یکشنبه / ۸ دی ۱۳۹۸ / ۲۰:۰۸
سرویس : فرآورده های گوشتی و پروتئینی
کد خبر : ۹۰۶۸۸
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس فرآورده های گوشتی و پروتئینی

ثبات قیمت مرغ تا ۱۵ اسفند ادامه دارد / نرخ هر کیلو مرغ ۱۲ هزار و ۳۰۰ تومان

عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی گفت: با توجه به شرایط کنونی عرضه و تقاضا پیش بینی می‌شود که ثبات قیمت مرغ تا ۱۵ اسفند در بازار ادامه یابد.

برومند چهارآیین عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی از ثبات نرخ مرغ نسبت به ابتداب هفته در بازار خبر داد و گفت: امروز متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۸ هزار و ۵۰۰ تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۱۲ هزار و ۳۰۰ تومان است.
وی افزود: با توجه به وضعیت کنونی جوجه ریزی در واحد‌های مرغداری پیش بینی می‌شود که ثبات قیمت مرغ در بازار ادامه یابد.
کمبودی در عرضه مرغ نداریم
چهار آیین با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه مرغ نداریم، بیان کرد: بنابر برنامه ریزی صورت گرفته در ماه گذشته، ۱۲۰ میلیون قطعه جوجه ریزی در واحد‌های مرغداری صورت گرفته است که پیش بینی می‌شود این میزان در دی به ۱۲۵ میلیون قطعه برسد.
این مقام مسئول قیمت واقعی هر کیلو مرغ زنده را ۹ هزار و ۷۰۰ تا ۱۰ هزار تومان و مرغ آماده به طبخ را ۱۴ هزار تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به وضعیت کنونی بازار مرغداران در فروش هر کیلو مرغ یک هزار و ۵۰۰ تا یک هزار و ۶۰۰ تومان متضرر هستند.
وی درباره آینده بازار مرغ گفت: با توجه به شرایط کنونی عرضه و تقاضا پیش بینی می‌شود که ثبات قیمت مرغ تا ۱۵ اسفند در بازار ادامه یابد و مجدد از این تاریخ به سبب ازدیاد تقاضا قیمت مرغ به نرخ واقعی خود برسد.
چهار آیین از ثبات و آرامش نسبی قیمت نهاده‌های دامی طی یک ماه اخیر در بازار خبر داد و افزود: هم اکنون قیمت هر کیلو ذرت در بازار آزاد یک هزار و ۷۰۰ تا یک هزار و ۷۵۰ تومان و کنجاله سویا ۲ هزار و ۴۵۰ تومان است.
عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی با انتقاد از استمرار نوسان قیمت ریزمغذی‌ها در بازار بیان کرد: علی رغم واردات ریزمغذی، واکسن و مکمل‌ها با ارز ۴۲۰۰ تومانی، اما نوسان قیمت این اقلام در بازار همچنان ادامه دارد به طوریکه نسبت به ابتدای سال بیش از ۴ برابر رشد داشته است.
وی افزود: مرغداران گوشتی طی ۴۰ روز اخیر به واسطه فروش مرغ زیر قیمت تمام شده رقمی بالغ بر ۴۵۰ تا ۴۶۰ میلیارد تومان متضرر شدند.
خرید تضمینی با شیوع فعلی دردی از مرغداران دوا نمی کند
چهارآیین درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی مرغ بیان کرد: اگرچه بار‌ها اعلام کرده ایم خرید تضمینی تا زمانیکه از مرغداران صورت نگیرد، دردی از مرغداران دوا نخواهد کرد، اما طی یک ماه گذشته خرید تضمینی مرغ در حال انجام است.
این مقام مسئول ادامه داد: اگر روزانه یک هزار تن مرغ از سطح بازار جمع آوری شود، به سبب شوک وارده قیمت به نفع مرغداران افزایش می‌یابد، این در حالی است که هم اکنون میزان خرید روزانه به ۱۰۰ تن نمی‌رسد.
به گفته وی، علی رغم آغاز خرید تضمینی مرغ طی یک ماه گذشته، اما تاکنون مرغداران از حاشیه زیان خارج نشدند.
عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه خرید مرغ منجمد با نرخ ۱۳ هزار تومان برای تولیدکننده مقرون به صرفه نیست بیان کرد: با توجه به آنکه متوسط قیمت تمام شده هر کیلو مرغ منجمد ۱۴ هزار تومان است از این رو مرغداران در عرضه هر کیلو مرغ منجمد به پشتیبانی یک هزار و ۵۰۰ تومان متضرر می‌شوند.
چهارآیین متوسط قیمت کنونی هر قطعه جوجه یک روزه را ۲ هزار و ۹۰۰ تا ۳ هزار تومان اعلام کرد و گفت: بنابر آمار ماهیانه ۱۳۲ میلیون قطعه جوجه یک روزه در کشور تولید می‌شود که با این وجود جای هیچگونه نگرانی از حیث کمبود مرغ تا پایان سال در بازار وجود ندارد.
وی درباره تاثیر شفافیت قیمت در کنترل عوامل واسطه گری و دلال بازی اظهار کرد: حذف واسطه‌های غیر ضرور به دلیل عدم ایجاد ارزش افزوده بر کالا و به منظور کاهش نگرانی تولیدکنندگان امری ضروری به شمار می‌رود چرا که آن‌ها علی رغم عدم پرداخت مالیات و مکان مشخص سود‌های هنگفتی به جیب می‌زنند، در حالی که با عرضه نهاده‌های دامی، واکسن و مکمل‌ها در بازارگاه‌های نهاده‌های کشاورزی دیگر بهانه‌ای برای افزایش قیمت وجود ندارد
نیازی به واردات مرغ نداریم
عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه نیازی به واردات گوشت مرغ نداریم بیان کرد: با توجه به پتانسیل بالای تولید واردات گوشت مرغ بر خلاف قانون و به معنای تقدیم کردن ۲۵ درصد ارزش افزوده صنعت به تولیدکنندگان خارجی است.
وی متوسط سرانه مصرف مرغ خانوار‌ها را ۱۲۰ کیلوگرم اعلام کرد و گفت: با توجه به مصرف ماهیانه حدود ۱۰ کیلو مرغ نوسان یک هزار تومانی قیمت مرغ در برخی ماه‌ها قابل ملموس در سبد خانوار نیست این در حالی است که دولت مردان با نوسانات جزئی قیمت مرغ نگران مصرف‌کنندگان هستند.
چهارآیین درباره آخرین وضعیت صادرات مرغ افزود: اگرچه صادرات مرغ به ظاهر در حال انجام است، اما اخذ تعرفه ۵ هزار تومانی صادرات منجر به بی ثباتی صادرات شده است.
وی ادامه داد: با وجود راه‌های متعدد زمین و گسترده بودن مرز‌ها به سمت کشور‌های ترکیه، افغانستان و عراق و نبود کنترل و نظارت کافی قاچاق مرغ در حال انجام است.
عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی در پایان با تأکید بر کاهش تعرفه و عوارض صادراتی به منظور پایان دادن به موضوع قاچاق مرغ تصریح کرد: با وجود پتانسیل بالای تولید در صنعت مرغداری مسئولان امر باید از اتخاذ تصمیمات خلق‌الساعه مبنی بر ممنوعیت‌ها و افزایش تعرفه‌ها اجتناب کنند تا با به کارگیری حداکثری ظرفیت تولید بتوانیم ارزآوری قابل توجهی از ناحیه صادرات داشته باشیم.

(یکشنبه ۸ دی ۱۳۹۸) ۲۰:۰۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها