سه شنبه / ۱۰ دی ۱۳۹۸ / ۱۴:۴۷
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۹۰۷۳۱
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

صیادان همچنان در انتظار سهمیه بنزین

با وجود تصویب سهمیه بنزین ۱۲۰۰ لیتری با نرخ ۱۵۰۰ تومان برای قایق‌های صیادی در ابتدای هفته جاری، رییس اتحادیه صیادی کشور می‌گوید صیادان همچنان چشم انتظار تخصیص سهمیه بنزین هستند.

با آغاز سهمیه بندی بنزین از ۲۴ آبان ماه جاری برای تمامی وسایل نقلیه شخصی و عمومی، سهمیه سوخت قایق‌های صیادی فراموش شده بود که با پیگیری‌های سازمان شیلات ایران از طریق وزارت کشور و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، سهمیه سوخت قایق‌های صیادی از هفتم دی ماه جاری تصویب شد اما به زمان اجرای این مصوبه اشاره‌ای نشده است.
این درحالیست که از زمان سهمیه بندی سوخت، فعالیت بخش عمده قایق های صیادی به دلیل نداشتن سوخت کافی متوقف شده است.
«یعقوب دوجی» رییس اتحادیه صیادی کشور گفت: بحث سهمیه سوخت  ۱۲۰۰ لیتری قایق های صیادی در کمیته ای متشکل از سازمان شیلات ایران، وزارت کشور و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در هفتم دی ماه جاری تصویب و ابلاغ شده منتهی اجرایی نشده است.
وی اظهار داشت: هم اکنون ۱۴۲ هزار صیاد در کل کشور داریم که  ۱۰ هزار نفر آنها مربوط به استان‌های شمالی کشور و مابقی مربوط به چهار استان جنوبی کشور هستند.
دوجی تصریح کرد: همچنین ۱۲ هزار فروند شناور صیادی مجاز در کشور موجود است که چهار هزار فروند آن لنچ با سوخت گازوئیل و هشت هزار فروند قایق صیادی با سوخت بنزینی است که حدود ۳۵ هزار نفر از طریق همین قایق های صیادی امرار معاش می کنند.
به گفته وی، البته تعدادی  قایق های صیادی بدون مجوز هم در بنادر داریم که خط قرمز ما هستند و باید مجوز دریافت کنند.
رییس  اتحادیه صیادی کشور گفت: پیش از این نیاز مصرفی بنزین قایق های صیادی کشور بین ۱۴۰۰ تا ۱۷۰۰ لیتر بوده است که اکنون سهمیه ۱۲۰۰ لیتری برای این بخش در نظر گرفته شده است.
وی خاطرنشان کرد: از زمان سهمیه بندی بنزین قایق های صیادی کشور بنزین با نرخ آزاد تهیه می کنند که زندگی و امرار معاش صیادان را با مشکل جدی مواجه کرده است.
دوجی افزود: سهمیه‌بندی بنزین قیمت ماهی را دچار شوک ناگهانی کرد به طوری که نرخ  ماهی در سواحل شمالی و جنوبی کشور افزایش یافت که این نرخ در استان های دیگر به مراتب بالاتر عرضه می‌شود.
وی ادامه داد: اکنون صیادان و ماهیگیران مجاز می توانند با بروز رسانی مجوز صیادی خود و ثبت نام در شرکت ملی نفت تا پایان ماه جاری مشمول سهمیه ۱۲۰۰ لیتری بنزین با نرخ ۱۵۰۰ تومان شوند البته پیش از این نیز سوابق صیادان در سامانه آسان تجارت به ثبت رسیده بود.
وی گفت:امیدواریم هر چه سریعتر تخصیص سهمیه بنزین قایق های صیادی کشور اجرایی شود تا علاوه بر اشتغال جامعه صیادی و استمرار تولید قیمت ماهی نیز برای مصرف کنندگان نیز به تعادل برسد.

(سه شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۸) ۱۴:۴۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها