سه شنبه / ۱۰ دی ۱۳۹۸ / ۱۴:۴۲
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۹۰۷۲۹
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس سرویس عمومی

صادرات ۳۱.۹ میلیارد دلاری در ۹ ماهه امسال

زادبوم گفت: در ۹ ماهه امسال، معادل ۳۱.۹ میلیارد دلار، صادرات صورت گرفته است.

حمید زادبوم رئیس سازمان توسعه تجارت در آیین معرفی و تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان تهران اظهار کرد: در ۹ ماهه امسال، معادل ۳۱.۹ میلیارد دلار، صادرات صورت گرفته است. این در حالی است که در سال ۹۷ مشکلات زیادی پیش روی صادرکنندگان قرار گرفت و از اردیبهشت تا آذر ۹۷، کار به سختی پیش رفته است، پس باید دست صادرکنندگان نمونه را فشرد.
سازمان توسعه و تجارت مشکلات را مرتفع می‌کند
این مقام مسئول با اشاره به اینکه درست است که آرامش تجاری و مقرراتی برقرار شده است، اما شرایط تحریم سخت‌تر شده است اظهار کرد: حمل کالا و بازگرداندن ارز بسیار سخت است، پس سازمان توسعه تجارت این موضوع و موانع را رصد می‌کند؛ اما در این شرایط آنچه که باید به فعالان اقتصادی نوید داد، آن است که در سال رونق تولید که تولید از نرخ منفی سال قبل، به وضعیت بهتری در سال جاری رسیده است، همه تمام تلاش داریم که رونق تولید را به ارزآوری در کشور تبدیل کنیم.
زادبوم با تاکید بر اینکه بر اساس مطالعات سازمان توسعه تجارت ایران، بازار اطراف و کشور‌های همسایه ایران، سالانه ۱۱۶۰ میلیارد دلار واردات دارند، تصریح کرد: این رقم، بر اساس تجزیه و تحلیل گروه‌های کالایی صورت گرفته، اما دستیابی به آن، قابلیت صادراتی ما نخواهد بود؛ بلکه بر اساس پتانسیل‌هایی که ایران دارد، می‌توانیم ۱۰۰ میلیارد دلار از این رقم را تأمین کنیم.
وی در ادامه تاکید کرد: بر اساس پتانسیل سنجی تولید و صادرات ایران در ۵ سال قبل که بدون احتساب قابلیت‌های آینده هم انجام شده است، از ۱۱۶۰ میلیارد دلار، ۱۰۰ میلیارد دلار از سوی ایران امکان تولید و صادرات به این کشور‌ها وجود دارد؛ به نحوی که سابقه صادرات در این کالا‌ها وجود داشته و تولید هم در این رسته‌ها، صورت گرفته است، پس غیر از ۲۴ میلیارد دلاری که صادرات ایران به کشور‌های همسایه در سال قبل بوده است، بالغ بر ۱۰۰ میلیارد دلار پتانسیل صادراتی وجود دارد، بنابراین تولیدکنندگان نباید نگران بازار باشند، اگرچه عوامل تولید و بهره وری باید به شدت مورد مراقبت قرار گیرد.
وی در ادامه یادآوری کرد: در حال تلاش برای کاهش تعرفه واردات کشور‌های همسایه برای آن دسته از کالا‌های ایرانی هستیم که پتانسیل صادرات در آن‌ها داریم، بر این اساس در حال چانه زنی برای کاهش این تعرفه‌ها هستیم؛ اما به هر حال باید آماده مبادله برای یکسری از کالا‌ها در کاهش تعرفه باشیم، ضمن اینکه صادرکنندگان باید تلاش کنند که حرکتی را برای افزایش تولید در گروه‌های کالایی دارای واردات از سوی کشور‌های همسایه، شروع کنند.
این مقام مسئول با اشاره به توافق نامه تجاری بین ایران و اوراسیا گفت: برای تجارت آزاد با این اتحادیه، باید ۸۵ تا ۹۰ درصد کالا‌ها را در شرایط تجارت آزاد قرار دهیم، اما برای بهتر انتخاب کردن این کالاها، مطالعه‌ای را آغاز خواهیم کرد. ضمن اینکه با توجه به اینکه اتاق بازرگانی تهران در این حوزه و مباحث مطالعاتی، پیشرو است و کار‌های مطالعاتی بسیار غنی انجام می‌دهد، می‌تواند مرجع مطالعاتی ما برای سیاستگذاری باشد که در این راستا، کارگروه مشترکی با اتاق‌های بازرگانی تهران و ایران برای اوراسیا تشکیل خواهیم داد تا بتوانیم کالا‌هایی که در تجارت آزاد با اوراسیا قرار می‌گیرند را تعیین کنیم.

(سه شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۸) ۱۴:۴۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها