سه شنبه / ۱۰ دی ۱۳۹۸ / ۱۰:۱۳
سرویس : فرآورده های لبنی
کد خبر : ۹۰۷۲۳
گزارشگر : ۳۵۱۶
ام بی ای نیوز
سرویس فرآورده های لبنی

افزایش سهم بازار پنیرخامه‌ای

ذائقه مصرف کنندگان پنیر در ایران دچار تغییرات اساسی شده است. اطلاعات جمع آوری شده توسط شرکت پژوهش بازار و رسانه امروز emrc از بازار پنیر نشان می‌دهد، از آبان ۹۶ تا مرداد ۹۸ سهم بازار پنیر سفید و فرآوری شده روبه کاهش بوده و این سهم به پنیر خامه‌ای اختصاص یافته است.

تغییرات حجم فروش انواع پنیر بدین معنی که گرایش مصرف کنندگان به خرید پنیر خامه‌ای رو به افزایش است. شرکت پژوهش بازار و رسانه امروز emrc به عنوان مشاور تحقیقاتی شرکت‌های مهمی در حوزه لبنیات کشور مانند کاله، بل روزانه، رامک و…. شناخته می‌شود. در همین راستاemrc رسالت خود می‌داند که به منظور آگاهی فعالان و کسب وکارها بخشی از اطلاعات جمع آوری شده از ۲۴ شهر اصلی ایران در صنعت لبنیات را در قالب گزارشی تحقیقاتی منتشر کند. در ادامه این گزارش که به بررسی اطلاعات دوره‌ی زمانی یکسال گذشته منتهی به مرداد ۹۸ بازار پنیر پرداخته و مقایسه‌ی میان این دوره با دوره‌ی مشابه سال قبل دارد را می‌خوانید.
 
 
 
تغییرات فروش محصولات پنیر در بازار ایران
 
بازار پنیر ایران در دوره مورد بررسی با تغییرات فروش قابل توجه‌ای روبرو بوده است. اطلاعات نشان می‌دهد، این تغییرات شامل کاهش ۱۵ درصدی حجم فروش پنیر در دوره‌ی اعلامی است. در این بررسی که بازار پنیر به سه بخش : یک: پنیر سفید (white): شامل پنیر لیقوان، تبریز و پنیر سفید ایرانی. دو:پنیر خامه ای (Cream) : شامل پنیر خامه‌ای و لبنه. سه: پنیر فرآوری شده (processed) : شامل پنیر آشپزی یا غیر آشپزی (پنیر پیتزا ، چدار ، موزارلا و …) تقسیم بندی شده است، تغییرات کاهش فروش به قرار ذیل بوده است:
 
    ۱۹ درصد کاهش فروش پنیر سفید
    ۳ درصد افزایش فروش پنیر خامه‌ای
    ۲۰ درصد کاهش فروش پنیر فرآوری شده
 
تغییرات نشان می‌دهد، پنیر فرآوری شده با کمترین میزان فروش در بازار مواجه شده است.

تغییرات حجم فروش انواع پنیر در سال 97 و 98

 
 
 
 
تغییرات بازار صنعت پنیر فقط شامل تغییرات فروش نیست و این بخش از بازار با تغییرات قیمتی نیز روبرو شده است.
 
بررسی‌ها نشان داد: با وجود کاهش حجم فروش، شاهد افزایش ۳۰ درصدی ریالی فروش هستیم و این نشان دهنده‌ی افزایش قیمت پنیر در این بازه‌ی زمانی مورد بررسی است. بنابراین طبق بررسی انجام شده، بازار ایران با افزایش ۵۲ درصد قیمت پنیر روبرو شده است. این تغییرات قیمتی به تفکیک محصولات به قرار ذیل است:
 
    ۵۴ درصد افزایش قیمت پنیر سفید
    ۵۵ درصد افزایش قیمت پنیر خامه‌ای
    ۴۳ درصد افزایش قیمت پنیر فرآوری شده
 
 
در مجموع باز هم در این تغییرات پنیر خامه‌ای به چشم آمده و بیشترین افزایش قیمت را داشته است. گرایش مصرف کنندگان به سمت پنیرخامه‌ای که در این گزارش به آن اشاره شد نکته قابل تاملی است. این تغییر بر عوامل مختلفی مانند سبک زندگی و سلامتی مصرف کنندگان تاثیر خواهد گذاشت. چنین تغییراتی از تابستان ۲۰۱۷ شروع و در سال‌های بعد همچنان ادامه دارد.
(سه شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۸) ۱۰:۱۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها