دوشنبه / ۹ دی ۱۳۹۸ / ۱۳:۳۱
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۹۰۷۰۲
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل

تشریح وظایف کارگروه مشترک موافقتنامه موقت تشکیل منطقه آزاد تجاری بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا

رئیس سازمان توسعه تجارت در تشریح موافقتنامه موقت تشکیل منطقه آزاد تجاری بین ج.ا ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کشورهای عضو اظهار داشت: این موافقت‌نامه مفصل‌ترین و جامع‌ترین موافقت‌نامه تجاری است که تاکنون ایران منعقد کرده و و ویژگی‌های خاصی دارد که با سایر موافقتنامه‌های دو‌جانبه و چند جانبه تفاوت دارد.

جلسه‌ای در محل سازمان توسعه تجارت ایران با حضور حمید زادبوم، معاون وزیر صمت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران، و نمایندگان دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط، جهت آشنایی با ماهیت این کارگروه، وظایف و جایگاه آن و همچنین موضوعات مربوط به مفاد موافقتنامه برگزار شد. 
 
زادبوم در تشریح موافقتنامه موقت تشکیل منطقه آزاد تجاری بین ج.ا ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کشورهای عضو اظهار داشت: این موافقت‌نامه مفصل‌ترین و جامع‌ترین موافقت‌نامه تجاری است که تاکنون ایران منعقد کرده و و ویژگی‌های خاصی دارد که با سایر موافقتنامه‌های دو‌جانبه و چند جانبه تفاوت دارد. این موافقتنامه در 9 فصل و شامل قواعد عمومی، تجارت کالا، چاره‌کارهای تجاری، موانع فنی فرا‌راه تجارت، اقدامات بهداشتی و بهداشت گیاهی، قواعد مبدأ، تسهیل تجاری، حل و فصل اختلافات و مقررات پایانی است.
 
وی افزود: رفع موانع غیرتعرفه‌ای، توسعۀ همکاری‌های گمرکی، استانداردها، تسهیل تجارت و فراهم آوردن زمینه همکاری بخش‌های خصوصی از دیگر مفاد مهم این موافقتنامه است که همکاری تمام دستگاه‌های مسئول را برای اجرای آنها می‌طلبد.
 
 زادبوم بیان کرد: با توجه به وجود ظرفیت‌های بالای تجاری و اقتصادی بین ج.ا ایران و کشورهای عضو اتحادیه مذکور، پیش‌بینی می‌شود با اجرایی شدن این موافقتنامه سطح همکاری‌های اقتصادی و تجاری کشورمان با کشورهای عضو این اتحادیه ارتقا یابد.
 
معاون وزیر صمت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در خصوص ویژگی‌های این کارگروه مشترک آن را بالاترین مرجع ارتباط با اتحادیه اوراسیا در چارچوب موافقتنامه عنوان کرد و گفت: وزیر تجارت اتحادیه اوراسیا در ساختار سازمانی زیرمجموعه‌ای در این کارگروه دارد و در طرف ایران نیز ساختاری متشکل از اعضای نهادها و سازمان‌های مختلف به عنوان عضو این کارگروه ایجاد شده است.
 
زادبوم در تشریح وظایف کارگروه مشترک اظهار داشت: بررسی هرگونه موضوع مربوط به پیاده‌سازی و اجرای موافقتنامه، نظارت بر عملکرد تمامی کارگروه‌های فرعی و گروه‌های کاری و دیگر نهادهای متشکل به موجب این موافقتنامه یا به صلاحدید کارگروه مشترک، بررسی روند مذاکرانی که طبق ماده 1-3 تجارت آزاد این موافقنامه انجام می‌شود، تصمیم‌گیری برای نهایی کردن مذاکرات مهم، بررسی راه‌های گسترش بیشتر روابط تجاری بین طرف‌ها، بررسی یا پیشنهاد هرگونه اصلاحات این موافقتنامه بین طرف‌ها، اتخاذ تدابیر دیگر در راستای هر موضوع تحت پوشش این موافقتنامه بر طبق توافق طرف‌ها،از جمله وظایف این کارگروه است.
 
وی در مورد قلمرو وظایف در این کارگروه مشترک ادامه داد: کارگروه مشترک در راستای ایفای وظایف خود می‌تواند نهادهای فرعی از جمله نهادهای موردی را ایجاد کند و وظایف آنها را در موضوعات مختلف تعیین کند.  کارگروه مشترک می‌تواند در صورت نیاز جهت درخواست مشاور از اشخاص و گروه‌های ثالث در موضوعات تحت صلاحیت خود تصمیم‌گیری کند. همچنین جلسات منظم سالانه قرار است به صورت متناوب در کشور طرف‌ها برگزار شود و جلسات ویژه ظرف 30 روز از زمان درخواست یکی از طرفین در محل مورد توافق برگزار می شود.
 
معاون وزیر صمت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به تشکیل دو کارگروه دیگر تحت عنوان "کارگروه تجارت کالا" و "کارگروه فرعی گواهی مبدأ"  بر اساس این توافقنامه افزود: متولیان این کارگروه‌ها مشخص شده و باید سازو کار اجرایی فعالیت آنها نیز شکل بگیرد، همچنین در مورد «همکاری‌های گمرکی» به عنوان یکی از زیر مجموعه‌های کارگروه تجارت، گمرک جمهوری اسلامی ایران، در حال پیش بردن امور است و در مورد کارگروه فرعی گواهی مبدأ نیز اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران مسئولیت این کارگروه را بر عهده خواهد داشت.
 
گفتنی است، دفتر همکاری اوراسیا در سازمان توسعه تجارت ایران برای اجرای موافقتنامه و پیگیری مذاکرات آتی تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا مستقر است.
(دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۸) ۱۳:۳۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها