سه شنبه / ۱۰ دی ۱۳۹۸ / ۰۹:۴۳
سرویس : شیرینی و شکلات
کد خبر : ۹۰۷۱۳
گزارشگر : ۳۵۱۶
ایرنا
سرویس شیرینی و شکلات

عسل کرمانشاه ساماندهی می‌شود

زنجیره تولید عسل در استان کرمانشاه به منظور افزایش تولید این محصول و همچنین میزان اشتغالزایی حاصل آن ساماندهی خواهد شد.

سال گذشته ۳۱۱ کندوی تولید عسل در استان کرمانشاه فعال بودند که چهار هزار و ۵۰۰ تن عسل تولید و عرضه کردند.
 
 امسال با توجه به برنامه های حمایتی دولت برای افزایش کلنی های تولید زنبور عسل تعداد کندوهای کرمانشاه به ۴۴۴ کلنی رسید که پیش بینی می شود پنج هزار و ۴۵۴ تن عسل تولید کنند.
 
براساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی استان، عسل تولید شده در کرمانشاه علاوه بر تولید داخلی به دیگر استان های کشور نیز فرستاده می شود.
 
تولید عسل کرمانشاه ۲ برابر می‌شود
 
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمانشاه ماه گذشته در نشستی به منظور بررسی وضعیت تولید عسل در استان کرمانشاه با بیان اینکه اکنون در تولید عسل رتبه چهارم کشور هستیم، گفت: در تلاشیم به مهمترین تولیدکننده عسل در کشور تبدیل شویم.
 
«هدایت حاتمی» عنوان کرد: استان‌کرمانشاه با دارا بودن چهار میلیون زنبور از نظر تولید عسل در رتبه چهارم کشوری قرار دارد و در تلاشیم با ۲ برابر کردن این تعداد به رتبه اول کشوری دست پیدا کنیم که با برنامه‌ ریزی‌هایی که انجام شده و عزمی که وجود دارد تحقق این امر امکان پذیر است.
 
وی افزود: با اجرای زنجیره ارزش تولید و عرضه عسل و بر اساس نظرات کارشناسی فعالان این حوزه، امکان تولید پنج هزار شغل از جمله ساخت کندو، تولید و بسته بندی عسل، فراوری‌های مرتبط با موم و گرده زنبور و زنبور داری وجود دارد.
 
معاون استاندار کرمانشاه یادآور شد: ما در مرحله نخست بر روی ایجاد هزار شغل در قالب توسعه واحدهای موجود و هزار شغل در قالب ایجاد شغل‌های جدید برنامه ریزی کرده ایم.
 
«صحنه» مرکز تولید عسل می‌شود
 
براساس آنچه سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه اعلام کرده است، شهرستان صحنه به عنوان مرکز بزرگ تولید عسل استان معرفی خواهد شد.
 
رییس سازمان جهادکشاورزی در این رابطه به ایرنا گفت: زنجیره تولید عسل در استان با مرکزیت شهرستان صحنه به عنوان بزرگترین تولیدکننده عسل استان راه اندازی خواهد شد.
 
نوربخش حاتمی افزود: به دنبال آن هستیم که با راه اندازی زنجیره تولید عسل صفر تا ۱۰۰ این بخش همچون تولید ملکه، کندو، موم، بسته بندی، فروش و بازاریابی را در استان داشته باشیم.
 
وی با اشاره به پای کار بودن چندین سرمایه‌گذار بخش خصوصی برای راه‌اندازی زنجیره تولید عسل در استان، گفت: از سرمایه‌گذاران در بخش زیرساخت‌ها حمایت خواهیم کرد.
 
رییس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه به کیفیت عسل تولیدی در کرمانشاه اشاره کرد و گفت: عسل های تولیدی در استان در کشور با استقبال چشمگیری روبه رو هستند.
 
در استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه حدود ۱۲۵ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی مشغول فعالیت هستند.
 
استان کرمانشاه با بیش از ۹۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی و تولید سالانه چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی، دامی و باغی یکی از قطب های کشاورزی کشور است.
 
در استان کرمانشاه چهار میلیون و ۶۵۰ واحد دامی و بیش از یک هزار و ۳۳۳ واحد دامپروری صنعتی شامل ۷۰۰ واحد مرغداری گوشتی صنعتی، ۱۷۶ واحد گاوداری شیری، ۱۸۱ واحد پرواربندی گوساله و ۲۱۹ واحد پرواربندی بره فعال است.
 
در این استان همچنین ۲۵ واحد مرغداری تخمگذار، ۱۳ واحد پرورش بوقلمون صنعتی، ۹ واحد مرغ مادر گوشتی، چهار واحد جوجه کشی، ۲ واحد مرکز پرندگان زینتی، پنج واحد پرورش شترمرغ و سایر واحدهای بخش روستایی و عشایری وجود دارد.
 
سال گذشته بیش از ۴۵۱ هزار تن انواع محصولات دامی شامل ۳۳۶ هزار تن شیرخام، ۳۶ هزار و ۳۰۰ تن گوشت قرمز، ۶۳ هزار و ۸۰۰ تن گوشت طیور و ۱۱ هزار و ۱۰۰ تن تخم مرغ تولید شد.
(سه شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۸) ۰۹:۴۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها