چهارشنبه / ۱۱ دی ۱۳۹۸ / ۱۹:۴۶
سرویس : فرآورده های گوشتی و پروتئینی
کد خبر : ۹۰۷۶۷
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس فرآورده های گوشتی و پروتئینی

جوجه ریزی شب عید از اواخر هفته آینده آغاز می‌شود/قیمت هر کیلو مرغ ۱۳ هزار تومان

حجت گفت: طبق روال همه ساله، جوجه ریزی برای تنظیم بازار مرغ شب عید در ایام پایانی سال از ۲۰ دی به بعد آغاز می‌شود.

عظیم حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه قیمت مرغ نسبت به ابتدای هفته تغییر محسوسی نداشته است، اظهار کرد: امروز متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۹ هزار تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۱۳ هزار تومان است.
وی افزود: با توجه به جوجه ریزی صورت گرفته در واحد‌های مرغداری تنها ممکن است در ایام پایانی و ابتدای هفته ۲ تا ۳ درصد قیمت مرغ افزایش یابد.
حجت درباره آخرین وضعیت جوجه ریزی شب عید بیان کرد: طبق روال همه ساله، جوجه ریزی برای ایام پایانی سال از ۲۰ دی به بعد آغاز می‌شودکه انتظار می‌رود با اعمال نظارت‌های دقیق مسئولان ذی ربط افزایش غیرمترقبه‌ای در بازار جوجه یکروزه رخ ندهد تا تمایل مرغداران نسبت به جوجه ریزی در واحد‌های مرغداری کاهش یابد.
عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی متوسط قیمت هر قطعه جوجه یکروزه را ۳ هزار تا ۳ هزار و ۱۰۰ تومان اعلام کرد و افزود: روند بازار جوجه یکروزه در سال‌های گذشته به گونه‌ای بود که قیمت جوجه یکروزه از اواسط دی با نوسانات چشمگیری در بازار مواجه می‌شد و حال باید منتظر ماند و دید که آیا گرانی جوجه همزمان با ازدیاد تقاضا از اوایل هفته آینده در بازار رخ می‌دهد یا خیر؟
استمرار ثبات نسبی قیمت نهاده های دامی در بازار
وی با اشاره به اینکه قیمت نهاده‌های دامی کماکان از ثبات نسبی در بازار برخوردار است، بیان کرد: هم اکنون قیمت هر کیلو ذرت در بنادر یک هزار و ۳۵۰ تومان، کنجاله سویا ۲ هزار و ۳۵۰ تا ۲ هزار و ۴۵۰ تومان و ذرت در انبار‌های استانی یک هزار و ۶۰۰ و کنجاله سویا ۲ هزار و ۵۵۰ تومان است.
به گفته حجت، با توجه به آنکه بازار ذرت و کنجاله سویا تحت نظارت دولت است و همواره با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌شود، از این رو واردکنندگان متعهد شدند نهاده‌های دامی کمترین نوسان را داشته باشد.
این مقام مسئول  با انتقاد از رشد چندبرابری قیمت ریزمغذی ها گفت: عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با انتقاد از افزایش چند برابری قیمت ریزمغذی و مکمل‌ها بیان کرد: با توجه به آنکه ارز ۴۲۰۰ تومانی تنها به نهاده‌هایی همچون ذرت و کنجاله سویا تعلق می‌گیرد و مابقی نهاده‌ها همچون لیزین، متیونین و سایر مکمل‌ها با ارز آزاد وارد می‌شود، از این رو به سبب نوسانات نرخ ارز رشد چندبرابری نسبت به ماه‌های اخیر داشتند که این امر در افزایش هزینه‌های تولید تاثیر بسزایی داشته است.
تولید سالیانه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن مرغ در کشور
وی با اشاره به اینکه نیازی به واردات مرغ نداریم، بیان کرد: با توجه به آنکه حجم جوجه تولیدی در دی ۱۳۰ میلیون و بهمن ۱۴۰ میلیون قطعه است، بنابراین حداقل ۲۲۰ هزار تن مرغ وارد بازار می‌شود که با احتساب متوسط مصرف ۱۷۵ هزار تن مرغ در طول ماه، شاهد رشد ۴۵ هزار تنی تولید برای ایام عید هستیم که با این وجود واردات ضربه مهلکی به تولید وارد می‌کند.
به گفته حجت، با وجود آنکه مصرف مرغ در ایام پایانی سال از ۲۲۰ هزار تن فراتر نمی‌رود، از این رو عرضه کالای خارجی به بازار، تولیدکنندگان داخل را متحمل زیان می‌کند.
این مقام مسئول ادامه داد: بنابر آمار همه ساله میزان مصرف در فروردین کاهش می‌یابد چرا که ۴۵ تا ۵۰ هزار تن ازدیاد تولید ماه‌های دی و بهمن توسط خانوار‌ها خریداری و دپو می‌شود که بدین ترتیب واردات توجیه اقتصادی ندارد.
عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی ادامه داد: بنابر آمار سالیانه ۲ میلیون و ۱۰۰ تا ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن مرغ در کشور تولید می‌شود که با احتساب سرانه مصرف ۲۶ کیلو طیور نه تنها کمبودی در عرضه نداریم، بلکه بخشی از این میزان به سبب مازاد بر نیاز کشور باید به بازار‌های هدف صادر شود.
وی مازاد کنونی مرغ را حداکثر ۲۰۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: این در حالی است که با احتساب ظرفیت بالفعل مازاد مرغ به ۵۰۰ هزار تن و در صورت استفاده حداکثری و تولید ۳ میلیون تنی مرغ به بیش از این رقم می‌رسد.
عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی واردات مرغ را خطر جدی برای تولید داخل دانست و گفت: با وجود برنامه ریزی صورت گرفته برای تامین نهاده‌های دامی از ابتدای سال، تولید جوجه یکروزه و جوجه ریزی ماهانه حداقل ۱۰۰ میلیون قطعه برای تولید مرغ، واردات مرغ توجیه اقتصادی ندارد چرا که چنین اقدامی منجر لطمه زدن به تولید داخل می‌شود.
وی گرانی مرغ در بازار مرغ شب عید را تکذیب کرد و افزود: بنابر برنامه ریزی صورت گرفته جهت تامین مرغ شب عید حداقل ۳۰ درصد تولید جوجه یکروزه افزایش می‌یابد که بدین ترتیب گرانی برای تامین مرغ گرم برای ایام پایانی سال نخواهیم داشت.
حجت ادامه داد: طبق روال همه ساله تقاضا برای جوجه ریزی از اوایل دی به منظور تامین مرغ شب عید افزایش می‌یابد که بنابر برنامه ریزی صورت گرفته مبنی بر رشد ۳۰ درصدی تولید جوجه بعید است که نوسان قیمتی در بازار رخ دهد.
مرغداران تمایلی به تحویل مرغ به پشتیبانی امور دام ندارند
وی درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی مرغ بیان کرد: اگرچه هم اکنون خرید تضمینی مرغ همانند گذشته در حال انجام است، اما آمار خرید تضمینی مرغ را پشتیبانی امور دام به عنوان متولی امر باید اعلام کند.
این مقام مسئول در پایان افزایش هزینه‌های کشتارگاهی را یکی از عوامل کاهش رغبت مرغداران به تحویل مرغ به پشتیبانی امور دام اعلام کرد و گفت: علی رغم آنکه برخی شرکت‌ها هزینه انجماد را تا ۷۰ درصد افزایش دادند، اما پشتیبانی امور دام هزینه‌های کشتارگاهی را همچنان به نرخ سال گذشته محاسبه می‌کند، در حالیکه انتظار می‌رود طی جلسه‌ای در ستاد تنظیم بازار موضوع انعکاس داده شود چرا که در صورت احتساب هزینه واقعی انجماد این امکان وجود دارد که پشتیبانی امور دام در حجم بالاتری اقدام به خرید از مرغداران کند.

(چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۸) ۱۹:۴۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها