دوشنبه / ۱۱ آذر ۱۳۹۸ / ۱۲:۳۳
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۰۱۴۹
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

تولید ۱۲۰ کیلو علوفه در هر هکتار به واسطه عملیات آبخیز داری و آبخوان داری

جزی گفت: با اجرای عملیات آبخیز داری و آبخوان داری و عملیات احیای بیولوژیک تولید علوفه در هر هکتار ۱۲۰ کیلو گرم در سال افزایش می‌یابد.

هوشنگ جزی مدیر کل دفتر آبخیزداری و حفاظت از خاک سازمان جنگل‌ها درباره آخرین وضعیت اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان داری در کشور، اظهار کرد: امسال همانند سال گذشته تمام تنش خود را به کار گرفتایم تا با اعتباراتی صندوق توسعه ملی عملیات آبخیزداری و آب خوان داری را در مناطقی که حساسیت بالا دارند انجام دهیم.
او با اشاره به اینکه ۷۰ تا ۷۵ درصد عملیات آبخیز داری و آبخوان داری در کشور اجرا شده است، افزود:  این در حالی است که هنوز تخصیص اعتبارات به این میزان صورت نگرفته است.
جزی ادامه داد: با توجه به پیش بینی‌های سازمان هواشناسی بارندگی‌های زمستان چندان چشمگیر نیست که بتواند خطری برای وقوع سیل باشد.
این مقام مسئول درباره آخرین جزئیات عملیات آبخیز داری و آبخوان داری در استان تهران بیان کرد: عملیات آبخیز داری و آبخوان داری در دو بخش آبخیز شهری و بالا دست شهر در استان تهران باید اجرا شود البته در حوزه کوهستانی بالا دست امکان کنترل بارش به سبب ارتفاع و شیب امکان پذیر نیست و در حوزه شهری باز شدن معبر‌های امامزاده داود، امام علی و خروجی کن خطر جدی به شمار می‌رود چرا که سیلاب تهران تنها آب نیست و در مناطق بالا دستی گل و لای و سنگ را با خود به همراه می‌آورد که بسته شدن معبر‌ها می‌توانند چالش جدی ایجاد کند.
او ادامه داد:  از مجموع یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار از صندوق توسعه ملی تا کنون ۳۰ درصد آن تخصیص یافته مابقی انتظار می‌رود تا پایان سال مالی که تیر ماه ۹۹ است تخصیص یابد.
تاکنون ۷۵ درصد کار عملیات اجرایی آبخیزداری در کشور انجام شده است
به گفته وی علی رغم تخصیص اعتبارات محدود تاکنون ۷۵ درصد کار عملیات اجرایی آبخیزداری در کشور انجام شده و در آذربایجانی غربی، اردبیل، جیرفت و کهنوج عملیات اجرایی بین ۹۰ تا ۱۰۰ درصد صورت گرفته است و همواره در نظر داریم تا پایان ماه‌های آذر و دی ۱۰۰ درصد عملیات آبخیزداری به اتمام برسد.
جزی با تاکید بر تخصیص اعتبارات به موقع به اجرای عملیات آبخیز داری و آبخوان داری بیان کرد: اگر تخصیص اعتبارات از صندوق توسعه ملی به موقع انجام شود بحث‌های اجرایی با پیمانکاران دچار مشکل نمی‌شود چرا که هم اکنون بخشی از دیون ماه مربوط به سال گذشته به پیمانکاران باقی مانده که از محل اعتبارات امسال قرار است آن را پرداخت کنیم.
مدیر کل دفتر آبخیزداری و حفاظت از خاک سازمان جنگل‌ها با بیان اینکه به طور متوسط اجرای هر هکتار عملیات آبخیز داری یک میلیون تومان اعتبار نیاز دارد، افزود: تا کنون برای ۱۴ میلیون هکتار مطالعات عملیات اجرایی آبخیزداری صورت گرفته که امسال از محل صندوق توصعه ملی قرار است در سطحی معادل ۱۵۰۰ میلیون هکتار عملیات اجرایی انجام شود که اگر اعتبارات در زمان مناسب تخصیص داده شود می‌توانیم کار خود را پیش ببریم.
او ادامه داد: بنا بر اندازه گیری‌های صورت گرفته در مناطقی  همچون مازندران که عملیات آبخیزداری صورت گرفت خسارت سیل ۷۰ درصد کنترل شد   ضمن آنکه در گلستان ۷۰ میلیون متر مکعب سیلاب به واسطه عملیات آبخیز داری و آبخوان داری کنترل شده است که همین امر رضایتمندی مردم از اجرای عملیات را به دنبال داشته است.
جزی با بیان یانکه اجرای عملیات آبخیز داری و آبخوان داری در کنترل فرسایش خاک و رسوب تاثیر بسزایی دارد، اظهار کرد: بر اساس اندازه‌گیری‌های صورت گرفته اجرای عملیات آبخیز داری و آبخوان داری به طور متوسط ۹ تن در هکتار میزان فرسایش خاک و ۴ تن در هکتار میزان رسوب را مدیریت می‌کنیم که این رقم قابل توجهی است ضمن آنکه در احیای پوشش گیاهی جنگل‌ها مدیریت و حفاظت و مدیریت تلفیقی بیولوژیک تاثیر بسزایی دارد.
مدیر کل دفتر آبخیزداری و حفاظت از خاک سازمان جنگل‌ها با بیان اینکه اجرای عملیات آبخیز داری و آبخوان داری به میزان قابل توجهی از رسوب سد‌ها می‌کاهد  بیان کرد: بنا بر آمار رسمی وزارت نیرو در حوزه سد‌ها سالانه ۲۵۰ میلیون متر مکعب رسوب وارد می‌شود که به دیدگاه ما آمار از این میزان بالاتر است.
او ادامه داد: میزان رسوب سددر کاهش عمر سد، حجم مخازن و افزایش هزینه زیر ساخت‌ها و از همه مهمتر از دست دادن خاک قابل رویش تاثیر بسزایی دارد که در حوزه بالا دست سد‌ها با اجرای عملیات آبخیز داری و آبخوان داری می‌توان موضوع فرسایش و رسوب را مدیریت کرد.
جزی در پایان تصریح کرد: در مناطقی که عملیات آبخیزداری و آبخوان داری و عملیات احیای بیولوژیک صورت می‌گیرد به طور متوسط سالیانه در هر هکتار ۱۲۰ کیلوگرم تولید علوفه افزایش می‌یابد که این امر نشان از اهمیت بالای عملیات آبخیز داری و آبخوان داری که خوشبختانه طی سال‌های اخیر مقام معظم رهبری و سایر مسئولان به اجرای این پروژه‌های عنایت ویژه داشتند.

(دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۸) ۱۲:۳۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها