جمعه / ۱۵ آذر ۱۳۹۸ / ۱۶:۰۴
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۰۲۲۷
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

۷۹ درصد سموم مصرفی کشور کم خطر است

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: سالانه بین ۲۵ تا ۳۰ هزارتن انواع سموم در کشور به مصرف بخش کشاورزی می رسد که از این میزان ۷۹ درصد سموم کم خطر و متوسط خطر هستند.

«محمدرضا درگاهی » افزود: از این میزان سم مصرفی درکشور حدود ۲۱ درصد سموم پرخطر هستند زیرا برای مبارزه با برخی آفات و جلوگیری از طغیان آنها همچون موش مصرف این گروه از سموم امری اجتناب ناپذیر است.
وی با تاکید بر اینکه در سبد مصرفی سم کشور ۳۶۹ مورد سم کم خطر و متوسط خطر ثبت شده است، اظهار داشت: تلاش داریم تعداد سموم ثبتی در سبد سموم کشور را به ۵۰۰ مورد برسانیم که بخش عمده این سموم کم خطر و بیولوژیک خواهد بود.
درگاهی تصریح کرد: هم اکنون سموم در سطح ۱۵ میلیون هکتار اراضی باغی و زراعی به مصرف می رسد که از این میزان بخش عمده مصرف سموم علف کش، قارچ کش و حشره کش مربوط به کنترل آفات در ۱۱ میلیون هکتار اراضی زراعی است.
رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه ۷۵ درصد سموم مصرفی کشور در داخل تولید می شود، گفت: مواد اولیه سموم مصرفی از کشورهای هند، چین و برخی کشورهای اروپایی وارد می شود که توسط  ۶۲ شرکت و برند تولیدکننده سم فرموله و به بازار عرضه می شود.
وی اضافه کرد: ۲۵ درصد سموم مصرفی کشور از سموم آماده مصرف هستند که از خارج کشور تامین و وارد می شوند.
درگاهی اظهار داشت: برای خودکفایی در تولید سموم کشور و قطع وابستگی نیاز به همکاری شرکت های دانش بنیان در این بخش داریم که به همین منظور با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری قرار شد طی تفاهم نامه ای این فرایند عملیاتی شود.
وی اضافه کرد: شرکت های دانش بنیان دارای  توان علمی و فنی بالایی هستند که می توانند اهداف ما در راستای اقتصاد مقاومتی و منویات رهبر معظم انقلاب را محقق کنند.
این مقام مسئول گفت: در پی این تفاهم نامه با معاونت علمی ریاست جمهوری، در صورت تامین اعتبارات لازم توسط این معاونت، سازمان حفظ نباتات نیز برای صور مجوز ثبت سموم تکنیکال توسط شرکت های دانش بنیان مدت زمان کوتاهی را در نظر گرفته است تا واردات ما به سموم تکنیکال تا حد امکان کاهش یابد.
به گفته وی، به منظور حفظ کیفیت و کمیت سموم مصرفی کشور علاوه بر بررسی و تایید فعالیت شرکت های تولید داخلی و نمونه برداری های آزمایشگاهی توسط آزمایشگاه های همکار، نظارت بر سموم نیز انجام می شود.
درگاهی از تشکیل کارگروهی در این امر خبرداد و گفت: در  کارگروه نظارت برسموم  نمایندگانی از وزارت بهداشت، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان دامپزشکی کشور ، پزشکی قانونی، نمایندگان وزیر جهاد کشاورزی و سازمان حفظ نباتات کشورحضور دارند تا اثرات زیست محیطی و  انسانی بررسی شود.

(جمعه ۱۵ آذر ۱۳۹۸) ۱۶:۰۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها