چهارشنبه / ۱۸ دی ۱۳۹۸ / ۲۱:۳۳
سرویس : فرآورده های گوشتی و پروتئینی
کد خبر : ۹۰۹۰۰
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس فرآورده های گوشتی و پروتئینی

روند نزولی قیمت مرغ در بازار ادامه‌دار شد/ قیمت هر کیلو مرغ ۱۲ هزار تومان

چهارآیین از کاهش ۲۵۰ تومانی نرخ مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز قیمت هر کیلو مرغ زنده ۸ هزار و ۵۰۰ و مرغ گرم ۱۲ هزار تومان است.

برومند چهارآیین عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی از کاهش ۲۵۰ تومانی نرخ مرغ گرم در بازار خبر داد و گفت: امروز متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۸ هزار و ۵۰۰ تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده‌فروشی‌ها ۱۲ هزار تومان است.

وی افزود: باتوجه به شرایط جوجه‌ریزی در واحد‌های مرغداری پیش‌بینی می‌شود که روند فعلی قیمت در بازار همچنان استمرار یابد به طوری که نوسان قابل ملاحظه‌ای تا ایام پایانی اسفند در بازار تجربه نخواهیم کرد.

چهارآیین از افزایش ۵۰۰ تومانی قیمت هر قطعه جوجه یک روزه در بازار خبر داد و گفت: با توجه به ازدیاد تقاضا برای خرید جوجه در ایام پایانی سال به منظور جوجه‌ریزی در واحد‌های مرغداری قیمت قطعه جوجه یک روزه به ۳ هزار و ۲۵۰ تا ۳ هزار و ۳۰۰ تومان رسیده است.

عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی قیمت منطقی هر کیلو مرغ زنده را ۹ هزار و ۷۰۰ تا ۱۰ هزار تومان و مرغ آماده به طبخ را ۱۴ هزار تومان اعلام کرد و گفت: فروش با نرخ‌های فعلی بیانگر زیان حداقل یک هزار و ۵۰۰ تا یک هزار و ۶۰۰ تومانی مرغداران است.

این مقام مسئول درباره بازار مرغ در ایام پایانی سال گفت: با توجه به ازدیاد تقاضا برای خرید مرغ در ایام پایانی سال پیش‌بینی می‌شود که نرخ مرغ به قیمت واقعی خود برسد البته با فرض اینکه نرخ سایر نهاده‌ها در همین حد باقی بماند، چرا که در صورت افزایش قابل توجه نهاده‌های دامی همچون ذرت، کنجاله سویا، جوجه یک روزه، ریز مغزی‌ها، مکمل، واکسن و دارو بدیهی است که قیمت مرغ هم دستخوش تغییر و تحولاتی قرار می‌گیرد.
چهارآیین با اشاره به اینکه کمبودی در توزیع نهاده‌های بامی وجود ندارد، گفت: هم‌اکنون هر کیلو ذرت با نرخ یک هزار و ۷۰۰ تا یک هزار و ۷۵۰ تومان و کنجاله سویا ۲ هزار و ۶۰۰ تا ۲ هزار و ۷۰۰ تومان در اختیار واحد‌های مرغداری قرار می‌گیرد که نسبت به هفته‌های اخیر از ثبات نسبی در بازار برخوردار است.

وی با انتقاد از افزایش چشمگیر سایر نهاده‌های تولید بیان کرد: با وجود افزایش چند برابری قیمت ریزمغزی‌ها، واکسن و مکمل‌ها مرغداران نسبت به قیمت این نهاده‌ها در ایام پایانی سال نگران هستند؛ چرا که به سبب نبود نظارت در بازار این نهاده‌ها از قیمت خاصی تبعیت نمی‌کند.
خرید تضمینی مرغ دردی از مرغداران دوا نکرد
این مقام مسئول درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی مرغ از مرغداران، گفت: برخلاف ماده ۵ و ۶ اساسنامه شرکت پشتیبانی امور دام خرید مرغ به صورت مستقیم از مرغداران انجام نمی‌شود که این امر به معنای حمایت از تولید نیست و تنها راه میانبری است برای تأمین ذخایر استراتژیک محسوب می‌شود.

چهارآیین با بیان اینکه روزانه ۵۰ تا ۱۰۰ تن مرغ در کل کشور در قالب خرید تضمینی راه‌اندازی می‌شود، گفت: تا زمانی که خرید مرغ به صورت مستقیم از مرغدار صورت نگیرد و مقدار آن به حداقل هزار تن در روز نرسد، این شیوه خرید تأثیری در تعادل قیمت و جلوگیری از زیان مرغدار نخواهد داشت.

عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی ادامه داد: در حال حاضر قیمت منطقی هر کیلو مرغ گرم ۱۴ هزار تومان بوده که با احتساب هزینه‌های انجماد و تحویل درب انبار باید با نرخ ۱۵ هزار و ۴۰۰ تا ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان از مرغدار خریداری شود در غیر این صورت تولیدکنندگان تمایلی به تحویل مرغ تولیدی به پشتیبانی امور دام نخواهند داشت.

وی درباره آخرین وضعیت صادرات مرغ، گفت: اگرچه صادرات به ظاهر آزاد است، اما اخذ تعرفه و عوارض بالای صادرات موجب شده صادرات برای تجار صرفه اقتصادی نداشته باشد و به همین خاطر مرغ به صورت غیر قانونی و قاچاق به کشور‌های ترکیه، افغانستان و عراق صادر می‌شود.

به گفته وی با وجود پتانسیل بالای تولید در صنعت مرغداری، از مسئولان ذیربط انتظار می‌رود  از اتخاذ تصمیمات خلق‌الساعه مبنی بر ممنوعیت‌های گاه و بی‌گاه صادرات و همچنین اخذ تعرفه و عوارض بالای صادرات اجتناب کنند تا بتوانیم ارزآوری قابل توجهی را نصیب کشور کنیم.

وی با اشاره به اینکه نیازی به واردات مرغ نداریم، بیان کرد: با وجود پتانسیل بالای تولید واردات گوشت مرغ به معنای تقدیم کردن ۲۵ درصد ارزش افزوده صنعت به تولیدکنندگان خارجی که این امر با شعار سال مغایرت دارد.

عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی ادامه داد: بر اساس ماده ۱۱ جامع نظام دامپروری کشور واردات محصولات پروتئینی از جمله گوشت مرغ باید به گونه‌ای باشد که نظام تعرفه آن به نفع تولید داخل باشد ضمن آنکه  بر اساس این قانون واردات گوشت مرغ به صرفه نیست و بهتر است گردش اقتصادی و منابعی که صرف واردات آن می‌شود، در صنعت داخل مصرف شود.

این مقام مسئول در پایان تصریح کرد: در شرایط فعلی اقتصاد بهتر است مسئولان تنظیم بازار به فکر و در مسیر واردات برای تنظیم بازار نباشند چرا که تولید مرغ در داخل بیش از نیاز کشور است.


(چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۸) ۲۱:۳۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها