چهارشنبه / ۴ دی ۱۳۹۸ / ۱۱:۵۱
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۹۰۵۹۳
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

اعتراض سازمان شیلات به کشاورز درباره دستمزد بالای دامپزشکان

رئیس سازمان شیلات با ارسال نامه ای به سرپرست وزارت جهاد کشاورزی نسبت تعیین دستمزد بالای دامپزشکان برای فعالیت در مزارع پرورش ماهی اعتراض کرد.

نبی الله خون میرزایی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران با ارسال نامه ای به عباس کشاورز سرپرست وزارت جهاد کشاورزی نوشت: همانگونه که مستحضر هستید بر اساس مقررات ابلاغ شده از سوی سازمان نظام مهندسی کشاورزی، بکارگیری کارشناس فنی تولید (نظام مهندسی) و بر اساس مقررات سازمان دامپزشکی بکارگیری کارشناس مسئول بهداشتی (نظام دامپزشکی) در واحدهای آبزی پروری و دام و طیور الزامی است.
این امر موجب افزایش هزینه‌های تولید به دلیل پرداخت دستمزدهای بالا و انجام آزمایشات غیر ضروری، قانون‌گریزی تولید کنندگان و عدم اقدام برای تمدید پروانه بهره‌برداری و در نتیجه بروز برخی مشکلات در مواجعه به دستگاه‌های متولی گردیده است. به عنوان مثال در یک واحد تولید ماهیان زینتی اشتغال تمام وقت یک دکتر دامپزشکی ماهانه 75 میلیون ریال و یک کارشناس آبزی‌پروری 35 میلیون ریال به هزینه تولید اضافه می‌نماید.
از سوی دیگر اغلب مسئولین و کارشناسان فنی - بهداشتی به دلیل تجربیات اندک خود، کارایی لازم برای ارائه خدماتی که به منظور انجام آنها به کار گرفته شده‌اند را ندارند و عموما به تقاضای مدیران مراکز در فرآیند تولید شرکت داده نمی‌شوند لذا به منظور تسهیل در فرآیند تولید و بهبود شرایط تولید پیشنهادات این سازمان به شرح زیر ایفاد می‌شود:
1- کارشناسان مسئول فنی توليد و بهداشتی که در عمل باید فرآیند تولید را ساماندهی نمایند به یک شخصیت حقیقی تبدیل شده و به عنوان مسئول فنی - بهداشتی در مراکز تولیدی به کار گرفته شوند به این منظور کارشناسان مجرب از گروه‌های دامپزشکی و آبزی‌پروری پس از طی دوره‌های کارآموزی (در صورت نیاز) در مراکز تولیدی اشتغال یابند. یادآوری می‌نماید که فارغ‌التحصیلان دکترای تخصصی بهداشت آبزیان که متاسفانه تاکنون از سوی نظام دامپزشکی پذیرفته نشده است نیز می‌تواند به افزایش بهره‌وری مسئولین فنی منجر شود.
2- انتخاب کارشناس مسئول توسط مدیر مرکز تولیدی صورت گرفته و اجبار فعلی در بکارگیری کارشناس معرفی شده از سوی نظام دامپزشکی برداشته شود.
3- توافق در مورد حقوق و مزایا بین مدیران واحد و کارشناسان بر اساس بهره‌ خدمتی و توان مسئول فنی - بهداشتی صورت گرفته و الزام به پرداخت حقوق بر اساس تعرفه ابلاغی برداشته شود.
4- شرح وظایف فعلی ابلاغ شده برای مسئولین بهداشتی به گونه‌ای است که در مرکز تولید صرفا وظیفه نظارت و ثبت اطلاعات خاصی را برعهده دارند. شناور نمودن این شرح وظایف موجب افزایش بهره‌وری و رضایتمندی صاحبان مراکز می‌شود.
خواهشمند است دستور فرمایید بررسی‌های لازم معمول و به منظور تسهیل در کار و کاهش قیمت تمام شده محصولات شیلاتی، پیشنهادات فوق تصویب و به مراجع ذی ربط ابلاغ گردد.
حرف تولید کنندگان
بنابراین گزارش تعیین دستمزد های بالا برای حضور دامپزشکان در مزارع پرورش ماهی موجب اعتراض تولید کنندگان شده است و فعالان این بخش  اعلام می کنند با توجه به اینکه بیشتر تولید کنندگان در این بخش خرد هستند و توان پرداخت دستمزدهای بالا را ندارند، سازمان دامپزشکی به جای واگذاری امور حاکمیتی به بخش خصوصی  خود این نظارت ها را انجام دهد.

(چهارشنبه ۴ دی ۱۳۹۸) ۱۱:۵۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها