سه شنبه / ۱۹ آذر ۱۳۹۸ / ۰۹:۴۳
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۹۰۲۹۸
گزارشگر : ۳۵۱۶
ایرنا
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

هرمزگان قطب طلایی پرورش ماهی در قفس

با نگاه ویژه ای که دولت در زمینه توسعه طرح‌های مرتبط با پرورش ماهی در قفس دارد زمینه رونق و توسعه این بخش در هرمزگان بیش از پیش فراهم است و به اذعان کارشناسان حوزه شیلات این استان قطب طلایی پرورش ماهی در قفس است.

در این روش بچه ماهی ها در قفس های مخصوص در دریا رهاسازی می شوند و با استفاده از مزایای آب دریا از سوی پرورش دهندگان به صورت مرتب غذای مورد نیاز آنها در قفس ها تامین و در شرایط طبیعی رشد کرده و در مدت معینی برداشت می شوند.

پرورش ماهیان دریایی در قفس علاوه بر کمک به حفظ ذخایر آبزیان ، یکی از فرصت‌های مناسب سرمایه گذاری در حوزه شیلات است که این طرح در شیلات هرمزگان به صورت آزمایشی از سال ۸۶ در جزیره هنگام و بندر آفتاب اجرایی شده است.

هرمزگان با ۹۰۰ کیلومتر ساحل و ۱۴ جزیره به عنوان بزرگترین استان جنوبی کشور در زمینه صید و صیادی و پرورش آبزیان مطرح است.

این استان، دارای ۲۲ بندر صیادی می‌باشد و صید سالیانه افزون بر ۲۷۰ هزار تن انواع آبزی، ۳۰ درصد بنادر صیادی و ۳۶ درصد صید انواع آبزیان کشور را به خود اختصاص داده است.

هم‌اکنون ۱۱۳ هزار و ۲۰۰ تن ظرفیت پرورش ماهی در دریای هرمزگان وجود دارد.

در حال حاضر استان هرمزگان سالانه ۴ هزار و ۵۰۰ تن ماهی پرورشی در دریا تولید می ‌کند که ۵۰ درصد تولید ماهیان پرورشی در کشور را شامل می شود.

صدور مجوز برای پرورش بیش از ۷۴ هزار تن ماهی در قفس

مدیرکل شیلات هرمزگان گفت: با پیگیری‌های شیلات این استان در جذب سرمایه‌گذار ،برای ۷۴ هزارو ۱۰۰ تن از  ۱۱۳ هزار و ۲۰۰ تن ظرفیت پرورش ماهی در هرمزگان، مجوز صادر شده است.

محسن یکتاپور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: استان هرمزگان با وجود ۵۳ واحد قفس ،پیشرو در تولید پرورش ماهی در قفس در کشور است.

وی بیان داشت: در حال حاضر چهار شرکت پرورش ماهی دریایی (ماهی در قفس) با تولید سالانه پنج هزار تن در این استان وجود دارد.

وی یکی از نیازهای توسعه پرورش ماهی در دریا را تولید بچه ماهیان از ماهیان با ارزش خوراکی دانست و گفت: شیلات هرمزگان آماده همکاری در در انجام طرح های مشترک توسعه تکثیر و پرورش ماهیان دریایی و استفاده از توسعه فن آوری روز تکثیر ماهیان دریایی است.

یکتاپور خاطرنشان کرد: استان هرمزگان در این حوزه توانسته با کشورهای پیشرو این صنعت همگام عمل کند و در حال حاضر در جنوب کشور این استان پیشتاز تولید ماهی در دریا می باشد.

وی تصریح کرد: پارسال با حضور رییس مجلس شورای اسلامی بزرگترین مجتمع پرورش ماهی دریایی خاورمیانه در بندرلنگه به بهره برداری رسید.

وی یادآور شد: این مرکزبه عنوان بزرگ ترین شرکت تولید کننده ماهی درقفس در منطقه خاورمیانه محسوب می شود که با ظرفیت تولید سالانه ۱۰میلیون قطعه بچه ماهی ۲۰ گرمی به صورت تمام مکانیزه کار می کند.

این مقام مسوول اضافه کرد: در این مرکز با سرمایه گذاری بانکی یک هزار میلیارد ریالی از سوی بخش خصوصی با استفاده از جدیدترین فن آوری های روز دنیا هم اکنون ۲ گونه ماهی به نامهای شانک و سوف دریایی پرورش داده می شود و توانسته برای ۹۴ نفر شغل ایجاد کند.

حفظ ذخایر آبزیان با توسعه طرح های پرورش ماهی در قفس

رییس گروه پروش ماهیان دریایی شیلات هرمزگان گفت: در سالهای اخیر با افزایش صید بی رویه و کاهش ذخایر برخی آبزیان ، لزوم توسعه طرح‌های مرتبط با پرورش ماهی در قفس در هرمزگان دو چندان شده است.

ایرج قایینی بیان داشت: این طرح علاوه بر اشتغال جامعه صیادی در آبزی‌پروری موجب کاهش برداشت از ذخایز طبیعی آبزیان می‌شود و نقش موثری در حفظ این ذخایر خواهد داشت.

وی تصریح کرد: به منظور اهمیت حفظ ذخایر طبیعی آبزیان دریایی، یکی از برنامه‌های اولویت‌دار این طرح مشارکت تعاونی‌های صیادی در اجرای آن است.

رییس گروه پرورش ماهیان دریایی شیلات هرمزگان از این استان در حوزه پرورش ماهی در دریا به عنوان قطب طلایی یاد کرد و بیان داشت: پروژه پرورش ماهی در قفس به عنوان شاخص ارزیابی فعالیت های شیلاتی است و این طرح مهم ترین پروژه اقتصاد مقاومتی شیلات است.

حمایت از سرمایه گذاران پرورش ماهی در قفس در هرمزگان

استاندار هرمزگان گفت: این استان ظرفیت های مناسبی در زمینه پرورش ماهی در قفس دارد و از سرمایه گذاران متقاضی و فعال در این بخش حمایت می گردد.

فریدون همتی در نشستی با فعالان عرصه شیلات اظهار داشت: باید شرایط بهره‌گیری از ظرفیت‌های دریا را برای مردم و به خصوص نسل جوان فراهم کنیم و حمایت کامل را از این بخش انجام دهیم.

وی با بیان اینکه از طریق پرورش ماهی در قفس می‌توانیم ضمن تامین مصرف داخلی، صادرات آبزیان نیز داشته باشیم، تصریح کرد: از رویکردهای مهم ما در هرمزگان توسعه صنعت پرورش ماهی در قفس است و فعالان این عرصه را مورد حمایت قرار خواهیم داد تا به سطح مطلوبی از تولید ماهی در قفس برسیم.

هرمزگان پیشتاز در توسعه طرح های پرورش ماهی در قفس

براساس آمارها ، استان هرمزگان با وجود ۵۳ واحد قفس پیشرو در تولید پرورش ماهی در قفس در کشور است.

کارشناسان حوزه شیلات ، ظرفیت بالای تولید به علت وسعت دریاها، نبود نیاز به هوادهی، کاهش هزینه‌های تامین و نگه‌داری، شرایط مناسب پرورشی و کمبود گونه‌های مناسب که طیف وسیعی از غذای مردم را تشکیل می‌دهند را از مهم‌ترین علل موفقیت این استان در پرورش ماهی در دریا عنوان می کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری هرمزگان گفت: با همکاری مجموعه دستگاه‌های اجرایی، نظارتی، سرمایه گذاران و رفع موانع پیش روی، شرایط برای رونق فعالیت های مرتبط با آبزی پروری در استان تسریع می شود.

ایرج حیدری شامگاه دوشنبه در نشست بررسی راههای توسعه فعالیت‌های آبزی پروری که با حضور دادستان و بازرس کل استان برگزار شد، اظهار داشت: هرمزگان با تلاش و اقدامات صورت پذیرفته در زمینه توسعه طرح های پرورش ماهی در قفس در سطح کشور پیشتاز بوده و سرمایه‌گذاری های متعددی در این زمینه جذب گردیده است.

وی تصریح کرد: ایجاد اشتغال پایدار، افزایش تولید و  ارز آوری از اهداف مهم سرمایه گذاری ها در حوزه توسعه طرح های مرتبط با آبزی پروری در هرمزگان است و ضروری است متولیان این حوزه تحقق این اهداف مهم را با حساسیت دنبال نمایند.

نگاهی به پرورش ماهی در قفس در جهان و ایران

پرورش ماهی در قفس که صنعتی سودآور و اشتغالزا است، بیش از۵۰ سال در جهان سابقه دارد که کشورهای مالزی، نروژ و چین از مهم ترین کشورهای پرورش دهنده بوده و بعدها کویت، امارات و روسیه به این صنعت پیوسته اند.

در ایران سابقه زیادی در پرورش ماهی در قفس ثبت نشده، ولی از سال های ۱۳۶۱ با پرورش ماهی در قفس در سد « دز» خوزستان به صورت آزمایشی آغاز و در سال ۱۳۶۴ تولید در این دریاچه شروع شد.

در سال ۱۳۶۹ نیز پرورش ماهی در قفس به بسته شدن قراردادی بین شیلات ایران و یک شرکت نروژی در دریای خزر و دریای عمان شکل جدی تری به خود گرفت و طرح پرورشی آن در استان هرمزگان به ظرفیت ۱۸۰ تن اجرا شد و همچنان ادامه دارد.
(سه شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۸) ۰۹:۴۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها