سه شنبه / ۱۲ آذر ۱۳۹۸ / ۱۰:۵۳
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۰۱۷۲
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

سالانه 56 میلیارد دلار برای فرسایش خاک هزینه می‌شود

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با بیان اینکه سالانه 56 میلیارد دلار به طور پنهان برای فرسایش خاک هزینه‌ می‌شود، گفت:‌ این رقم معادل پنج برابر مواد غذایی است که سالانه به کشور وارد می‌شود.

امروز مراسمی به مناسبت روز جهانی خاک با شعار «جلوگیری از فرسایش خاک» برای حفظ آینده در سالن فجر سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی برگزار شد.
کاظم خاوازی رئیس سازمان تات در این مراسم با بیان اینکه فرسایش خاک جزو 10 تهدید بزرگ برای بشریت است، گفت: در کشور ما سالانه 2 میلیارد تن فرسایش خاک وجود دارد که رقمی معادل 56 میلیارد دلار به طور پنهان به کشور خسارت می‌زند.
خاوازی با بیان اینکه با احتساب 10.6 میلیون تن واردات محصولات کشاورزی این میزان فرسایش خاک هزینه‌ای معادل 5 برابر ارزش این واردات به کشور تحمیل می‌کند، گفت: ایران جزو کشورهای با فرسایش متوسط به بالا است و 10 تن در هکتار فرسایش دارد که در مقیاس جهانی رقم بالاتری است.
به گفته رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، خاک تأثیر فوق‌العاده در ذخیره کربن و چرخش عناصر غذایی دارد و اخیراً در حوزه‌های داروسازی نیز از خاک استفاده می‌شود.
وی گفت:‌ اخیراً در تولید داروهای آنتی‌بیوتیک، شرکت‌های داروسازی به بن‌بست خورده‌اند و به تازگی با روی آوردن به خاک و انتقال باکتری‌های آن و نیز استخراج ژنوم خاک از آن در ساخت داروهای آنتی‌بیوتیک استفاده می‌کنند.
خاوازی همچنین گفت: فرسایش شدید خاک از 1 تا 11 تن در کاهش عملکرد محصولات مؤثر است و به همین دلیل امروزه نقش خاک در امنیت غذایی بسیار مهم‌تر از آب است.
به گفته رئیس سازمان تات، اقدامات خوبی برای حفاظت از خاک انجام شده که از آن جمله تصویب قانون حفاظت از خاک و نیز آوردن موادی در برنامه ششم توسعه برای حفظ خاک از آن جمله است.
امروز مراسم روز جهانی خاک با حضور مسؤولان و کارشناسان بخش خاک برگزار شد. در کلیپی که در این همایش پخش شد، رهبر معظم انقلاب برای حفاظت از خاک تأکید فراوانی کرد و ارزش حفاظت از خاک را در مقایسه با آب مهم‌تر مطرح کردند.

(سه شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۸) ۱۰:۵۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها