جمعه / ۶ دی ۱۳۹۸ / ۱۱:۲۱
سرویس : فرآورده های لبنی
کد خبر : ۹۰۶۲۷
گزارشگر : ۳۵۵۱
تسنیم
سرویس فرآورده های لبنی

هزینه‌های تولید صنایع لبنی افزایش یافته ولی به خاطر مردم گران نکردیم

عضو انجمن صنایع لبنی گفت: با وجود افزایش هزینه‌های تولید مانند قیمت شیر خام، حمل‌و‌ نقل و مواد بسته بندی اما صنایع لبنی نرخ محصولات خود را افزایش نداده اند و تحت فشار قرار دارند. این در حالی است که باید این فشار میان زنجیره‌های مختلف تولید تقسیم شود.

محمد حسینی عضو انجمن صنایع لبنی ایران  اظهار کرد: قیمت مواد بسته بندی و شیر خام در سال جاری افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته اما تولید کنندگان برای همراهی با مردم قیمت محصولات خود را افزایش نداده اند و اکنون تحت فشار قرار دارند.
وی افزود: با توجه به کاهش قدرت خرید مردم امکان افزایش نرخ فرآورده‌های لبنی نیز وجود ندارد و صنایع لبنی این شرایط را درک و تحمل می‌کنند اما باید شرایطی ایجاد شود که این فشار میان بخش‌های مختلف زنجیره‌های تولید، تقسیم شود.
وی تصریح کرد: به دلیل وجود تحریم‌ها و تورم  موجود در جامعه با مشکلی ملی مواجه هستیم و به این مشکل باید به صورت  ملی  پرداخته شود اما در حال حاضر تمام مشکلات به‌صورت یکجانبه روی دوش تولیدکننده فرآورده‌های لبنی قرار گرفته است.
سرانه مصرف شیر در حال سقوط است
حسینی با بیان اینکه هیچ نهادی خود را مسئول فرهنگ‌سازی برای مصرف لبنیات مسئول نمی‌داند اظهار داشت:  در  دهه‌های 60  و  70  صدا و سیما برای مصرف شیر و لبنیات فرهنگ‌سازی انجام می‌داد اما در حال حاضر خود را در این ارتباط مسئول نمی داند و فرهنگ سازی ندارد.
وی با بیان اینکه شیب سرانه مصرف شیر در ایران به شدت در حال کاهش است گفت: سرانه مصرف شیر در ایران کمتر از  80 کیلوگرم در سال است که معادل یک لیوان 250 میلی‌لیتری در روز می‌شود, این  سرانه شامل محصولاتی  کم ارزش‌تر مانند پنیر پیتزا نیز می‌شود.
حسینی اظهار داشت: سرانه 80 کیلوگرمی شیر در ایران در از کشورهای پیشرفته و حتی متوسط جهانی نیز بسیار  پایین‌تر  است  به‌طوری‌که متوسط مصرف جهانی این محصول 190 کیلگرم در سال و در کشورهای پیشرفته نیز حدود 300 کیلوگرم در سال  سرانه دارند.
وی گفت: شیر با توجه به پروتئینی مفید و قیمت ارزان‌تری که دارد می‌توانند جایگزینی برای مصرف گوشت‌های قرمز و سفید باشد، این امر به داشتن جامعه سالم‌تر در کشور کمک می‌کند.
حمل و نقل لبنیات و شیر با ماشین های بنزین سوز
 عضو انجمن صنایع لبنی با اشاره به اینکه برای حمل و نقل محصولات خود از خودروهای بنزین سوز  استفاده می شود  اظهار داشت: اعمال این افزایش هزینه هادر نهایت منجر به افزایش هزینه های تولید می‌شود که نرخ دقیق آن در انجمن صنایع لبنی در حال محاسبه است.
وی تاکید کرد: محصولات پتروشیمی را خود دولت و شرکت‌های خصوصی عرضه می‌کنند و می‌توانند انعطاف بیشتری با تولیدکننده  داشته باشند تا در نهایت شیر به قیمت کمتری به‌دست مصرف‌کننده نهایی برسد.
حسینی در واکنش به اینکه مگر شرکت‌های پتروشیمی نرخ مصوبی برای عرضه محصولات خود به واحدهای تولید ندارند اظهار داشت:  این محصولات نرخ مصوب دارند اما تولید کنندگان در مواردی نمی توانند این محصولات را به نرخ مصوب تامین کنند؛ صنایع با توجه به عجله‌ای که برای عرضه محصولات خود در بازار دارند مجبور هستند که نیاز خود به مواد پتروشیمی را از بازار آزاد نیز تأمین کنند.
عضو انجمن صنایع لبنی گفت: شیر خام نیز با وجود اینکه دارای قیمت مصوب 2390 تومان است اما در مقام عمل شیر خام به قیمت‌های 2660 تومان تا 2700 تومان به دست صنایع لبنی می‌رسد.

(جمعه ۶ دی ۱۳۹۸) ۱۱:۲۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها