ ساله که رک گویی‌اش باعث تیرگی روابط مالزی و عربستان سعودی در ماه‌های اخیر شده است، پیش از این هند را به تهاجم به منطقه کشمیر متهم کرده بود.
پالایشگرهای روغن پالم مالزی به نظاره ضرر هنگفت کسب و کارشان نشسته‌اند و ماهاتیر گفته است دولتش راه‌کاری خواهد یافت.
نخست وزیر مالزی در این باره گفت: ما نگران این روند هستیم، زیرا روغن پالم زیادی به هند می‌فروشیم اما از سوی دیگر باید صریح باشیم و اگر چیزی را مشاهده می‌کنیم که درست نیست باید درباره آن صحبت کنیم.
دولت هند به شکل غیررسمی از بازرگانان خواسته است از خرید روغن پالم هند دوری کنند. بازرگانان هندی در عوض به خرید روغن پالم اندونزی روی آورده‌اند که قیمتش ۱۰ دلار در هر تن گرانتر از قیمت‌های مالزی است.
در این بین وزارت خارجه هند پنج شنبه گذشته مدعی شد محدودیتهای روغن پالم منحصر به کشور خاصی نیست.
به گفته بازرگانان هندی، هند با خرید ۴.۴ میلیون تن در سال ۲۰۱۹ بزرگترین خریدار روغن پالم مالزی بود اما اگر روابط دو کشور بهبود پیدا نکند، میزان خریدش در سال ۲۰۲۰ ممکن است به پایین یک میلیون تن سقوط کند.
مقامات مالزی گفته‌اند برای جبران ضررهای احتمالی تلاش می‌کنند روغن پالم بیشتری به پاکستان، فیلیپین، میانمار، ویتنام، عربستان سعودی، مصر، الجزایر و اردن بفروشند اما عوض کردن یک خریدار بزرگ به این راحتی نخواهد بود و به همین دلیل اتحادیه بازرگانی MTUC که اعضایش شامل کارگران پالم است از دو کشور خواسته است اختلافات‌شان را حل و فصل کنند.
بر اساس گزارش رویترز، منابع دولتی آگاه خبر داده‌اند وزارت صنایع اولیه مالزی با حمایت وزارت امور خارجه با همتایان هندی خود وارد مذاکره شده است تا مشکلات موجود را حل و فصل کند.

(چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۸) ۱۱:۵۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها