چهارشنبه / ۲۵ دی ۱۳۹۸ / ۰۹:۲۷
سرویس : آزمایشگاه، گواهینامه ها و اسانس
کد خبر : ۹۱۰۱۵
گزارشگر : ۳۵۱۶
ایسنا
سرویس آزمایشگاه، گواهینامه ها و اسانس

چرخ صادرات در دست‌انداز بخش‌نامه‌های تعهد ارزی

رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی استان مرکزی گفت: بخش‌نامه‌های مرتبط با تعهد ارزی صادرکنندگان استان را با چالش جدی مواجه کرده است.

محمدرضا جعفری  با اشاره به مشکلات ایجاد شده در حوزه تعهدات ارزی برای صادرکنندگان استان مرکزی، بیان کرد: بخش‌نامه‌هایی وجود دارد که براساس آن صادرکنندگان باید ارز ناشی از صادرات خود را به چرخه اقتصادی کشور بازگردانند، اما این بخش‌نامه چالش‌هایی را برای صادرکنندگان استان مرکزی به همراه داشته است.
 
وی با اشاره به اینکه استان مرکزی، استانی صنعتی است و بخشی از محصولات از استان به خارج از کشور صادر می شود، گفت: برخی صادرکنندگان محصولات خود را به کشورهایی همچون افغانستان و عراق صادر می‌کنند که این کشورها سیستم بانکی مرتب و منظمی ندارند و معمولا از طریق صرافی‌ها مبادله پول انجام می‌شود.
 
این عضو کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه برخی از بخش‌نامه‌های صادر شده از سوی بانک مرکزی دارای تناقض هستند، افزود: مشکلات ایجاد شده بواسطه این بخش‌نامه‌ها تعهد ارزی و بازگرداندن ارز به چرخه اقتصادی کشور است چراکه عمده صادرات شرکت‌های استان مرکزی به عراق و افغانستان است و در شرایطی که عراق با آن روبروست، عملا پول این صادرات به شکل ریال دریافت می شود و ارزی در کار نیست.
 
وی با اشاره به جلسه روز گذشته کمیسیون توسعه صادرات استان که با حضور مسئولان اصلی بانک توسعه صادرات کشور و استان مرکزی تشکیل و در آن تعهد ارزی و بخش‌نامه‌های مربوطه جهت حصول اشراف اطلاعاتی برای اعضای اتاق بازرگانی و صادر کنندگان تشریح شد، تصریح کرد: با این وجود مشکلات تعهدات ارزی همچنان وجود دارد و لازم است که بانک مرکزی در روزهای آینده این مشکلات را رفع و بخش‌نامه‌ها را اصلاح کند.
 
جعفری اظهار کرد: اخیرا برای سال ۹۸ فرمولی در نظر گرفته شده است که براساس آن ۵۰ درصد ارز با واردات تهاتر شود، ۳۰ درصد صادرات در مقابل واردات و ۲۰ درصد به صورت نقد وارد کشور شود که این فرمول قدری وضعیت را بهبود بخشید است، اما هنوز مشکلات باقی است و امید داریم بخش‌نامه‌های بعدی روند صادرات را تسهیل و رونق ببخشد.
 
رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی استان مرکزی با اشاره به نمونه‌ای از مشکلات صادرکنندگان استان در این حوزه گفت: یکی از صادرکنندگان رقم قابل توجهی دکل انتقال نیرو به عراق صادر کرده و هزینه آنرا را به شکل ریال دریافت کرده است، اما باید با بانک مرکزی رفع تعهد ارزی کند و عملا صادرات آینده این شرکت متوقف شده است.
 
وی با بیان اینکه در دنیا با صادرات هر کالایی ارز به راحتی باز می‌گردد و روال کار کاملا مشخص است، اما در ایران چنین نیست، اظهار کرد: به هرحال کشور در شرایط تحریم است و مشکلات عدیده‌ای در مسیر صادرات ایجاد شده است و امیدواریم شرایط آسان‌تر شود.
(چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۸) ۰۹:۲۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها