شنبه / ۲۳ آذر ۱۳۹۸ / ۰۹:۲۱
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۹۰۳۴۴
گزارشگر : ۳۵۱۶
باشگاه خبرنگاران جوان
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

نوسان قیمت حبوبات/ برنج خارجی ارزان شد/ گرانی گوجه بهانه‌ای برای کارخانه‌های رب سازی

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی گفت: طی این هفته قیمت برخی اقلام همچون عدس، لپه و لوبیا چیتی در بازار افزایش یافته است.

محمد آقا طاهر رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذاییدرباره آخرین تحولات بازار اقلام اساسی اظهار کرد: طی روز‌های اخیر قیمت برخی اقلام حبوبات همچون عدس، لپه و لوبیا چیتی ۳۰ درصد در بازار افزایش یافته است.

 
رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی با اشاره به اینکه قیمت برنج پاکستانی و هندی در ماه‌های اخیر به شدت بالا رفته بود، افزود: این در حالی است که با ترخیص برنج‌های مانده در گمرک قیمت تا حدودی در بازار کاهش یافته است و انتظار داریم که قیمت برنج خارجی در بازار متعادل شود تا مصرف کنندگان مشکلی در خرید مایحتاج خود نداشته باشند.
 
آقاطاهر با انتقاد از ممنوعیت واردات برنج همزمان با برداشت محصول داخل گفت: همه ساله هم زمان بابرداشت برنج داخلی، واردات به مدت ۵ ماه ممنوع می‌شود در حالی که این امر تاثیری در تنظیم بازار ندارد چرا که مصرف کنندگان برنج ایرانی و خارجی از یکدیگر متفاوت هستند که این ممنوعیت معنایی ندارد و توسط وزارتخانه ذی ربط باید اصلاح شود.
 
او ادامه داد: طی ۱۰ روز اخیر قیمت برنج پاکستانی با کاهش ۳۰ درصدی و هندی ۱۰ درصدی در بازار رو به رو شده است که با رفع ممنوعیت از اول دی ماه انتظار می‌رود که بازار برنج به تعادل برسد.
 
رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی با بیان اینکه قیمت برنج ایرانی طی ۱۰ تا ۱۵ روز گذشته در بازار عمده فروشی نوسانی نداشته است افزود: این در حالی است که برخی کارشناسان و مصرف کنندگان از نوسان قیمت برنج ایرانی در بازار خرده فروشی خبر می‌دهند که از دستگاه‌های ذی‌ربط انتظار می‌رود با اعمال نظارت دقیق از سودجویی و گران‌فروشی در بازار جلوگیری کنند.
 
آقاطاهر درباره آخرین تحولات بازار قند و شکر بیان کرد: اگر چه قیمت قند نوسانی در بازار نداشته، اما نرخ شکر تا حدودی در بازار افزایش یافته است که دلیل این امر افزایش کرایه‌های حمل و نقل از استان‌های دوردست همچون آذربایجان و خوزستان به تهران است که به همین خاطر با کارخانه‌های استان‌های اطراف رایزنی‌هایی صورت گرفته تا با توزیع دائمی شکر از این استان‌ها دیگر شاهد نوسان قیمت در بازار نباشیم.
 
رب گوجه گران شد/ پیش بینی ثبات قیمت اقلام اساسی تا شب عید
 
این مقام مسئول از افزایش قیمت رب گوجه فرنگی در بازار خبر داد و گفت: طی ماه‌های اخیر قیمت رب گوجه با سیر نزولی در بازار رو به رو شده بود که کارخانه‌ها به بهانه افزایش قیمت گوجه فرنگی نرخ رب گوجه در عمده فروشی‌ها را بالا بردند به طوری که دیگر شرکت‌های تولیدی تخفیفاتی برای عمده فروشی‌ها ندارند. ناگفته نماند که قیمت رب گوجه برای مصرف کننده تغییری نداشته است و همچنان طبق قیمت‌های قبل در بازار توزیع می‌شود.
 
رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی در پایان درباره آینده بازار اقلام اساسی گفت: با توجه به آنکه انبار‌ها مملو از کالا است از این رو پیش بینی می‌شود که اگر قانون جدیدی از سوی مسئولان اتخاذ نشود و همواره ترخیص کالا به موقع از بنادر و گمرکات صورت گیرد، تا پایان سال نوسانی در بازار اقلام اساسی نخواهیم داشت هرچند جنبه روانی افزایش قیمت بنزین بسیاری از خانوار‌ها را نگران کرده است و اظهارات مسئولان مبنی بر ثبات قیمت سایر کالا‌ها تاثیری در کاهش نگرانی اقشار جامعه ندارد.
(شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۸) ۰۹:۲۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها