شنبه / ۱۴ دی ۱۳۹۸ / ۰۹:۲۰
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۹۰۷۹۷
گزارشگر : ۳۵۱۶
فارس
سرویس اقتصاد

پیشنهاد رفع تعهد ارزی صادرکنندگان کشاورزی و خدمات فنی و مهندسی در انتظار تصویب مجلس

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه بودجه 99 با رفع تعهد ارزی برخی صادرکنندگان موافقت کرده است، گفت: امیدواریم این پیشنهاد در صحن علنی مجلس هم تصویب شود.

محمد لاهوتی، درباره موافقت کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه بودجه 99 با حذف رفع تعهد ارزی و بازگشت ارز حاصل از صادرات صادرکنندگان محصولات کشاورزی و خدمات فنی و مهندسی گفت: مشکلی که بعد از وضع رفع تعهد ارزی در صادرات ایجاد شد، استرداد مالیات بر ارزش افزوده است که برگشت آن منوط به رفع تعهد ارزی و بازگشت ارز حاصل از صادرات شده است.
 
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با اشاره به تعیین مهلت رفع تعهد ارزی برای صادرکنندگان سال 97 تا پایان دی‌ماه 98 توسط بانک مرکزی افزود: عملا استرداد مالیات بر ارزش افزوده از سه ماهه پایانی سال 97 تاکنون به صادرکنندگان مسترد نشده است در حالی که در ماده 34 قانون رفع موانع تولید آمده است که مالیات بر ارزش افزوده یک ماه بعد از صدور باید به صادرکنندگان برگشت داده شود.
 
وی با بیان اینکه سازمان امور مالیاتی کشور هم نتوانسته گزارش دقیقی از بانک مرکزی داشته باشد، اظهار داشت: موضوع مذکور یکی از معضلاتی بود که در بودجه 98 وجود داشت و کماکان صادرکنندگان با آن دست به گریبان هستند.
 
لاهوتی اظهار داشت: لذا اتاق بازرگانی پیشنهاد حذف استرداد مالیات بر ارزش افزوده از رفع تعهد ارزی را در کمیسیون تلفیق مطرح کرده است.
 
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران افزود: این پیشنهاد با این منطق ارائه شد که بانک مرکزی یک دستگاه حاکمیتی است و برای وصول مطالبات و بازگرداندن ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی نیازی به نگه داشتن مالیات بر ارزش افزوده ندارد، زیرا مالیات بر ارزش افزوده منابع مالی یک واحد تولیدی است که در صورت انباشت و بلوکه شدن آن موجب توقف و از کار افتادن چرخه تولید آن واحد می‌شود.
 
لاهوتی با بیان اینکه در حال حاضر این اتفاق افتاده و منابع عظیمی از واحدهای تولیدی تحت عنوان مالیات بر ارزش افزوده بلوکه و مسترد نشده است، گفت: بنابراین اتاق بازرگانی به دنبال حذف این بند از بودجه بود که استرداد مالیات بر ارزش افزوده منوط به رفع تعهد ارزی نشود و به همین دلیل موضوع در کمیسیون تلفیق مجلس مطرح شد که این پیشنهاد به صورت کامل پذیرفته نشد.
 
وی اضافه کرد: بنابراین پیشنهاد معافیت کالاهای کشاورزی و خدمات فنی و مهندسی مطرح شد که با رای اکثریت در کمیسیون تلفیق تایید شد.
 
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران تاکید کرد: البته این به آن معنا نیست که قطعا این موضوع در صحن علنی مجلس شورای اسلامی پذیرفته و یا در بودجه ابلاغ می‌شود.
 
لاهوتی با بیان اینکه بانک مرکزی مخالف استرداد مالیات بر ارزش افزوده از رفع تعهد ارزی است، گفت: با حذف استرداد مالیات بر ارزش افزوده از رفع تعهد ارزی برای صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی محصولات کشاورزی دیگر صادرکنندگان این بخش نگران زمان بازگشت ارز حاصل از صادرات نخواهند بود و این کار باعث حمایت از صنایع کشاورزی و صادرات محصولات این بخش می‌شود.
 
وی با بیان اینکه بازگشت ارز حاصل از صادرات خدمات فنی و مهندسی زمان‌بر است افزود: حذف ارزش افزوده از رفع تعهد ارزی برای برخی کالاها یک گام مثبت در جهت صادرات اما منوط شدن استرداد مالیات بر ارزش افزوده به رفع تعهد ارزی به معنای بلوکه کردن منابع مالی تولیدکنندگان است.
 
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران اظهار داشت: لذا از نمایندگان مجلس می‌خواهیم تا بحث استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادرکنندگان از بحث رفع تعهد ارزی از هم تفکیک شود.
 
لاهوتی گفت: به نظر می‌رسد بانک مرکزی برای الزام بازگشت ارز حاصل از صادرات ابزارهای دیگری مانند قطع تسهیلات بانکی صادرکنندگان و سایر روش‌های قانونی دیگر را در اختیار داشته باشد و نیاز نیست که استرداد مالیات بر ارزش افزوده را منوط به رفع تعهد ارزی کند.
(شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۸) ۰۹:۲۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها