یکشنبه / ۱۰ آذر ۱۳۹۸ / ۱۳:۴۴
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۹۰۱۲۳
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس اقتصاد

با همکاری وزارت گمرک اوراسیا ایستایی کالا را به حداقل می‌رسانیم/ موافقت‌نامه اوراسیا بر روی کاغذ نمانده است

رئیس کل گمرک با تاکید بر اینکه به ازای هر یک روز توقف کالا در گمرک یک درصد به قیمت نهایی آن اضافه می‌شود، گفت: با همکاری وزارت گمرک اوراسیا تصمیماتی اتخاذ می‌کنیم که ایستایی کالا را به حداقل برسانیم.

مهدی میراشرفی در همایش تجارت با اوراسیا با بیان اینکه در حال حاضر کل تولید ناخالص دنیا 85 هزار میلیارد دلار است، اظهار کرد: از این میزان بیش از 20 هزار میلیارد دلار حجم تجارت دنیا است که 25 درصد کل تولید دنیا در قالب تجارت را تشکیل می‌دهد.
وی ادامه داد: با توجه به حجم بالای تجاری، توجه به توسعه تجارت می‌تواند موجب ارتقای رفاه در کشورهای دنیا شود.
میراشرفی با پیش‌بینی اینکه در آینده اقتصاد دنیا چندقطبی خواهد شد، افزود: از سوی دیگر پیش‌بینی می‌شود که رشد اقتصادی در سال‌های آینده با سختی انجام می‌شود که در این شرایط کشورها برای کاهش زیان باید آماده باشند.
رئیس کل گمرک یکی از اقدامات برای کاهش زیان کشورهای دنیا در آینده را پیمان‌های تجاری منطقه‌ای عنوان کرد.
میراشرفی گفت: برای ایران پیمان تجاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا می‌تواند ظرفیت بالایی برای توسعه تجارت و کاهش زیان در آینده باشد.
وی با تاکید بر اینکه پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که مراکز تجاری از کشورهای غربی و وال‌ استریت در حال حرکت به سمت شرق دنیا از جمله چین و هند است، افزود: قابلیتی که حضور در اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای ما ایجاد می‌کند زمانی بیشتر قابل درک است که بدانیم ایران در تقاطع تجاری شمال به جنوب (سن‌پترزبورگ و بمبئی) و شرق به غرب (شانگهای و اروپا) قرار دارد.
رئیس کل گمرک با بیان اینکه نگاه ایران در بخش خارجی نگاه به شرق است، گفت: با این نگاه باید از فرصتی که اتحادیه تجاری اوراسیا برای ما ایجاد کرده است نهایت استفاده را داشته باشیم تا در تجارت در آینده حرفی برای گفتن داشته باشیم.
مهدی میراشرفی ادامه داد: برای کسب حداکثر منفعت از موقعیتی که توافقنامه اوراسیا برای ما ایجاد کرده است باید در کنار تخفیفات ترجیحی تعرفه‌های گمرکی اقدامات دیگر برای تسهیل تجارت با کشورهای عضو صورت پذیرد.
به گفته رئیس کل گمرک؛ برآورد می‌شود به ازای هر یک روز توقف کالا در مکان‌های گمرکی یک درصد به قیمت نهایی کالاها اضافه می‌شود.
میراشرفی تصریح کرد: به همین جهت برای به حداقل رساندن ایستایی کالا در حال اتخاذ تصمیمات همکاری با وزارت گمرک اوراسیا هستیم.
وی از برگزاری جلسات مشترک با وزارت گمرک اوراسیا در آینده نزدیک خبر داد و گفت: با این جلسات ضمن رفع موانع دروازه‌های مشترک تجاری نیز بین طرفین ایجاد خواهد شد.
رئیس کل گمرک ابراز امیدواری کرد: با عملکرد خوب طرفین موافقت‌نامه اقتصادی اوراسیا بر روی کاغذ نمانده و به مرحله اجرا به طور موثر برسد.
میراشرفی با تاکید بر اینکه در یک ماهه گذشته بیش از 1.5 میلیون دلار از کالاهای وارداتی کشورهای عضو اوراسیا از تخفیفات ترجیحی کالایی برخوردار شده‌اند، اظهار کرد: براساس توافقنامه بین طرفین، ما به تعهدات تخفیفات ترجیحی گمرکی خود در یک ماه گذشته عمل کرده‌ایم اما کشورهای طرف این مزیت را برای تجار ما قائل نشدند.
وی گفت: برای برخورداری تجار ما از تخفیفات ترجیحی نیاز به 34 مهر گواهی مبدأ بر اسناد بوده که اخیرا اجرایی شده و امیدواریم با توجه به مدت‌زمان توافقنامه 12 ماهه، تخفیفات ترجیحی برای تجار ما نیز در یک ماهه گذشته اجرایی و هزینه‌های مربوطه به آنها برگردانده شود.

(یکشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۸) ۱۳:۴۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها