پنج شنبه / ۱۴ آذر ۱۳۹۸ / ۲۳:۰۰
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۰۲۰۵
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

استفاده پایدار از خاک راهکار جلوگیری از بحران نسل های آینده

میرزاوند گفت: تشکیل خاک هزاران سال طول می کشد و باید استفاده پایدار از خاک داشته باشیم تا نسل آینده دچار بحران نشود.

جهانبخش میرزاوند مدیر کل دفتر امور خاک وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه منابع خاکی دنیا بسیار محدود است، اظهار کرد: اگرچه آب را می توان از راه های مختلفی تامین و از یک‌حوزه به حوزه دیگر انتقال داد، اما خاک در صورت تخریب قابل برگشت نیست.
وی افزود: با توجه به آنکه تشکیل یک سانتی متر خاک صدها تا هزاران سال طول می کشد، از این رو باید استفاده پایدار از خاک داشته باشیم تا نسل های آینده دچار بحران نشوند.
میرزاوند ادامه داد: اهمیت و ارزش بالای خاک را با فرهنگ سازی باید برای تمامی آحاد جامعه تبیین کرد. به عنوان مثال دانش آموزی که آینده مملکت را می سازد، بهره برداری که روی خاک کار می کند و شهروندانی که زندگی عادی دارند و روزانه از محصولاتی که از دل خاک بیرون می آید، استفاده می کنند.
این مقام مسئول از تصویب قانون حفاظت از خاک خبر داد و گفت: با پیگیری های وزارت جهاد کشاورزی، انجمن علوم خاک و سازمان حفاظت از محیط زیست در راستای فرهنگ سازی استفاده بهینه و تبیین ارزش و اهمیت خاک، قانون حفاظت از خاک در خرداد در مجلس به تصویب رسید و پس از تایید شورای نگهبان برای اجرا ابلاغ شد.
مدیر کل دفتر امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی افزود: بنابر قانون حفاظت از خاک، وزارت جهاد کشاورزی مکلف شده برای تهیه آیین نامه اجرایی خاک که در معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی کارگروه ویژه ای از کارشناسان ذی صلاح تشکیل شده است، آیین نامه اجرایی این قانون را نهایی و در بازه زمانی مشخص برای تصویب توسط هیئت وزیران به هیئت دولت ارسال کند.
وی با بیان اینکه به همت معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی دفتر تخصصی امور خاک کشاورزی تشکیل شده است، اظهار کرد: با توجه به آنکه در قانون ماموریت جدیدی بر عهده وزارتخانه گذاشته شده است، از این رو امیدواریم با توسعه تشکیلاتی که در این خصوص داریم، بهره وری خاک را افزایش دهیم و بهره برداری پایداری از خاک داشته باشیم که این امر مهم تنها با حمایت و یاری مردم دست یافتنی خواهد بود.
همکاری مردم تنها راه حل بهره برداری پایدار از خاک
جهانبخش ادامه داد: با وجود آنکه بهره برداری پایدار از خاک تنها با یاری مردم در این زمینه شدنی است، لذا این فرصت را مغتنم می دانیم تا با کمک یکدیگر و رفتار آگاهانه،  شناخت را نسبت به اهمیت خاک افزایش دهیم تا این امانت مهم را برای نسل های آینده صیانت کنیم.
این مقام مسئول درباره مباحث مطرح شده مبنی بر خروج خاک از کشور گفت: وزارت جهاد کشاورزی هیچ گونه مجوزی برای صدور خاک زراعی از کشور نداده است.
مدیر کل دفتر امور خاک وزارت جهاد کشاورزی در پایان قاچاق خاک زراعی در جنوب کشور را تکذیب کرد و گفت: اگرچه مباحثی در فضای مجازی پیرامون قاچاق خاک زراعی مطرح می شود، اما کارشناسان ما با اعزام به این مناطق و برگزاری جلسات با مسئولان گمرک، مرزبانان و نیروهای امنیتی و بررسی مسئله متوجه شدند که خاک های صادراتی از نوع مواد معدنی بوده است.

(پنج شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۸) ۲۳:۰۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها