چهارشنبه / ۴ دی ۱۳۹۸ / ۲۱:۲۷
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۰۶۰۹
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

کاهش ۳۲۰ هزار هکتاری کشت باز سبزی و صیفی هدفگذاری شد

مجری طرح توسعه گلخانه‌های وزارت جهاد کشاورزی گفت: کاهش۳۲۰ هزار هکتاری سطح زیر کشت سبزی و صیفی در فضای باز کشور بر اساس سند اقتصاد مقاومتی هدفگذاری شده است.

«حبیب رادفر» روز چهارشنبه در هجدهمین کمیته هماهنگی اجرای نظام صدور پروانه‌های واحدهای گلخانه‌ای استان مرکزی در اراک، افزود: ۳۷۰ هزار هکتار از کشت سبزی و صیفی کشور اکنون در فضای باز انجام می‌شود که بر اساس سند اقتصاد مقاومتی این سطح زیر کشت باید به ۴۸ هزار هکتار فضای گلخانه‌ای کاهش یابد.
وی ادامه داد: کشت سبزی و صیفی در فضای گلخانه‌ای علاوه بر کاهش ۱۰ برابری مصرف آب، افزایش بهره‌وری، درآمدزایی و ایجاد اشتغال برای کشور را نیز به همراه داشته و توسعه گلخانه‌ها باید به یکی از مهمترین دغدغه‌های مسوولان تبدیل شود.
مجری طرح توسعه گلخانه‌های وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: توجه به کشت گلخانه‌ای  کلید مقابله با تحریم‌های دشمنان علیه کشور است و توسعه این الگوی کشت افزایش تولید محصول باکیفیت، بهبود صادرات، ارزآوری، کاهش وابستگی کشور به اقتصاد نفتی و مقابله با تحریم‌های دشمنان علیه کشور را به همراه دارد.
رادفر، از افزایش ۱۱۸ درصدی سطح زیر کشت گلخانه‌های کشور در سال جاری نسبت به مدت سال ۹۲ خبرداد و گفت: این سطح در طول مدت ۹۰ سال فعالیت این صنعت در سال ۹۲ به حدود هشت هزار و ۸۰۰ هکتار رسیده بود که  در سال‌جاری به ۱۷ هزار و ۴۴۰ هکتار رسیده است.
وی ادامه داد: تولید محصولات گلخانه‌ای در سال ۹۲ حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن بود که این محصولات امسال به سه میلیون تن افزایش یافته و این مهم افزایش صادرات و ارزآوری برای کشور را به همراه داشته است.
مجری طرح توسعه گلخانه‌های وزارت جهاد کشاورزی ۷۳ درصد محصولات گلخانه‌ای کشور را گوجه فرهنگی و ۱۲ درصد آن را محصول خیار عنوان کرد و گفت: میزان صادرات گوجه فرهنگی از کشور در سال ۹۰ حدود ۱۹۹ هزار تن بود که صادرات این محصول در پایان سال گذشته به ۶۷۳ هزار تن افزایش یافته است.
وی ادامه داد: افزایش صادرات محصولات گلخانه‌ای کشور نشان از بازار پسندی و حضور این محصولات در بازارهای بین‌المللی دارد.
مجری طرح توسعه گلخانه‌های وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: میزان صادرات محصول خیار از کشور در سال ۹۰ حدود ۱۹۰ هزار تن بود که در پایان سال گذشته به ۲۷۰ هزار تن رسیده است.
رادفر یادآورشد: بر اساس مزیت‌های تولیدی کشور در سال ۸۳ مقرر شد پایانه صادراتی در چهار استان شامل مرکزی، مازندران، خوزستان و تهران ایجاد شود که این امکان در استان مرکزی محقق شده و در بقیه استان‌ها در حال انجام است.
وی ادامه داد: استان مرکزی در زمینه وظایف حوزه کشاورزی  خود در برنامه ششم توسعه خوب عمل کرده و اکنون ۵۰ درصد تکالیف استان در این برنامه عملیاتی شده است.
استان مرکزی به‌عنوان دومین قطب صنایع مادر تخصصی، چهارمین قطب صنعت کشور محسوب می شود و در زمینه تنوع تولیدات صنعتی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.
این استان با وجود صنعتی بودن در زمره ۱۰ استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که ۹۰ هزار بهره بردار شامل ۲۰ درصد شاغلان استان در این حوزه فعال هستند.
۶۷۰ هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و ۲ دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می شود.
استان مرکزی با تولید حدود ۵۴ هزار تن گوشت سفید، ۵۳ هزار تن تولید گوشت قرمز، ۳۲۰ هزار تن شیر، حدود ۴۱ هزار تن تولید تخم‌مرغ از جایگاه ویژه ای در بخش کشاورزی و دامداری کشور برخوردار است.

(چهارشنبه ۴ دی ۱۳۹۸) ۲۱:۲۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها