شنبه / ۲۳ آذر ۱۳۹۸ / ۰۹:۲۲
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۰۳۴۵
گزارشگر : ۳۵۱۶
تسینم
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

زیان بخش کشاورزی آمریکا از جنگ تجاری ترامپ با چین

کشاورزان آمریکا که عموماً از حامیان دونالد ترامپ هستند ضربه زیادی از کاهش صادرات آمریکا و پایین آمدن قیمت کالا به خاطر جنگ تجاری ۱۷ ماهه خورده‌اند.

کشاورزان و تاجران آمریکا در روز جمعه تمایلی به جشن گرفتن خبر بسته شدن قرارداد تجاری بین چین و آمریکا نداشتند. به نظر آنها هنوز مشخص نیست چین چگونه می‌خواهد 32 میلیارد دلار محصولات کشاورزی اضافی طی دو سال آینده خریداری کند.
 
 کشاورزان آمریکا که عموماً از حامیان دونالد ترامپ هستند ضربه زیادی از کاهش صادرات آمریکا و پایین آمدن قیمت کالا به خاطر جنگ تجاری 17 ماهه بین دو اقتصاد بزرگ جهان خورده‌اند.
 
 رابرت لایتهایزر، نماینده تجاری آمریکا گفت پکن موافقت کرده طبق این قرارداد تجاری که در ژانویه امضا می شود، خرید سالانه محصولات کشاورزی از آمریکا را از آغاز سال آینده میلادی حداقل تا 40 میلیارد دلار نسبت به 24 میلیارد دلار 2017 افزایش دهد.
 
 ولی مشخص نیست چگونه به این هدف خواهد رسید.
 
 تاجران و تحلیلگران می گویند افزایش قابل توجه خرید پروتئین هم ضروری خواهد بود مخصوصاً به خاطر این که چین بخش قابل توجهی ازخوک های خود را به خاطر بیماری از دست داده و تقاضا در این کشور برای واردات گوشت بالا رفته است.
 
چین همچنین احتیاج به خرید غلات و سوخت های زیستی بیشتری مثل اتانول دارد.
 
 لایتهایزر گفت اهداف خاصی برای خرید چین وجود دارد ولی منتشر نمی شود تا از بروز اختلال در بازار جلوگیری شود.
 
 مقامات چینی هیچ تعهد محکم یا مقدار مشخصی برای واردات از آمریکا ارائه نداده اند ولی اعلام کردند که چین احتمالاً گندم، برنج و ذرت بیشتری خواهد خرید. این محصولات در گذشته چندان از آمریکا وارد نمی شدند.
 
 پکن همچنین جزئیاتی در مورد عوارض تلافی‌جویانه بر محصولات کشاورزی آمریکا اعلام نکرد. در حال حاضر 33 درصد عوارض بر واردات دانه های سویا وجود دارد که ارزشمند ترین محصول صادراتی آمریکا به چین است. 72 درصد هم  بر واردات گوشت خوک عوارض وجود دارد. ترامپ گفت آمریکا برخی عوارض بر کالاهای چینی را پابرجا نگه خواهد داشت.
 
 واردات کالاهای کشاورزی و محصولات مربوط به آن از آمریکا در 2012 به رکورد 28.6 میلیارد دلار رسید. در آن زمان قیمت ها بسیار بالا بود. سال گذشته با وضع عوارض تلافی‌جویانه، واردات این محصولات به 13.2 میلیارد دلار رسید که پایین‌ترین حد طی یک دهه گذشته بود.
 
 به گفته تاجران و تحلیلگران، اگر دولت چین به وارد کنندگان خصوصی معافیت از عوارض بدهد، خرید دانه های سویا توسط چین در کوتاه مدت افزایش خواهد داشت ولی این افزایش در اوایل 2020 متوقف می شود چون دانه های ارزان تری که از آمریکای جنوبی برداشت می شوند، در دسترس خواهند بود.
 
 چین در حال حاضر قراردادی برای خرید دانه های سویای برزیل و آرژانتین در نیمه اول 2020 دارد. خریداران خصوصی در چین همواره ارزانترین محصول را می‌خرن و محصول برزیل از همه ارزان تر است.
 
 احتمالاً چین سایر گوشت ها را هم برای تامین نیاز خود به پروتئین وارد می کند. چین ممنوعیت 5 ساله واردات گوشت مرغ از آمریکا را ماه گذشته برداشت.
(شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۸) ۰۹:۲۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها