چهارشنبه / ۲۷ آذر ۱۳۹۸ / ۱۴:۵۷
سرویس : فن آوری اطلاعات
کد خبر : ۹۰۴۵۳
گزارشگر : ۳۵۱۶
ایرنا
سرویس فن آوری اطلاعات

سامانه یکپارچه اطلاعات کشاورزی کشور راه‌اندازی می شود

دبیر ستاد هوشمند سازی کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: طراحی سامانه یکپارچه اطلاعات کشاورزی کشور با همکاری دانشگاه تهران و خواجه نصیرالدین طوسی در حال اجرا بوده و تا پایان سال نخستین بخش آن راه‌اندازی می شود.

حسین فرازمند چهارشنبه در همایش گرامیداشت هفته پژوهش در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان(شاهرود)افزود: با توجه به نیاز توسعه بخش کشاورزی حرکت به سمت هوشمندسازی کشاورزی در سال گذشته آغاز شد و در این راستا  تفاهم نامه همکاری بین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر توسعه و ارتقای بخش کشاورزی از طریق هوشمند سازی کشاورزی امضا شد.
 
وی با بیان اینکه ستاد هوشمندسازی کشاورزی کشور اواخر سال گذشته تشکیل شد، تصریح کرد: این کار تاکنون دستاوردهایی از جمله طراحی سامانه یکپارچه اطلاعات کشاورزی کشور داشته است.
 
رییس مرکز فناوری اطلاعات و اطلاع رسانی کشاورزی کشور ادامه داد: این سامانه با استفاده از تصاویر ماهواره ای و اطلاعاتی که از پهنه های زمینی به دست می آورد ، رصد دقیق بر امور کشاورزی سراسر کشور را ممکن می‌سازد.
 
فرازمند از راه‌اندازی اولین جستجوگر کشاورزی و منابع طبیعی ایران در آبان ماه خبر داد و ابراز داشت: این موتور جستجو تمام اطلاعات کشاورزی کشور را قابل دسترس کرده و  بهره برداران و متخصصان بخش کشاورزی با مراجعه به آن می توانند به آخرین دستاوردها و یافته های کشاورزی دست یابند.
 
وی همچنین از راه اندازی سامانه "کشاورزیار" تا پایان سال خبر داد و اظهار داشت: در این سامانه ارتباط مستقیم بین کشاورزان، بهره برداران و متخصصان در هر استان به صورت برخط برقرار شده و آنان می توانند آخرین اطلاعات کشاورزی را از متخصصان بگیرند.
 
دبیر ستاد هوشمند سازی کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی افزود: استفاده از اینترنت اشیاء در بخش کشاورزی در شرایط کنونی از مدیریت آبیاری هوشمند، گلخانه ها و مزارع و دامداری های در حال اجراست.
 
فرازمند تاکید کرد: با مدیریت آبیاری هوشمند می توان ۲۰ تا ۳۰ درصد در مصرف آب صرفه جویی کرد و نرم افزار مربوطه می تواند زمان آبیاری و قطع آن را به آگاهی کشاورزی رسانده   و از هدررفت آب جلوگیری کند.
 
احمد دزیانیان رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان (شاهرود) هم در این نشست با بیان اینکه رکن اصلی پیشرفت جوامع از مسیر تحقیق و پژوهش می گذرد، افزود: امنیت غذایی و پایداری منابع یکی از مهمترین وظایف وزارت جهاد کشاورزی است ، برای دستیابی به این امر ،  مرکز تحقیقات در تولید بذر و نهاده های مرتبط با کشاورزی انجام وظیفه می کند.
 
دزیانیان، خاک را مادر و بستر اصلی تولیدات کشاورزی خواند و تصریح کرد: خاک موجود زنده ای است که بسیار حساس و مهم بوده و در صورت بی توجهی به آن امنیت غذایی تهدید می شود.
 
رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان بهره برداری بیش از حد از زمین های کشاورزی را یکی از مشکلات بخش کشاورزی خواند و گفت :  نگهداری و حفاظت از خاک مغفول مانده ، بنابراین باید این موضوع بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
 
وی با تاکید بر اینکه باید با حفظ قابلیت خاک و افزایش مواد آلی از فرسایش آن جلوگیری کنیم، ادامه داد : خاک را هم باید به عنوان یکی از منابع اصلی تولید دانست و در جهت حفظ، احیا و قابلیت بهره برداری طولانی مدت برای نسل های آینده از آن محافظت کرد.
 
در این همایش که با حضور محققان، کارشناسان و بهره برداران کشاورزی برگزار شد موضوعاتی از جمله کشاورزی حفاظتی مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
 
در پایان این همایش پژوهشگران برتر مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان تقدیر شدند.
 
مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان،سال ۱۳۹۶ در زمینه جذب و آموزش به دانش آموزان رشته کار و دانش، حایز رتبه برتر کشوری شد. همچنین ۹ رشته مانند گیاهان دارویی و گیاه پزشکی در مقطع کاردانی و یک رشته در مقطع کارشناسی در این مرکز تدریس می شود.
این مرکز در سال ۱۳۴۲ در کیلومتر سه جاده شاهرود – بسطام به عنوان ایستگاه تحقیقات باغبانی مطرح و پس از فراهم شدن مقدمات در سال ۱۳۴۹ فعالیت خود را با هدف تحقیق در زمینه محصولات باغی و زراعی آغاز کرد.
بتدریج با ساخت واحدهای زیربنایی مانند ساختمان، انبار، حفر چندین حلقه چاه آب و خرید ماشین آلات کشاورزی در سال ۱۳۶۷و با ایجاد چهار بخش تحقیقاتی اصلاح و تهیه نهال و بذر، خاک و آب، منابع طبیعی و آفات و بیماریهای گیاهی به مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان (شاهرود) تبدیل شد.
این مرکز ایستگاه‌ های تحقیقات کشاورزی میامی، گرمسار و تحقیقات پسته دامغان راهم زیر پوشش دارد.
(چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۸) ۱۴:۵۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها