دوشنبه / ۲۵ آذر ۱۳۹۸ / ۰۹:۴۳
سرویس : چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی
کد خبر : ۹۰۳۹۱
گزارشگر : ۳۵۱۶
تسنیم
سرویس چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی

زعفران‌کاران باید سندیکای قوی داشته باشند

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به لزوم فعال شدن بخش بازرگانی زعفران در وزارت صمت گفت:کشوری که ۹۰ درصد زعفران جهان را تولید می‌کند، دیگر وقتش رسیده که وارد مکانیزیم‌های مدرن بازریابی شود.

 زعفران که از آن به عنوان طلای سرخ یاد می شود، یکی از محصولات کشاورزی است که تقریباً انحصار تولید آن در اختیار کشاورزان ایرانی است ولی این تنها انحصاری است در دنیا که نفعی برای انحصارگر نداشته و سهم کشاورزان ایرانی از تولید و فروش این طلای سرخ ناچیز است، در مقابل، انحصار فروش و سودآوری این محصول در اختیار کشورهای دیگری از جمله اسپانیا است و جالب تر اینکه دنیا هم زعفران ایران را به نام ایران نمی شناسد و نهایت اینکه سهم زعفران کاران ایرانی از این طلای سرخ گمنامی و ارزانی است. در عین حال مسئولان و دولتمردان طی سالهای متمادی گذشته اجازه دادند که این دزدی آشکار از جیب کشاورزان ایرانی به نفع دلالانِ عمدتا خارجی انجام شود و تدبیری برای این مساله نداشته اند.
 
حسین شیرزاد معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل سازمان تعاون روستایی ایران در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهار کرد: بر اساس پیش بینی های وزارت جهاد کشاورزی در سال جاری بیش از 500 تن زعفران در ایران تولید خواهد شد.
 
وی افزود: در ماه گذشته و در فصل برداشت شاهد حضور دلالان در بازار زعفران بودیم که به دنبال پیش خرید زعفران 17 درصد زیر قیمت بازار بودند و همین مساله باعث شدند قیمت زعفران در بازار سقوط آزادی را تجربه کند برای همین منظور سازمان تعاون روستایی برای خرید توافقی این محصول وارد عمل شد.
 
 معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: سازمان تعاون روستایی به صورت غیر متمرکز وارد بازار زعفران شد و در سه استان خراسان رضوی، شمالی و جنوبی اقدام به خرید توافقی این محصول از کشاورزان کرد.
 
وی یادآورشد: بعد از ورود سازمان تعاون روستایی، قیمت زعفران در بازار بیش از19 درصد در درجه های کیفی مختلف به نفع کشاورزان افزاش یافت.

بیش از 43 تن زعفران خرید توافقی شد
 
معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: تا به امروز در خراسان رضوی 42.4 تن خرید به صورت فیزیکی و 829 کیلوگرم نیز به صورت سپرده کالایی خرید انجام شده و  در مجموع 43 تن و 212 کیلوگرم زعفران به ارزش 407 میلیارد تومان از کشاورزان خریداری شده  است .
 
شیرزاد در ارتباط با پرداخت مطالبات زعفران کاران اظهار داشت: تا به امروز 34 میلیارد و 700 میلیون تومان از مطالبات زعفران کاران پرداخت شده است و در 10 روز آینده دوباره بخش دیگری از مطالبات  پرداخت می شود تا بدین ترتیب 30 درصد از کل طلب آنها پرداخت  شده باشد؛ مابقی آن نیز با فروش محصولات در بورس پرداخت خواهد شد.
 
مدیرعامل سازمان تعاون روستایی در ارتباط با نحوه نگهداری این محصولات گفت: زعفرانهای خریداری شده در انبارهای فوق مکانیزه نگهداری شده است که  بعد از آزمایش، این محصولات را در بورس عرضه می کنیم؛ این سازمان خود به صورت مستقل اقدام به صادرات نمی‌کند.
 
وی اظهار داشت: فروش بورسی زعفران هنوز آغاز نشده و تا پایان فصل خرید این محصولات در بورس عرضه نمی‌شود. 
 
شرکت‌های ایرانی برند شناخته شده ای در دنیا ندارند
 
معاون وزیر جهاد کشاورزی در ارتباط با مشکلات حضور زعفران ایران در بازارهای بین المللی و دلیل فروش با برند اسپانیا گفت:  شرکتهای تولید و صادر کننده زعفران در ایران برندهای پرقدرتی در دنیا  ندارند به همین منظور نتوانسته اند سهم مناسبی از بازارهای بین المللی را به دست آورند.
 
وی با بیان اینکه موضوع تجارت زعفران مربوط به سازمان تعاون روستایی نیست و ما تنها امور مربوط به تولید را دنبال می‌کنیم  اظهار داشت: بازاریابی مدرن، مارکتینگ، برندسازی، استانداردسازی، شناسنامه دار کردن، ردیابی و ایجاد برند جغرافیایی زعفران مربوط به امور بازرگانی و خارج از حیطه فعالیت های این سازمان است اما باید انجام شود.

لزوم تشکیل سندیکای قدرتمند برای زعفران
 
شیرزاد تاکید کرد: لازم است که سندیکای قدرتمند از تجار زعفران در کشور تشکیل، بخش بازرگانی زعفران در وزارت صنعت، معدن و تجارت فعال و  زنجیره های زعفران تقویت شود.
 
وی اظهار داشت:  تجار ایرانی زعفران در برخی موارد با یکدیگر رقابت مخربی نیز دارند که لازم است در این ارتباط همراهی بیشتری وجود داشته باشد.
 
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: کشوری که 500 تن و 90 درصد زعفران جهان را تولید می‌کند دیگر وقتش است که وارد مکانیزیم‌های مدرن بازریابی شود.
 
وی اظهار داشت: در عمده کشورهای اروپایی باید فروشگاه عرضه زعفران ایرانی داشته باشیم و ایرانیان در نمایشگاه های بین المللی حضوری فعال داشته باشند، حتی باید بتوانیم زعفران ایرانی را در فرودگاهای بین المللی معرفی کنیم ولی هیچ کدام از این کارها انجام نمی شود. 
(دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۸) ۰۹:۴۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها