یکشنبه / ۱۵ دی ۱۳۹۸ / ۰۹:۱۳
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۹۰۸۳۶
گزارشگر : ۳۵۱۶
ایرنا
سرویس سرویس عمومی

ملخ‌های صحرایی، مهاجمانی که دوباره به جنوب باز می گردند

ملخ های صحرایی اول آبان سال گذشته از شبه جزیره عربستان، امارات و عمان به سمت ایران حرکت کردند و یک هفته بعد اولین دسته‌ های آنها در بندر نخیلو هرمزگان مشاهده شد و اکنون در فاصله کمتر از یکسال، استان دوباره منتظر حمله جدید آنهاست.

ملخ‌های صحرایی از مسیر عمان حرکت کرده و پس از پیمودن ۲۰۰ کیلومتر در هر شبانه‌روز توانستند قسمت‌های بسیاری از فضای سبز استان‌های جنوبی کشور را تخریب کنند.
 
 هجوم ملخ از خرمشهر در خوزستان تا چابهار در سیستان و بلوچستان را درگیر کرد و با توجه به عمق آلودگی این مناطق به ملخ، خطری به عنوان خطری جدی برای بخش کشاورزی و منابع طبیعی ثبت شد که این موضوع یادآور حمله این آفت صحرایی به دو و نیم میلیون هکتار از زمین های کشاورزی و باغ ها  طی سال‌های ۴۰ تا ۴۲ است.
 
با آغاز فصل زمستان و خنک شدن آب و هوا در شهرهای جنوبی کشور، ورود ملخ‌ها به این مناطق افزایش خواهد یافت به طوری که می‌توانند در یک شبانه‌روز خود را به مقصد رسانده و تولیدمثل کنند.
 
بنابر گفته‌های مسوولان وزارت جهاد کشاورزی این آفت‌ها به صورت ترانزیت از فضای سبز ایران استفاده می‌کنند و پس از آن راهی پاکستان، افغانستان و هند می‌شوند.
 
در دور قبلی هجوم ملخ ها (بهمن ۹۷)، مبارزه با این آفت صحرایی به دو روش سمپاشی و خرید تضمینی ملخ از مردم برای جلوگیری از افزایش جمعیت ملخ‌ها صورت گرفت که البته تجربه نشان داد روش دوم موفق نبوده است.
 
سال گذشته  وقتی ملخ‌ها از ایران به سمت شرق آسیا رفتند چیزی عایدشان نشد و دوباره بازگشتند  که در این چرخه شماری هم در  مسیر از بین رفتند  ولی بطور کلی نابود نشدند.
 
نماینده فائو و دبیر کمیسیون مبارزه با ملخ صحرایی در جنوب غرب آسیا، ورود این حجم از آفت ملخ به ایران را در ۵۰سال گذشته بی‌سابقه توصیف کرد و گفت:به دلیل فراوانی ملخ‌ها و گستردگی مناطق تاثیرگذار، امکان کنترل کامل اوضاع وجود نداشت.
 
هجوم ملخ‌ها ۳۸درصد جنگل‌ها و بیشه‌زارها، ۲۱ درصدباغ‌ها و مزارع، ۳۶درصد تولید محصول‌های زراعی و ۲۱درصد مرتع‌های درجه یک و دو کشور را در استان‌های خوزستان، بوشهر، فارس، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و جنوب کرمان، تحت تاثیر قرار داد.
 
آن‌طور که مدیر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور در فروردین‌ماه امسال گفت: افزایش هجوم ملخ‌ها به استان‌های ساحلی باعث شد تا سازمان فائو وضعیت هشدار  ایران را از زرد به نارنجی افزایش دهد.
 
به گفته سعید معین، این تغییر یعنی  احتمال خسارت حمله ملخ هابه محصولات زراعی و باغی زیاد است.
وی ادامه داد: مبارزه با ملخ‌های صحرایی به تجهیزاتی شامل، ماشین‌آلات و همچنین سموم نباتی زیادی نیاز دارد که سازمان حفظ نباتات کشور از بهمن‌ماه ۹۷تا فروردین سال‌جاری برای تامین بخشی از آن‌ها حدود ۶۰میلیارد ریال هزینه کرده است.
 
هر ملخ صحرایی ۴۰۰برابر می شود
هر ملخ در مجموع قادر به گذاشتن ۳۰۰تا۴۰۰تخم است که تبدیل به پوره می‌شود و اگر نتوان جلوی تخم‌ریزی ملخ‌های بالدار صحرایی را گرفت، میزان افزایش آن‌ها غیر قابل شمارش خواهد بود.
 مناطق پراکنش این آفت غرب و شمال آفریقا، کشورهای حاشیه دریای‌سرخ و خلیج‌فارس، شبه جزیره عربستان، پاکستان، هند و جنوب شرق ایران است.
در ایران نیز استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و جنوب کرمان کانون همیشگی تولیدمثل این آفت هستند و با توجه به اینکه این نوع ملخ می تواند در یک شبانه‌روز ۱۵۰ تا ۲۰۰کیلومتر  پرواز کند امکان پراکنده شدن سریع آنها به صورت استان به استان و کشور به کشور در کمترین زمان، زیاد است .
 
ملخ‌ها این هفته از عمان به ایران می‌رسند
 
معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور گفت: با توجه به وزش باد از سمت جنوب خلیج‌فارس در همین هفته (۱۴تا ۲۱ دی) منتظر هجوم ملخ‌های صحرایی از ناحیه عمان، هندوستان و پاکستان به کشور هستیم.
 
علیمراد سرافرازی در جریان بازدید از زمین‌های آلوده به ملخ صحرایی در سیریک افزود: هم‌اکنون استان‌های هرمزگان، سیستان وبلوچستان و جنوب کرمان مورد هجوم دسته‌های ملخ صحرایی هستند.
 
وی ادامه داد: بیشترین کانون بحران ملخ‌های صحرایی در هرمزگان و به خصوص شهرستان سیریک است که مبارزه با این حشرات مزاحم همچنان ادامه دارد.

۲۵۰میلیارد ریال برای مقابله با هجوم ملخ‌های صحرایی هزینه می‌شود
 
معاون بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه مقابله با ملخ همیشه در دستور کار بوده گفت: ۲۵۰ میلیارد ریال به منظور مبارزه با هجوم جدید ملخ‌های صحرایی در جنوب کشور اختصاص یافته و برای مبارزه با دسته های جدید، اعتبارات لازم در نظر گرفته شده است.
امیر قادری افزود: مطابق با درخواست وزارت جهادکشاورزی، در آبان‌ماه سال‌جاری ۲۰۰میلیارد ریال از محل اعتبارات مدیریت بحران برای مبارزه با ملخ‌ها و ۵۰ میلیارد ریال، به منظور تجهیز، بازسازی، نوسازی فوری ناوگان هوایی شرکت خدمات هواپیمایی مرتبط با این موضوع، به سازمان برنامه و بودجه کشور پیشنهاد شده است.
معاون بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه متولی رسیدگی به هجوم ملخ ­ها، سازمان حفظ نباتات کشور است تصریح کرد: اکنون مبارزه با ملخ‌های صحرایی از سه مرکز شامل، ملخ‌های وارده از هند و پاکستان، ملخ‌های حاصل از تخم ­ریزی‌های هجوم گذشته و ملخ‌های وارده از عربستان در دستور کار سازمان حفظ نباتات کشور قرار دارد.

ملخ‌ها در راه بازگشت به ایران
 
در سال گذشته، مبارزه با ۱۷۳ دسته ملخ صحرایی در سطح ۷۳۵ هزار و ۲۳۴هکتار از مناطق آلوده انجام شد و بخشی از این دسته‌ها از ایران به سمت کشورهای هند و پاکستان مهاجرت کرده بودند که اکنون در حال بازگشت از این کشورها به سمت ایران هستند.
 
این نوع ملخ‌ها روزانه معادل وزن خود، غذا می خورند و هر یک هزار و ۱۰۰ ملخ در یک روز می تواند معادل یک انسان یعنی حدود دو کیلوگرم از محصولات غذایی را استفاده کند که در شرایط طغیانی، تنه درختان هم از هجوم آنها مصون نیستند.
 
سال ۹۷ نیز مبارزه با این آفت، در سطح ۷۵۰ هزارهکتار از ۹ استان جنوبی کشور شامل، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب کرمان، بوشهر، فارس، خوزستان، کهگیلویه و بویر احمد، ایلام و خراسان جنوبی عملیاتی شد.
 
پس از سال ۴۲،   گزارش دیگری از حمله ملخ‌های مهاجر صحرایی به بندرلنگه(یکی از شهرهای غرب هرمزگان) در سال  ۱۳۶۸ ثبت شد و پس از آن در  سال ۹۲ نیز در شرق استان در سطح سه هزار هکتار با ملخ صحرایی مبارزه شد.
 
طبق اعلام مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی هرمزگان، از سال ۹۲ تا چهارم بهمن‌ماه سال گذشته، ریزش ملخ صحرایی مهاجر در این استان گزارش نشده بود.
(یکشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۸) ۰۹:۱۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها