یکشنبه / ۱ دی ۱۳۹۸ / ۲۱:۴۱
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۰۵۲۹
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

پرداخت ۲۳ میلیارد تومان تسهیلات برای نوسازی باغ ها و کارخانه های چای

رییس سازمان چای شمال کشور گفت: امسال از ابتدای آبان ماه تاکنون، ۲۳ میلیارد تومان تسهیلات به هفت هزار چایکار و کارخانه چای برای فرآیند نوسازی باغ ها و کارخانه های چای پرداخت شده است.

« حبیب جهان ساز» افزود: طبق برنامه مشخص شده، تسهیلات ارزان قیمت برای چایکاران و کارخانه های چای از محل صندوق تخصصی چای حداکثر سه میلیون تومان با تسهیلات چهار درصد در نظر گرفته شده که برای مکانیزاسیون، آبیاری تحت فشار، اصلاح باغی، تجهیزات و بهداشت کارخانه ها، اختصاص یافته است.
وی بازپرداخت تسهیلات مزبور را چهار ساله اعلام کرد و گفت: دولت ۸۵ درصد نیز کمک بلاعوض مازاد برای احیای باغ ها (هرس، کف بر، کمربرکردن ) با کارمزد چهار درصد در اختیار چایکاران قرار داده است.
به گفته وی، اکنون سرمایه صندوق تخصصی چای کشور حدود ۸۰ میلیارد تومان است که ۴۲ هزارنفر چایکار و نزدیک به ۱۵۰ کارخانه چای در آن عضویت دارند.
رییس سازمان چای شمال گفت: برای احیای باغ های چای از محل صندوق توسعه ملی، اعتبار درنظر گرفته شده و این تسهیلات در اختیار چایکاران قرار می گیرد.
وی با بیان اینکه درلایحه بودجه سال ۹۹ چای، دو ردیف بودجه درنظر گرفته شده، افزود: این بودجه کفاف هزینه های خرید و اصلاح باغ ها را می دهد و چنانچه کمبودی باشد، با متمم افزایش می یابد و برای این منظور در قالب لایحه بودجه سال ۹۹، مبلغ ۱۶۰ میلیارد تومان پیش بینی شده است.
جهان سازیادآور شد: بودجه سال ۹۸ برای خرید تضمینی ۱۲۵ میلیارد تومان بود در حالیکه ۱۵۰ مییلیارد تومان خرید تضمینی انجام شد و بقیه در قالب متمم تامین و پرداخت شد، امسال نیز چنانچه کمبودی باشد، متناسب با عملکرد از سایر منابع تامین می شود.

تخصیص ۱۵ میلیون تومان برای احیای باغ های چای
رییس سازمان چای شمال کشور افزود:امسال از محل سرمایه در بانک برای کاهش سود بانکی در هر هکتار، ۱۵ میلیون تومان برای اصلاح و احیای باغ های چای در اختیار باغداران قرار خواهد گرفت.
وی ضمن تاکید بر اینکه اکنون احیای باغ های رها شده در دستور کار است، گفت: تسهیلات مزبور نیز با کارمزد چهار درصد و بازپرداخت چهار ساله انجام می شود.
جهان ساز افزود: میزان برگ سبز چای خریداری شده از ابتدای امسال تا پایان مهرماه، ۱۲۶ هزار و ۷۰۰ تن به شکل تضمینی به ارزش ۴۳۴ میلیارد تومان توسط دولت خریداری شده است.
وی افزود: کارخانه ها نیز برای حمایت از چایکاران و کشش بازار به دلیل حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، هر کیلوگرم برگ سبز را با نرخ ۵۰۰ تا ۲ هزارتومان بیشتر از چایکاران خریداری کردند.
به گفته رییس سازمان چای شمال، امسال قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای درجه یک، سه هزار و ۶۰۰  تومان و برگ درجه ۲ نزدیک به دو هزار و ۲۰۰ تومان است.
وی اضافه کرد: خرید ۵۷ هزار و ۲۰۰ تن معادل ۴۵ درصد برگ سبز درجه یک و بقیه برگ درجه ۲ از مجموع خرید امسال انجام شد.

(یکشنبه ۱ دی ۱۳۹۸) ۲۱:۴۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها