یکشنبه / ۱۰ آذر ۱۳۹۸ / ۱۳:۳۱
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۹۰۱۱۹
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس سرویس عمومی

استفاده از تکنولوژی هسته‌ای در کنترل بیماری‌ها توسط سازمان بهداشت جهانی

سازمان بهداشت جهانی از تکنولوژی هسته‌ای برای مقابله با انواع بیماری‌ها از جمله بیماری‌ ویروسی زیکا که توسط پشه منتقل می‌شود استفاده می‌کند.

سازمان بهداشت جهانی برای مبارزه با بیماری ویروسی زیکا از تکنولوژی هسته‌ای استفاده می‌کند. بیماری‌های ویروسی از جمله زیکا سریع پراکنده می‌شود و افراد بسیاری را درگیر می‌کند بنابراین هزینه‌های مقابله با آن هم بسیار بالا است. تکنولوژی هسته‌ای کاربردهای فراوانی در علم، تکنولوژی و کشاورزی دارد که در کنار آنها از کاربردهای آن برای مقابله با بیماری‌ها هم استفاده می‌شود.
سازمان بهداشت جهانی با استفاده از پرتوافشانی روی پشه‌ها آنها را عقیم می‌سازد و از این طریق امکان تولیدمثل و زاد و ولد آنها از بین می‌رود. بنابراین جمعیت آنها به شدت کاهش می‌یابد. از سوی دیگر پرتوافشانی روی پشه‌های ماده نیز باعث می‌شود آنها نتوانند نیش بزنند.
تکنولوژی هسته‌ای برای جلوگیری از فساد و از بین رفتن مواد غذایی هم کاربرد دارد سالانه حدود 30 تا 40 درصد مواد غذایی در جهان از مرحله تولید تا مصرف از بین می‌رود. این میزان یک سوم تولید غذای جهان به حساب می آید، این در حالی است که بر اساس آمار  فائو روزانه 2 میلیارد نفر دسترسی به غذای سالم ندارند و حدود یک میلیارد نفر نیز شب‌ها گرسنه سر بر بالین می‌گذارند. استفاده از تکنولوژی هسته‌ای باعث ماندگاری بیشتر محصولات شده و مانع از بین رفتن آنها می‌شود.
همچنین تکنولوژی هسته‌ای در اصلاح بذر هم کاربرد دارد. بذر به عنوان ماده اصلی و اساس بخش کشاورزی محسوب می‌شود و کشورهایی که تکنولوژی تولید بذر را در اختیار دارند در حقیقت کشاورزی جهان را به دست گرفته‌اند.

(یکشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۸) ۱۳:۳۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها