چهارشنبه / ۱۸ دی ۱۳۹۸ / ۲۱:۲۶
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۰۸۹۸
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

جهاد کشاورزی نسبت به ماندگاری مگس میوه در مازندران هشدار داد

سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اعلام این که شکار مگس میوه مدیترانه‌ای در ایستگاه‌های پیش آگاهی استان مشاهده شده است ، نسبت به طغیان این آفت در فصل بهار و تابستان سال آینده هشدار داد.

بر اساس اعلام جهاد کشاورزی ، علت ماندگاری آفت مگس مدیترانه ای در عرصه های باغی و کشاورزی استان با وجود اقدامات مقابله ای انجام شده ، عدم برداشت میوه های رسیده است که بهترین مکان برای تغذیه و زادآوری این آفت محسوب می شود.
جهاد کشاورزی مازندران پیش از این چند بار با انتشار اطلاعیه ای از باغداران خواسته بود تا میوه های رسیده سردرختان را بویژه مرکبات را برداشت و میوه های پوسیده را هم از پای درختان جمع آوری کنند تا چرخه مقابله با آفت مگس مدیترانه ای کامل شود.
این سازمان همچنین از شهرداری ها و دستگاههای اجرایی استان هم خواسته بود تا میوه درختان مثمر معابر عمومی و محوطه ادارات را برداشت کنند تا کارزار مقابله با آفت مگس میوه با موفقیت همراه شود.
مازندران حدود ۶۰ نقطه شهری دارد که بر اساس آمارهای غیررسمی صدها هزار اصله درخت نارنج در حاشیه خیابان ها و کوچه های این شهرها وجود دارد که بخش زیادی از میوه آنها برداشت نمی شود و به همین دلیل هم کارشناسان جهاد کشاورزی از میوه های رها شده روی این درختان به عنوان یکی از میزبانان مگس مدیترانه ای یاد می کنند
کارشناسان باغداری می گویند که فراهم شدن میزبانی حدفاصل ثمردهی درختان مختلف سبب ماندگاری بیشتر مگس مدیترانه ای در مازندران شده است. به اعتقاد آنان میزبانی این آفت از درخت ازگیل ژاپنی شروع می شود و بعد به ترتیب به هلو، شلیل، انجیر  و خرمالو و بلافاصله پس از این مرحله نوبت به نارنگی های پیش رس و دیگر ارقام نارنگی و سپس ارقام مختلف پرتقال می رسد. این چرخه با بی توجهی به برداشت میوه های درختان عمومی از جمله نارنج ، سیکل دوره گردی مگس مدیترانه ای را برای یک سال کامل می کند چون میوه نارنج در صورتی که برداشت نشود تا فصل باروری سال بعد نیز روی درخت ماندگار می شود..
در همین حال جهاد کشاورزی مازندران با استناد به بررسی های میدانی کارشناسانش اعلام کرده است که علاوه بر نارنج معابر و خیابان ها ، هنوز مرکبات در باغ‌ها استان هم به صورت کامل برداشت نشده است و همچنان حدود  ۳۰ درصد میوه روی درخت باقی مانده است.
مگس میوه مدیریترانه ای از آفات مخرب جهانی است که نسبت به سایر گونه‌های مگس میوه دارای دامنه میزبانی وسیعی است و می تواند بیشترین خسارت را به بار بیاورد. هلو، خرمالو، انجیر، سیب زرد، آلو و گلابی و مرکبات از جمله میزبان‌های این آفت هستند.
نکته هشدار آمیز این است که حشره مگس میوه به طور معمول تا ۲ ماه زنده می مانند، اما اگر شرایط مساعد باشد تا ۶ ماه هم امکان زنده بودن آنها وجود دارد. وجود میزبان از جمله میوه رسیده در سر درخت یا پوسیده در پای درخت و سرمای هوا بهترین شرایط مساعد برای فعال باقی ماندن آفت مگس میوه است.
درخواست اعتبار ۳۰ میلیارد ریالی
 جهاد کشاورزی مازندران در اطلاعیه جدید خود که آن را به مدیریت های تحت پوشش خود در شهرستان ها و مناطق استان هم ابلاغ کرده است ، بر ضرورت انجام اقدامات لازم به منظور جلوگیری از خطر طغیان مگس میوه در سال آینده از جمله اجرای برنامه‌های مربوط به ردیابی و پیش‌آگاهی مبارزه با این آفت برای سال زراعی جدید تاکید کرده و از کشاورزان و باغداران هم خواسته است تا با کارشناسان مراکز خدمات کشاورزی مشورت و همکاری کنند.
همچنین در این گزارش با حساس توصیف شدن مبارزه با آفت مگس میوه و مدیریت و کنترل این آفت، تاکید شده که مقرر شده بود  از سوی دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران اعتباری برای این امر تخصیص پیدا کند که تاکنون هیچ اعتباری برای اجرای طرح اختصاص داده نشده است.
جهاد کشاورزی مازندران اعلام کرد که از آن جایی که آفت مگس میوه مدیترانه ای جزء آفات همگانی محسوب می شود ،برای مدیریت مطلوب این آفت و جلوگیری از توسعه و گسترش آن و همچنین برای پیشگیری از خسارت و پایداری صادرات محصولات کشاورزی، اجرای طرح‌های تحقیقاتی، اجرایی، آموزشی و اطلاع رسانی نیاز به اعتبار ۳۰ میلیارد ریال است.
بر اساس این گزارش ، مایع سراتراپ ،قرص سراتینکس ،پروتئین هیدرولیزات و تله جذب کننده  از تجهیزات و ملزومات مورد نیاز برای استفاده در ایستگاه‌های پیش آگاهی تحت نظارت سازمان جهاد کشاورزی مازندران است که تا کنون نیمی از این ملزومات تهیه و تامین شده و برای تامین باقی مانده آن اعتبار ویژه نیاز دارد.
آفت مگس میوه مدیترانه ای که سابقه حدود چهار دهه‌ای در مازندران دارد، در همه این سال ها با انجام مدیریت پیشگیری و مقابله بموقع، موجب نگرانی جدی باغداران و مسئولان نشده بود، اما در چند سال اخیر به دلیل تغییرات آب و هوایی و گسترش کشت درختان مخلوط در باغات کوچک و بزرگ در حال تبدیل شدن به یک معضل اصلی است و ممکن است در صورت عدم توجه تمامی مشکلات بخش باغداری استان را تحت الشعاع قرار دهد.
مازندران ۱۶۰ هزار هکتار باغ انواع میوه دارد که ۱۱۰ هزار هکتار آن از انواع مرکبات بویژه پرتقال است و سالانه حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصول از این باغ‌ها برداشت می شود.

(چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۸) ۲۱:۲۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها