دوشنبه / ۲۳ دی ۱۳۹۸ / ۰۷:۳۴
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۹۰۹۶۰
گزارشگر : ۳۵۱۴
سرویس اقتصاد
نشست پژوهشی

بررسی جایگاه بازار روسیه و روابط تجاری با ایران

بیشترین حجم صادرات اوراسیا به ایران مربوط به کشور روسیه است؛ به طوری که صادرات روسیه در سال 2018 به میزان 1208 میلیون دلار و صادرات بخش کشاورزی و غذا به میزان 793 میلیون دلار بوده است.

موضوع الحاق ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا (شامل پنج کشور روسیه، قزاقستان، بلاروس، قرقیزستان و ارمنستان) از سال ۱۳۹۴ مطرح شد تا اینکه موافقتنامه‌ای تجاری میان ایران و اتحادیه اوراسیا به امضا رسید و از ۵ آبان ماه 1389 اجرا شد. عنوان موافقتنامه ایران و اتحادیه اوراسیا، ترجیحات تعرفه‌ای است که به تدریج به‌سمت تجارت آزاد حرکت خواهد کرد، قرارداد موقت و سه ساله است، از سال آینده باید مذاکرات برای ورود کامل و تجارت آزاد ایران با اتحادیه اقتصادی شروع و بعد از سه سال تکلیف روشن شود که ایران عضویتش را ادامه می‌دهد و به مرحله تجارت آزاد می‌رسد یا از توافق خارج می‌شود. اهمیت توافقنامه ایران با اتحادیه اوراسیا از آن جهت است که موفقیت پیمان تجاری با اوراسیا زمینه ساز ورود ایران به پیمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تجاری دیگری است.
 
در سال ۲۰۱۸ میزان واردات اتحادیه اوراسیا ۳۱۸ میلیارد دلار بود که از این میزان واردات سهم واردات از ایران ۹۱۵ میلیون دلار است یعنی ۰٫۳ درصد کل واردات اتحادیه اوراسیا سهم ایران است. سهم تولیدات کشاورزی از صادرات غیر نفتی ایران به اتحادیه اوراسیا ۴۶۰ میلیون دلار است و ۲۳۸ میلیارد دلار از کل واردات اوراسیا مربوط به واردات روسیه است و از طرفی ۵۳۳ میلیون دلار از کل صادرات ایران به اوراسیا صادرات به روسیه است و سهم ایران در بازار روسیه ۲ دهم درصد است.
 
روسیه کشوری با حدود 146 میلیون نفر جمعیت و یازدهمین اقتصاد جهانی از نظر شاخص تولید ناخالص داخلی و ششمین اقتصاد جهانی با درآمد سرانه 29 هزار و 32 دلار از نظر قدرت برابری خرید است؛ اگر می خواهیم بازرگانان ما وارد بازار روسیه شوند، باید نهادسازی در ایران شکل بگیرد و به زنجیره های اصلی خرده فروشی روسیه وصل و به صورت بلندمدت برای حضور در بازار روسیه برنامه ریزی کرد و از ظرفیت بازاریابی روسیه استفاده و به شرایط محیطی بازار این کشور به ویژه در قیمت و کیفیت کالا توجه کنیم.
 
در همین راستا در نشستی پژوهشی با حضور آقای دکتر ولی ا... فریادرس، مدیرکل دفتر مقررات و استانداردهای بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی به بررسی جایگاه بازار روسیه برای کالاهای صادراتی بخش کشاورزی و استراتژی‌های ورود به بازار روسیه در بخش کشاورزی و صنایع غذایی پرداخته شده است.
(دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۸) ۰۷:۳۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها