دوشنبه / ۹ دی ۱۳۹۸ / ۲۰:۰۳
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۰۷۰۹
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

سایت کارخانه‌های تراکتورسازی به بهانه افزایش مجدد قیمت بسته شد

عباسی گفت: کارخانه های تراکتورسازی به سبب افزایش مجدد قیمت برای مقطعی سایت خود را بستند که سپس با مخالفت وزارت جهاد با گرانی مجدد قیمت سایت را بازکردند.

کامبیز عباسی رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی درباره اینکه توقف تولید کارخانه های تراکتور را تایید می کنید، اظهار کرد: سال گذشته یکی از سال‌های سخت در حوزه تحریم بود چرا که علی رغم ارتباط خوب با شرکت‌های تامین کننده و تولیدکننده در زمینه مسائل فنی و ماشین‌های کشاورزی، اما به دلیل نقل و انتقال پول با مشکلاتی مواجه شدیم که همین امر بر نوسان قیمت در بازار دامن زد.
وی با اشاره به اینکه کم نوسان‌ترین حوزه را ماشین‌های کشاورزی به خود اختصاص داده است، افزود: در مقطعی کارخانه‌های تراکتورسازی ظرف مدت یکسال قیمت محصولات خود را ۲ برابر افزایش دادند که بلافاصله موضوع را به سرپرست وزارت جهاد کشاورزی گزارش دادیم که درنهایت کارخانه‌های تراکتورسازی با مخالفت جدی افزایش قیمت وزارتخانه مواجه شدند.
عباسی ادامه داد: با توجه به آنکه قیمت برخی محصولات کشاورزی همچون گندم ۳۰ درصد افزایش یافته که جوابگوی رشد چندبرابری هزینه تولید نیست، به همین خاطر با گرانی قیمت تراکتور مخالفت کردیم که این امر موجب شد کارخانه‌های تراکتورسازی برای مقطعی سایت خود را ببندند.
رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه سال گذشته صدور پیش فاکتور کارخانه‌های تراکتورسازی با محدودیت انجام می‌شد، بیان کرد: با توجه به آنکه کارخانه‌های تراکتورسازی به دنبال افزایش قیمت بودند، سال گذشته صدور پیش فاکتور را با محدودیت انجام می‌دادند و در مقطعی سایت بسته شد.
به گفته وی، بنابر آمار تا پایان آذر امسال بیش از ۱۳ هزار دستگاه انواع تراکتور در استان‌ها به کشاورزان توزیع شد، در حالیکه سال گذشته در مجموع ۱۵ هزار دستگاه تحویل کشاورزان شده بود.
عباسی با اشاره به اینکه امسال تحویل تراکتور به کشاورزان از عملکرد مطلوب تری برخوردار است، بیان کرد: تاکنون بیش از ۲۴ هزار پیش فاکتور صادر شده و ۲ هزار و ۳۷۵ دستگاه دیگر مانده تعهد دارد که مقرر شده ۵ تا ۶ هزار فاکتور جدید به صورت ماهانه و برحسب واریز تقاضای مشتریان صادر شود.
این مقام مسئول با تاکید بر این مسئله که تولید تراکتور به مراتب فراتر از سال گذشته ایجاد شده است، بیان کرد: با توجه به آنکه تقاضا برای خرید تراکتور با مدت مشابه سال قبل قابل مقایسه نیست، این تصور به وجود می‌آید که کارخانه‌ها در تحویل کم کاری می‌کنند، در حالیکه عملکرد استان‌ها نشان می‌دهد که علی رغم شرایط تحریم و محدودیت‌هایی که برای تولید در کشور فراهم شده است، بیش از مدت سال قبل به تقاضای کشاورزان پاسخ داده می‌شود.
وی عملکرد ۹ ماهه کارخانه‌های تراکتورسازی را مطلوب دانست و گفت: پیش بینی‌ها حاکی از آن است که در سه ماه پیش رو ۵ تا ۶ هزار دستگاه دیگر تحویل کشاورزان داده شود که نسبت به مدت مشابه سال قبل به مراتب تحویل تراکتور به کشاورزان بیشتر است.
رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون ادامه داد: در مقطعی سایت کارخانه تراکتورسازی به دلیل آنکه آن‌ها خواهان افزایش قیمت بودند، بسته شد، اما از آن جا که وزارت خانه در جلوگیری از نوسان مجدد قیمت به دلیل گرانی ۲ برابری نسبت به ماه‌های اخیر مصصم بود، از این رو بازار تراکتور به پایداری رسیده است که بدین ترتیب دیگر سایت قطع نمی‌شود.
خوداتکایی ۹۵  درصدی حوزه ماشین‌های کشاورزی از تولید داخل
عباسی با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ تا ۹۵ درصد در حوزه ماشین‌های کشاورزی خوداتکا هستیم، اظهار کرد: البته در خوداتکایی ۹۰ تا ۹۵ درصدی بخشی از نیازمندی‌ها اجزا و قطعات از مبادی خارج تامین می‌شود که با این وجود ارز بری ماشین‌های کشاورزی تولید داخل ۲۰ درصد از اجزا و قطعات خارجی است که امیدواریم قطعه سازان با فعالیت بیشتر، تامین قطعات مورد نیاز تولید داخل را با نحو مطلوب انجام دهند.
این مقام مسئول افزود: با توجه به آنکه برخی ماشین‌های مورد نیاز همچون نشاکار برنج و فناوری‌های نوین به طور کامل وارد می‌شوند، به همین خاطر به دنبال آن هستیم که در ۵ تا ۶ درصد نیاز کشور در حوزه ماشین آلات به خوداتکایی دست یابیم.
وی با اشاره به اینکه تامین ۵ تا ۶ درصد نیاز ماشین آلات کشور از طریق واردات تاثیری در فرآیند تولید محصولات اساسی ندارد، بیان کرد: با توجه به آنکه بخشی از نیاز‌های اساسی کشور همچون گندم و جو با بذرکار‌های داخل کشت و کار و با کمباین‌های داخل برداشت می‌شود، همچنین در حوزه ماشین آلات برنج به سمت و سوی تولید داخل رفتیم، از این رو امیدواریم در مجموع ۵ تا ۶ درصد نیاز کلی به واردات ماشین آلات و برای ماشین آلات تولید داخل که ۱۵ تا ۲۰ درصد ارز بری دارند، خوداتکا شویم.
۲۵۰ هزار دستگاه کمباین و تراکتور صاحب پلاک راهنمایی و رانندگی شدند
رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی درباره آخرین وضعیت صدور کارت سوخت به ماشین‌های کشاورزی گفت: از تیرامسال برای اولین بار در سه استان به صورت پایلوت بحث صدور کارت سوخت در حوزه ماشین آلات کشاورزی را آغاز کردیم به طوری که در کارت بانکی کشاورزانی که صاحب تراکتور و کمباین هستند سهمیه سوخت را تخصیص داریم و به عبارتی این امر موجب شد حواله‌های کاغذی از بین رود و امکان ذخیره سازی سوخت در کارت‌ها برای دارندگان ماشین آلات کشاورزی مهیا شود که به این ترتیب دیگر نیازی به جابجایی سوخت به منظور جلوگیری از سوخت حواله‌ها ندارند.
عباسی با بیان اینکه هم اکنون صدور کارت سوخت به استان‌ها تعمیم یافته است، افزود: در حال حاضر ۲۵۰ هزار دستگاه کمباین و تراکتور صاحب پلاک راهنمایی و رانندگی شدند وبرنامه‌ریزی شده که تمامی این تراکتور‌ها و کمباین‌ها کارت سوختشان از طریق کارت بانکی فعال سازی شود تا امور توزیع سوخت در حوزه کشاورزی تسهیل شود.
این مقام مسئول در پایان با اشاره به اینکه ۸ درصد گازوئیل کل کشور به بخش کشاورزی اختصاص دارد، تصریح کرد: از این ۸ درصد نیمی در حوزه‌های ماشین‌های کشاورزی مصرف می‌شود که با ایجاد کارت سوخت برای دارند این ماشین‌های کشاورزی فرآیند تامین تخصیص و توزیع سوخت مطلوب می‌شود و همواره در نظر داریم که تا سال ۱۴۰۰ تمامی کمباین‌ها و تراکتور‌ها صاحب پلاک و مجهز به کارت سوخت شوند.

(دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۸) ۲۰:۰۳
اب.راهیم زاده
۱۴۰۲/۰۴/۰۳
0
0
0

با سلام چرا این کشور  بهم ریخته است از برج ۱۰ پارسال تمام مدارک ام تو بانکه ولی پیش فاکتور جدید نمی ده هیچ دلیلی ام ندارن .حداقل فاکتور بدید اگه نمی تونید تولید کنید دیر تر تحویل بدید .نه اینکه کلا سایت رو ببندید .هیچ کس هم جوابگو نیس


پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها