پنج شنبه / ۲۸ آذر ۱۳۹۸ / ۰۹:۰۰
سرویس : فرآورده های گوشتی و پروتئینی
کد خبر : ۹۰۴۶۲
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس فرآورده های گوشتی و پروتئینی

افزایش قیمت مرغ در راه است/قیمت هر کیلو مرغ ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان

حجت گفت: با توجه به ازدیاد تقاضا برای ایام پایانی ماه و شب یلدا پیش بینی می‌شود که قیمت هر کیلو مرغ مجدد افزایش یابد.

عظیم حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی کشور از ثبات نرخ مرغ نسبت به روز گذشته در بازار خبر داد و گفت: امروز متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۸ هزار و ۷۰۰ تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان است.
وی با اشاره به اینکه قیمت مرغ زنده نسبت به ۲ روز قبل ۲۰۰ تومان و مرغ گرم ۳۰۰ تومان رشد داشته است، افزود: با توجه به ازدیاد تقاضا برای ایام پایانی ماه و شب یلدا پیش بینی می‌شود که قیمت هر کیلو مرغ مجدد ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان افزایش یابد.
حجت از افزایش قیمت جوجه یکروزه طی چند روز اخیر در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون متوسط قیمت هر قطعه جوجه یکروزه با افزایش ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومانی به ۲ هزار و ۸۰۰ تومان رسیده است.
گرانی مرغ در شب عید واقعیت ندارد
این مقام مسئول گرانی مرغ در بازار مرغ شب عید را تکذیب کرد و افزود: بنابر برنامه ریزی صورت گرفته جهت تامین مرغ شب عید حداقل ۳۰ درصد تولید جوجه یکروزه افزایش می‌یابد که بدین ترتیب گرانی برای تامین مرغ گرم برای ایام پایانی سال نخواهیم داشت.
به گفته وی، طبق روال همه ساله تقاضا برای جوجه ریزی از اوایل دی به منظور تامین مرغ شب عید افزایش می‌یابد که بنابر برنامه ریزی صورت گرفته مبنی بر رشد ۳۰ درصدی تولید جوجه بعید است که نوسان قیمتی در بازار رخ دهد.
عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی درباره آخرین اقدامات به منظور کنترل قیمت جوجه در بازار بیان کرد: برای مدیریت بازار جوجه یکروزه قرار است که ۳۰ درصد جوجه تولیدی با نرخ مصوب از سوی تشکل‌های تولیدی با مدیریت اتحادیه سراسری عرضه شود که در صورت رعایت سهمیه بندی قبل از گران شدن نامتعارف قیمت، مرغداران همانند سال‌های اخیر مجبور به خرید جوجه با نرخ‌های بالا نیستند.
وی با اشاره به اینکه عرضه مستقیم جوجه یکروزه توسط اتحادیه سراسری مرغداران تاثیر بسزایی در کنترل بازار دارد، اظهار کرد: اگر انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه طبق تفاهم صورت گرفته ۳۰ درصد جوجه تولیدی را در اختیار اتحادیه‌های سراسری قرار دهد و به وعده خود عمل کند، مرغداران با اطمینان خاطری بیشتری می‌توانند به تولید ادامه دهند چرا که خبری از افزایش کاذب قیمت در بازار نیست.
خرید تضمینی مرغ زنده یکی از راهکارهای کنترل قیمت در بازار
این مقام مسئول درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی مرغ افزود: شرکت پشتیبانی امور دام به عنوان متولی امر باید آمار رسمی خرید تضمینی مرغ را اعلام کند و اتحادیه آمار دقیقی در این خصوص ندارد.
وی از آغاز خرید تضمینی مرغ خبر داد و گفت: شرکت پشتیبانی امور دام بحث خرید تضمینی مرغ را در سایز خاص یک کیلو و ۲۰۰ تا یک کیلو و ۸۰۰ گرم آغاز کرده، در حالیکه این سایز شامل حال تمامی مرغداران نمی‌شود.
حجت با اشاره به اینکه خرید مرغ با سایز خاص نمی‌تواند تاثیر چندانی در شرایط بازار داشته باشد، بیان کرد: هم اکنون وزن مرغی که در سالن‌های مرغداری تجمیع پیدا کرده به ۳ کیلوگرم رسیده است و چنانچه پشتیبانی امور دام برای مدت زمان کوتاه اقدام به خرید کند، وضعیت کنونی بازار مرتفع خواهد شد.
این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به آنکه هزینه بسته بندی و انجماد حداقل نسبت به دوره قبل که پشتیبانی امور دام خریداری می‌کرد، ۵۰۰ تومان بالاتر است، از این رو انتظار می‌رود که پشتیبانی امور دام براساس افزایش هزینه‌های تولید، قیمت خرید از مرغداران را نرخ گذاری کند یا خود به طور مستقیم اقدام به خرید مرغ زنده از تولیدکنندگان نماید چرا که به سبب ارگان دولتی ممکن است با هزینه کمتری بتواند انجماد را انجام دهد.
بازار نهاده های دامی در آرامش به سر می برد
حجت با اشاره به اینکه بازار نهاده‌های دامی کماکان در آرامش به سر می‌برد، بیان کرد: در حال حاضر بازار نهاده‌های دامی از لحاظ قیمت و حجم در آرامش به سر می‌برد چرا که با حضور جدی بخش خصوصی و پشتیبانی امور دام از ابتدای سال کمبودی در عرضه وجود ندارد که بتواند بر التهاب بازار دامن بزند.
وی افزود: هم اکنون قیمت هر کیلو ذرت در بنادر یک هزار و ۳۵۰ تومان، کنجاله سویا ۲ هزار و ۳۵۰ تا ۲ هزار و ۴۵۰ تومان و ذرت در انبار‌های استانی یک هزار و ۶۰۰ و کنجاله سویا ۲ هزار و ۵۵۰ تومان است.
واردات مرغ آسیب جدی به تولید داخل وارد می کند
این مقام مسئول با اشاره به اینکه نیازی به واردات مرغ نداریم، بیان کرد: با استمرار افت قیمت جوجه، کمبودی در جوجه ریزی شب عید نداریم که بر کاهش عرضه و التهاب بازار اثر بگذارد.
عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی در پایان با اشاره به اینکه واردات مرغ به تولید داخل آسیب جدی وارد می‌کند، تصریح کرد: با وجود برنامه ریزی صورت گرفته برای تامین نهاده‌های دامی از ابتدای سال، تولید جوجه یکروزه و جوجه ریزی ماهانه حداقل ۱۰۰ میلیون قطعه برای تولید مرغ، واردات مرغ توجیه اقتصادی ندارد چرا که چنین اقدامی منجر لطمه زدن به تولید داخل می‌شود.

(پنج شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۸) ۰۹:۰۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها