دوشنبه / ۱۱ آذر ۱۳۹۸ / ۱۰:۰۷
سرویس : ماشین آلات صنایع غذایی
کد خبر : ۹۰۱۴۰
گزارشگر : ۳۵۱۶
ایرنا
سرویس ماشین آلات صنایع غذایی

نوسان قیمت در بازار ماشین‌آلات کشاورزی

رئیس مرکز مکانیزاسیون کشاورزی اعلام کرد: به دلیل تامین ۹۵ درصدی ماشین‌آلات بخش کشاورزی از محل تولید داخل، نوسان قیمت توسط کارخانجات و تولیدکنندگان داخلی نگران‌کننده است که باید کنترل شود.

«کامبیز عباسی»افزود: نگرانی ما از نوسان قیمت ماشین‌های کشاورزی تولید داخل از محل کارخانجات عمده و اثرگذار در این حوزه مثل کارخانه تراکتور سازی ایران است که به دلیل سهم بالایی که در بازار ماشین‌های کشاورزی دارد، قیمت‌گذاری این ماشین آلات را تحت تاثیر قرار می دهد.
 
به گفته وی، اکنون درحوزه تولید محصولات اساسی ماشین‌آلاتی همچون تراکتور، کمباین، بذرکار و سمپاش در داخل کشور تولید می‌شود.
 
این مقام مسوول اظهار داشت: بخشی از مواد اولیه و ماشین‌های کشاورزی وارداتی نیز به دنبال تغییر نرخ ارز دچار دستخوش قیمت شده که البته سهم ماشین‌های وارداتی در این بازار ناچیز است.
 
وی از سازندگان، تولیدکنندگان و عرضه کنندگان ماشین آلات بخش کشاورزی خواست تا از نوسان قیمتی کمتری برخوردار باشند، زیرا بازار اینگونه ماشین آلات تنها متکی به بازار داخلی است.
 
رئیس مرکز مکانیزاسیون کشاورزی با بیان اینکه برای پنج درصد قطعات و برخی ماشین های کشاورزی وابسته به واردات هستیم گفت: امیدواریم بتوانیم با تاکید سازمان حمایت از مصرف کنندگان  و تولیدکنندگان به عنوان متولی اصلی قیمت گذاری ماشین آلات کشاورزی در حوزه محصولات و کالاهای مورد عرضه در کشور شاهد ثبات قیمت ها  در این بخش باشیم.
 
وی با بیان اینکه با وجود تحریم ها مشکلی در تامین ماشین آلات بخش کشاورزی نداریم افزود: انواع ماشین آلات کشاورزی از جمله تراکتور، کمباین و غیره در کشور موجود و قابل تامین است و فقط باید نوسان قیمت ها در این بخش کنترل شود.
 
عباسی تصریح کرد: تحریم‌ها علیه ایران  و مشکلاتی در جابجایی نقل و انتقال ارز موجب افزایش قیمت قطعات، اجزا و برخی ماشین آلات کشاورزی وارداتی شده است در حالی که بخش ماشین آلات کشاورزی به دلیل تامین محصولات کشاورزی و مواد غذایی نباید مورد تحریم های ظالمانه قرار بگیرند، اما تامین قطعات به سختی انجام می شود.
 
کشور با کمبود لاستیک ماشین های کشاورزی مواجه است
 
رئیس مرکز مکانیزاسیون کشاورزی گفت:اکنون در تامین لاستیک ماشین های بخش کشاورزی از جمله تراکتورهای سنگین وارداتی دچار مشکل هستیم زیرا در صورت نبود لاستیک تراکتورهای سنگین ما بلا استفاده می مانند.
 
وی تصریح کرد: با توجه به خوداتکایی ماشین آلات کشاورزی کشور به بیش از ۹۰ تا ۹۵ درصد از محل صنعت داخلی ما کماکان در این حوزه با مشکل جدی تامین لاستیک تراکتور و کمباین مواجه هستیم.
 
وی از کارخانجات تولیدکنندگان لاستیک در عرصه حمل و نقل کشور خواست تا ماشین آلات بخش کشاورزی را همانند دیگر وسایل نقلیه عمومی کشور ببینند و در تامین لاستیک مورد نیاز این بخش توجه داشته باشند زیرا ماشین آلات بخش کشاورزی دارای بازار بزرگ ۵۰۰ هزار دستگاه تراکتور و  بیش از ۱۸ هزار دستگاه کمباین است.
 
عباسی گردش مالی این بخش را بالا عنوان کرد و افزود: بارها به حوزه صنعت لاستیک کشور اعلام کردیم که با وجود تیراژ کم این ماشین آلات اما هر چهار تا پنج سال حداقل بالای دو میلیون حلقه لاستیک نیاز است که خود گردش مالی قابل توجهی را برای این صنعت به همراه دارد.
 
وی ادامه داد: امیدواریم صنعت لاستیک سازی کشور به سمت تامین لاستیک ماشین های کشاورزی گام بردارد.
(دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۸) ۱۰:۰۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها