یکشنبه / ۲۴ آذر ۱۳۹۸ / ۱۷:۵۰
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۹۰۳۸۳
گزارشگر : ۳۵۱۴
سرویس اقتصاد

افزایش قیمت بنزین و چشم اندازهای صنعتی

صنعت طی یکسال و نیم اخیر روزهای پرتلاطم و پر از مشکلاتی را سپری کرد و کم کم داشت به شرایط عادی‌تری نسبت به یکسال و نیم قبل می‌رسید که شوک افزایش قیمت بنزین همه‌ی معادله‌های بازار را بهم ریخت گرچه مسئولان از تاثیر کم این افزایش قیمت بر صنعت لب به سخن گشودند ولی تجربه نشان داده که بازار نمی‌تواند دستوری کنترل شود

صنعت طی یکسال و نیم اخیر روزهای پرتلاطم و پر از مشکلاتی را سپری کرد و  کم کم داشت به شرایط عادی‌تری نسبت به یکسال و نیم قبل می‌رسید که شوک افزایش قیمت بنزین همه‌ی معادله‌های بازار را بهم ریخت گرچه مسئولان از تاثیر کم این افزایش قیمت بر صنعت لب به سخن گشودند ولی تجربه نشان داده که بازار نمی‌تواند دستوری کنترل شود و مسئولان هم از تدبیرشان برای شرایط جدید و اطمینان خاطر صنعت و مردم  صحبت می‌کنند گرچه متاسفانه طی سال‌های اخیر فرهنگ‌سازی لازم برای این شوک سوختی صورت نگرفته است.
رضا رحمانی در اظهار نظری گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت طی روزهای اخیر مهم‌ترین کار ویژه خود را کاهش بار روانی افزایش قیمت‌ها ناشی از افزایش قیمت بنزین قرار داده تا با این موضوع مقابله کند و حتی رئیس‌جمهور هم دستور داده تا تمام دستگاه‌های دولتی تا پایان سال هیچ‌گونه افزایش قیمتی نداشته باشند.

 

اکبر صادقی، ناظر ارشد عملکرد واحد‌های نظارتی و بازرسی وزارت صمت با اشاره به اهمیت حفظ تعادل بازار بعد از اجرای طرح اصلاح قیمت بنزین، گفت: برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها طبق مصوبه تنظیم بازار کشور که هرگونه افزایش قیمت در کالا و خدمات را ممنوع کرده است؛ اداره کل بازرسی و ارزیابی عملکرد وزارت صنعت در ساختار وزارتخانه، تمامی دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های مربوطه را به جلوگیری از افزایش قیمت‌ها به دقت کنترل می‌کند

تمام اظهارنظرها گرچه صحبت از تاثیر کم افزایش نرخ بنزین بر دیگر قیمتهاست ولی همواره طی سال‌های گذشته و شرایط مختلف شاهد قیمت‌گذاری دستوری بودیم که در این مواقع این تفکر در میان مسئولان پررنگ‌تر می شود و هیچگاه برای صنعت و رونق تولید و رقابتی شدن بازار داخلی و خارجی  رویه‌ی موثری نبوده است.

حال که همه برای کنترل قیمت متحد شده‌اند باید از این شرایط به بهترین نحو ممکن در تعامل و نزدیکی صنعت و مسئولان بهره‌برداری کرد که بتوان بغیر از همدلی کنترل قیمت، به همدلی رفع موانع تولید  هم دست پیدا کنیم تاچشم انداز آینده صنعت، رونق تولیدی شود که فراتر از همه کلیدهایی است که باید بجای شعار به شاه‌کلید اعتماد، تلاش و همدلی برای موفقیت‌های تولید و اشتغال منتهی شود و به قول رییس اتاق بازرگانی تهران؛ اکنون که پس از کش و قوس‌های فراوان سوبسید پرداختی دولت به این حامل انرژی کم شده دولت باید 1300 میلیارد تومان سوبسیدی را که تا پیش از این پرداخت می‌کرد وارد چرخه تولید کنند.

 

اگر منافع این افزایش قیمت بنزین، به چرخه‌ی صنعت اختصاص یابد چرخه اقتصادی کشور به اشتغال و رونق تولید منتهی می‌شود و اگر به افزایش نقدینگی سطوح منتخب جامعه برسد به افزایش قیمت‌ها، قیمت گذاری موقت دستوری و چرخه‌ی بی‌نتیجه پول می‌رسد که امیدواریم نگاه دولت به صنعت و تولید بیشتر از اقناع سطحی اجتماع باشد.

 
علی اکبر علیان نژادی
(یکشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۸) ۱۷:۵۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید