سه شنبه / ۲۶ آذر ۱۳۹۸ / ۰۹:۲۹
سرویس : آزمایشگاه، گواهینامه ها و اسانس
کد خبر : ۹۰۴۰۳
گزارشگر : ۳۵۱۶
ایسنا
سرویس آزمایشگاه، گواهینامه ها و اسانس

دستیابی به فرمولاسیون داروی بره‌موم بدون کاربرد مواد شیمیایی

یکی از واحدهای فناور پارک علم و فناوری دانشگاه تهران بدون استفاده از مواد شیمیایی، توانسته است عصاره ‌"بره‌موم" را به عنوان دارو، فرموله و در داروخانه‌ها و فروشگاه‌های گیاهان دارویی سطح تهران توزیع کند.

شهرام دادگستر، مجری  تولید فرمولاسیون دارو از فرآورده‌های زنبور عسل را از زمینه‌های تحقیقاتی این شرکت نام برد و ادامه داد: در این راستا دو محصول "عصاره بره‌موم" (پلی‌پلیس) که به صورت قطره تولید شده و "پماد بره‌موم" تولید شده است که در حال حاضر "عصاره بره‌موم در نمایشگاه هفته پژوهش رونمایی خواهد شد.
 
وی با اشاره به خواص عصاره بره موم، خاطر نشان کرد: این عصاره دارای خواص تقویت سیستم ایمنی و آنتی‌آکسیدانی است، ضمن آنکه برای درمان سرفه و گلودرد و مشکلات تنفسی نیز موثر است.
 
دادگستر با تاکید بر اینکه این محصول برای افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیفی هستند، قابل استفاده خواهد بود، یادآور شد: بره‌موم یکی از فرآورده‌های زنبور عسل است که خواص درمانی بسیار زیادی دارد و از آنجایی که فرآوری این ماده سخت است، کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
 
این محقق حوزه زنبور عسل، با بیان اینکه ما توانستیم به صورت محلول آبی بدون استفاده از حلال‌های شیمیایی و مواد پایه شیمیایی آن را فرموله کنیم و به صورت قطره‌های 30 میلی‌لیتری به بازار عرضه کنیم.
 
وی با اشاره به دشواری‌های فرآوری بره‌موم، توضیح داد: دشواری از مرحله تولید ماده پایه که شامل بره‌موم با کیفیت درمانی تا خالص‌سازی و فرآوری است  که معمولا با مواد شیمیایی مانند الکل، پروپیلن، آوگلیکول و اتانول و متانول و هر ماده‌ شیمیایی دیگر استفاده می‌شود و ما برای اولین بار توانستیم بدون استفاده از هر نوع ماده شیمیایی آن را خالص‌سازی و عصاره گیری کنیم.
 
دادگستر با بیان اینکه قیمت بره‌موم در دنیا بسیار بالا است، اظهار کرد: ولی در ایران به صورت فرآوری شده موجود نیست و توانستیم به صورت رقابتی با نمونه‌های خارجی به بازار عرضه کنیم.
 
وی با بیان اینکه این دو محصول "عصاره" و "قطره" بره‌موم دارای خواص درمانی یکسانی است، اظهار کرد: بره موم به دلیل دارا بودن فلاونوئیدها، فنول‌ها و ترکیبات مختلف گیاهی از خواص آنتی اکسیدانی و تقویت سیستم ایمنی برخوردار است و برای درمان بیماران مبتلا به سرطان، رفلاکس و سوزش معده، تنفسی و آفت دهان و هر بیماری که دارای منشا قارچ و ویروسی است، کاربرد دارد.
 
مجری طرح خاطرنشان کرد: از آنجایی که این داروها موجب تقویت سیستم ایمنی می‌شوند، به‌ویژه در فصول سرد سال که بیماری آنفلوآنزا و سرفه‌های خشک و مزمن و سینوزیت بسیار شایع است، می‌توان حتی قبل از آنکه فرد مبتلا به بیماری شود، از این فرآورده و سایر فرآورده‌های زنبور عسل استفاده کند.
 
وی با بیان اینکه ما از فرآورده‌های زنبور عسل تنها عسل و موم آن را می‌شناسیم،‌ گفت: این حشره دارای 8 محصول جانبی است که دارای خواص دارویی است و یکی از آنها بره‌موم خواهد بود.
 
دادگستر با بیان اینکه قطره عصاره بره‌موم تولید شده در داروخانه‌ها و فروشگاه‌های گیاهان دارویی سطح تهران توزیع شده است، افزود: در فاز دوم توزیع سراسر کشور را در برنامه داریم.
(سه شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸) ۰۹:۲۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها