پنج شنبه / ۱۴ آذر ۱۳۹۸ / ۲۳:۰۳
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۹۰۲۰۶
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس سرویس عمومی

شاخص قیمت جهانی غذا به بالاترین میزان 26 ماه گذشته رسید

سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد اعلام کرد: شاخص جهانی قیمت غذا به بیشترین میزان 26 ماه گذشته رسید.

قیمت جهانی غذا در ماه نوامبر افزایش شدیدی یافت و رشد چشمگیر قیمت گوشت، روغن و سبزیجات باعث بالا رفتن شاخص قیمت شد، اما پایین آمدن قیمت غلات تا حد زیادی باعث بالا رفتن بیشتر شاخص قیمت شد.
به گزارش سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) شاخص قیمت غذا که ماهانه تغییرات قیمتی برای سبد غلات، دانه‌های روغنی، محصولات لبنی، گوشت و شکر را اندازه‌گیری می‌کند، نشان می‌دهد که در ماه نوامبر این شاخص به بیشترین میزان 26 ماه گذشته رسیده است. رقم این شاخص 177.2 است که نسبت به ماه قبل 2.7 درصد و نسبت به مدت مشابه سال قبل 9.5 درصد رشد داشته است.
فائو همچنین پیش‌بینی کرده که تولید غلات به بیشترین میزان تاریخ خود یعنی 2.714 میلیارد تن در سال 2019 خواهد رسید که 0.4 درصد از پیش‌بینی قبلی بالاتر خواهد بود. در این میان شاخص قیمت غلات با 1.2 درصد کاهش به 162.4 واحد خواهد رسید.
رقابت کشورهای تولیدکننده برای صادرات روی قیمت گندم تأثیر خواهد گذاشت. قیمت برنج به پایین‌ترین میزان شش ماه گذشته رسیده که دلیل عمده آن ورود محصولات زراعی جدید است. همچنین قیمت روغن سبزیجات با 10.4 درصد افزایش به 150.6 واحد افزایش می‌یابد که بیشترین رقم از ماه می 2018 تاکنون محسوب می‌شود.
کاهش تولید روغن پالم به افزایش قیمت روغن سبزیجات منجر شده است.
شاخص قیمت گوشت نیز با 4.6 درصد افزایش از ماه اکتبر به 190.5 واحد رسیده که در این میان گوشت گاو و گوسفند بیشترین افزایش را داشته‌اند.
مهمترین عامل افزایش قیمت بالا رفتن از سوی چین بوده که جمعیت زیادی از خوک در این کشور به دلیل بیماری از بین رفته است.
شاخص قیمت شکر نیز رشد 1.8 درصدی داشته است.
همچنین این آژانس پیش‌بینی تولید غلات در سال 19 را 0.4 درصد افزایش داده و پیش‌بینی کرده که تولید جهانی به 2.714 میلیارد تن برسد و در این میان تولید گندم 4.8 درصد رشد داشته و به 766.4 میلیون تن رشد داشته است.
تولید جهانی برنج نسبت به پیش‌بینی قبلی 1.6 میلیون تن افزایش داشته و به رقم 515 میلیون تن رسیده است.

(پنج شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۸) ۲۳:۰۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها