سه شنبه / ۳ دی ۱۳۹۸ / ۱۰:۵۹
سرویس : شیرینی و شکلات
کد خبر : ۹۰۵۶۹
گزارشگر : ۳۶۳۲
تجارت‌نیوز
سرویس شیرینی و شکلات

کاهش شدید فروش «کیک» در کشور !

اثر منفی انتشار خبر جاسازی قرص در کیک‌ها آنقدر در جامعه کودکان وسیع بوده که دیگر آنها برای خرید کیک، از پدر، مادر یا حتی بزرگ‌ترهایشان درخواستی نداشته و دیگر اصراری هم برای خوردنش ندارند.

بهانه آنها هم برای خوردن یا خرید کیک دیگر تمام شده و به معنای دیگر کیک یا هر نوع شیرینی دیگری از سبد خرید کودکان یا دانش آموزان تا حدودی و البته شاید موقت حذف شده باشد. با این شرایط زیان صنایع غذا از اخبار قرص در کیک چقدر است؟

داستان جاسازی کیک در قرص‌ها از کدام کشور شروع شد؟

نوزدهم آذر ماه یعنی حدود ۱۲ روز گذشته فیلمی در فضای مجازی دست به دست چرخید که در آن یک کیک در بوفه مدرسه‌ای حاوی یک نوع قرص اعتیادآور بود. هر چند که در همان لحظات اولیه کیانوش جهان‌پور، مدیر کل روابط عمومی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در پخش زنده شبکه خبر اعلام کرد که این خبر شایعه است اما روز به روز اخبار جدیدتری درباره تخریب صنایع غذایی در فضای مجازی می‌پیچید. یک بار بحث ذرت‌های آلوده مطرح شد و حالا جاسازی قرص در کیک‌ها سر و صدای عجیبی پیدا کرده است. در این میان نام چند برند و شرکت صنایع غذایی ایرانی مطرح که همین موضوع باعث شد که در این اوضاع و احوال اقتصادی به آنها صدماتی وارد شود.

اولین موضوع جاسازی قرص در کیک‌ها از کشور ترکیه آغاز که این موضوع رفته رفته در مناطق مرزی کشورمان پدیدار شد. هر چند که کنشگران اقتصادی در واکنش به ضرر صنایع غذایی بابت انتشار چنین اخباری معتقدند که جاسازی قرص در کیک در صنعت غذایی تاثیر گذار نبوده اما دبیر انجمن صنایع بیسکویت، شیرینی و شکلات ایران به تجارت‌نیوز می‌گوید که « طبق آخرین آمارها تمام واحدهای صنعتی میزان تولید و فروش کیک‌هایشان به میزان 10 تا 30 درصد فروکش کرده است.»

زیان صنایع غذا از اخبار جاسازی قرص در کیک؟

در همین حال مهدی معصومی اصفهانی، نایب رئیس دوم کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی درباره زیان صنایع غذا از اخبار جاسازی قرص در کیک به تجارت‌نیوز می‌گوید: همیشه صنایع غذایی متهم بودند و بنابراین این نوع شایعات در واحدهای صنایع غذایی زیاد است. معتقدم این نوع جوسازی‌ها چندان در فروش کیک و شیرینی اثرگذار نیست.

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی هم با تائید سخنان نایب رئیس کمیسیون صنایع تبدیلی معتقد است که هنوز آمار و ارقام جامعی از میزان ضرر و زیان ناشی از خبر جاسازی قرص در کیک‌ها صنایع غذایی بیرون نیامده و در این باره به تجارت‌نیوز می‌گوید: انتشار خبر جاسازی قرص در کیک‌ها آثار سویی برای صنایع غذایی کشور گذاشته است اما اینکه این شوک‌ها به صاحبان صنایع غذایی چقدر بوده نمی‌توان اظهارنظر دقیقی داشت؛ چرا که صحبت‌های غیرکارشناسی و بدون مستند آسیب‌های جبران ناپذیری را به این صنایع خواهد زد.

کاهش ۶۰ درصدی خرید کیک

این صحبت‌ها درباره فقدان آمار زیان ناشی از خبر جاسازی قرص در کیک‌ها در حالی از سوی برخی اعضای اتاق تهران مطرح می‌شود که دبیر انجمن صنایع بیسکویت، شیرینی و شکلات ایران به تجارت‌نیوز می‌گوید که تمام واحدهای صنایع غذایی کشور از انتشار خبر جاسازی قرص در کیک‌ها دچار خسارت شده‌اند.

جمشید مغازه‌ای در پاسخ به این پرسش که زیان صنایع غذا از اخبار جاسازی قرص در کیک چقدر بوده است؟ پاسخ می‌دهد: از زمان انتشار این خبر شاهد کاهش ۶۰ درصدی تولید شده‌ایم و به همین میزان نیز در بخش فروش هم از سوی مردم کاهش خرید داشته‌ایم. اما خوشبختانه این جو منفی علیه کارخانه‌های تولید کیک فروکش کرده است؛ چرا که مردم متوجه شدند که جاسازی قرص در کیک از شبکه تولید و توزیع کارخانه‌ها نبوده است.

همچنان مردم از خرید کیک می‌ترسند

حال گفته می‌شود که جاسازی قرص درون کیک‌ها بیشتر از طریق شبکه دست فروشی و مبادی غیرمعتبر رخ داده که این اقدام را به طور گسترده‌ای انجام داده‌اند.

مغازه‌ای در توصیه‌ای به مردم می‌گوید: مردم کماکان از خرید کیک هراس دارند. توصیه ما به آنها این است که مواد غذایی را از فروشگاه‌های معتبر خرید کنند؛ چرا که جای نگرانی وجود ندارد و برخی از دشمنان با اقدامات خرابکارانه درصدد راه‌اندازی جنگ روانی هستند.

برخی از فعالان اقتصادی می‌گویند هر از گاهی موج منفی علیه صنایع غدایی کشور در فضای مجازی دست به دست می‌چرخد. البته سهم برخی از مسئولان دولتی در این موج‌ها اندک نیست.

حالا نوبت به جاسازی قرص در کیک‌ها و تی‌تاپ‌ها رسیده است.

 پشت پرده کیک‌های مشکوک چیست؟

چرا موج منفی علیه صنایع غذایی در فصل فروش رخ داد؟

در همین حال یک عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران هم با انتقاد از اینکه موضع‌گیری دولتی‌ها از روند تولید کیک به موقع نبوده است، به تجارت‌نیوز می‌گوید: زمانی که خبر جاسازی قرص در کیک‌ها در فضای مجازی دست به دست شد دولتمردان و صاحبان صنایع به موقع موضع‌گیری نکردند و همین موضوع باعث شد دود این اقدامات دیر هنگام در چشم صاحبان صنایع برود.

علی شریعتی به وضعیت صنایع غذایی در دوران تشدید تحریم‌ها اشاره می‌کند و می‌افزاید: صنایع غذایی جز صنایعی بود که در دوران تشدید تحریم‌ها کمتر آسیب دید. چرا که هر ۴۰ شرکت وابسته به تولید کیک، بیسکویت سهم مشخصی در بازار دارند. همچنین با ممنوعیت واردات کیک‌ها و شیرینی‌های خارجی وضعیت این صنایع بهتر شد.

او در ادامه اظهار می‌کند: متاسفانه این موج منفی علیه صنایع غذایی در فصل فروش رخ داده است. بنابراین تقاضای جدید برای خرید کیک دچار مشکل شده، قطعا اگر این موج منفی در تابستان رخ می‌داد مشکلی را در شبکه تولید و فروش کالا ایجاد نمی‌کرد اما متاسفانه این خبر در زمان اوج تقاضا و فصل مدارس رخ داد. بنابراین مشخص است که این اقدام خرابکارانه جهت تخریب این صنعت شکل گرفته بود که خوشبختانه جلوی آن گرفته شده است.

اولین بار کیک‌های قرص‌دار در کجا مشاهده شد؟

آنچه که روایت شده این است که اولین بار صاحب یکی از شرکت‌های معروف صنایع شیرینی و شکلات‌سازی کیک‌های قرص‌دار را در یکی از شهرهای کشور مشاهده کرده است و در همان ساعات اولیه این موضوع را به دستگاه‌های اطلاعاتی، اطلاع‌رسانی می‌کند.

رئیس یکی از کارخانه‌های معروف تولید کیک و بیسکویت درباره علت واکنش دیرهنگام بخش‌خصوصی درباره جاسازی قرص در کیک‌ها به تجارت‌نیوز می‌گوید: بالعکس اینکه برخی‌ می‌گویند که دستگاه‌های مسئول نسبت به اقدام خرابکارانه اخیر دیر واکنش نشان دادند ما معتقدیم که دستگاه‌های مربوطه به موقع وارد عمل شدند و توانستند اقدامات خوبی هم انجام دهند. خوشبختانه حالا التهابات درباره کیک‌های قرص‌دار فروکش کرده است.

۲۰ درصد از تولید کیک کم شد

هوشنگ نجات درباره اینکه با انتشار خبر جاسازی قرص در کیک‌ها این صنعت چقدر دچار خسارت شده است؟ اظهار می‌کند: فعلا برآورد دقیقی در رابطه با میزان خسارت اعلام نشده و این موضوع زمان‌بر است. اما آنچه مشهود به نظر می‌رسد، این است که میزان تولید پس از انتشار این خبر ۲۰ درصد کاهش یافت.

او در توصیه‌ای به مردم می‌گوید: مردم نگران نباشند. کیک‌های قرص‌دار در هیچ یک از فروشگاه‌های زنجیره‌ای نبوده و ممکن است که این کالاها بیشتر در دست بنکداران و توزیع‌کنندگان غیراستاندارد باشد. عده‌ای در نظر داشتند تا صنعت کشور را تخریب کنند که با همکاری سیستم‌های نظارتی تیر آنها به سنگ خورد.

از انبارهای مشکوک چه خبر؟

نجات با اشاره به بازرسی انبارهای مشکوک توسط نیروهای نظارتی اظهار می‌کند: نیروهای نظارتی تمام انبارهای مشکوک را مورد بازرسی و بررسی قرار دادند اما هیچ مورد مشکوکی را مشاهده یا گزارش نکردند.

حالا بعد از گذشت یک ماه از انتشار جاسازی قرص‌ در کیک باید دید که شرکت‌های تولیدی چه میزانی را برای خسارت‌های ناشی از این خبر اعلام خواهند کرد.

(سه شنبه ۳ دی ۱۳۹۸) ۱۰:۵۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها