پنج شنبه / ۱۴ آذر ۱۳۹۸ / ۲۳:۱۵
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۹۰۲۱۰
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

حذف بودجه خود کفایی گندم تاثیر سوئی در پایداری تولید دارد

هاشمی گفت: سازمان برنامه و بودجه، بودجه حمایتی خودکفایی گندم در سال ۹۹ را حذف کرده که این امر در پایداری تولید و خودکفایی گندم تاثیر به سزایی دارد.

عطاء الله هاشمی رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور درباره آخرین پیگیری‌ها پیرامون اصلاح نرخ خرید تضمینی گندم، اظهار کرد: با توجه به کاهش سطح زیر کشت گندم نسبت به مدت مشابه سال قبل بنیاد ملی گندمکاران از طریق سازمان بازرسی کل کشور پیگیر اصلاح نرخ خرید تضمینی گندم مطابق با هزینه تولید است که امیدواریم هر چه سریع‌تر تمیهداتی در این خصوص اندیشیده شود.

او با اشاره به اینکه کشت گندم در استان‌های شمال غرب به پایان رسیده است، افزود: هم اکنون گندم در استان‌های جنوبی در حال کشت است که به سبب کاهش ۲۰ تا ۲۵ درصدی سطح زیر کشت در استان‌های شمال غرب امیدواریم تغییری در نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی آینده ایجاد شود تا کاهش سطح زیر کشت در این استان‌ها جبران شود که متاسفانه با وجود آنکه زمان زیادی تا پایان فصل کشت باقی نمانده تصمیماتی در این خصوص اتخاذ نشده است.

هاشمی با انتقاد از حذف بودجه حمایتی خودکفایی گندم در سال ۹۹ بیان کرد: سازمان برنامه و بودجه، بودجه حمایتی خودکفایی گندم در سال ۹۹ را حذف کرده است در حالی که طی سال‌های گذشته اعتبارات این بودجه صرف آموزش و مسائل ترویجی کشاورزان در زمینه کاشت، داشت، برداشت، مکانیزاسیوم، بذر و ... می‌شد که در پایداری تولید تاثیر به سزایی داشت و حال با حذف این بودجه معلوم نیست چه بلایی سر خودکفایی گندم و پایداری تولید آید.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور ادامه داد: از سازمان برنامه و بودجه تقاضا داریم که تمهیداتی برای اصلاح نرخ خرید تضمینی گندم در سال زراعی آینده بیندیشد چرا که در غیر این صورت شاهد کاهش ۲۰ درصدی سطح زیر کشت و ۲۵ درصدی تولید خواهیم بود که بدین ترتیب امنیت غذایی در ارتباط با خودکفایی گندم که پس از سال‌ها مشقت به دست آمده از بین می‌رود.

این مقام مسئول حداقل قیمت منطقی خرید تضمینی هر کیلو گندم را ۲ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: با وجود افزایش هزینه‌های تولید انتظار می‌رود که دولتمردان پس از بررسی‌های لازم نسبت به اصلاح نرخ خرید تضمینی گندم بی تفاوت نباشند چرا که در شرایط فعلی تحریم همه گندم مورد نیاز کشور از طریق واردات میسر نخواهد بود.

هاشمی با تاکید بر بازگشت اعتبار بودجه حمایتی گندم از سوی سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: اگر چه برنامه وزارت جهاد برای کشت گندم در سال زراعی آینده ۶ میلیون هکتار است، اما با استمرار بی توجهی به اصلاح نرخ خرید تضمینی گندم و عدم بازگشت بودجه حمایتی خودکفایی گندم سطح زیر کشت حداقل با افت ۲۰ تا ۲۵ درصدی به ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار هم نمی‌رسد.

(پنج شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۸) ۲۳:۱۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها