شنبه / ۹ آذر ۱۳۹۸ / ۱۰:۲۲
سرویس : تغذیه و سلامتی
کد خبر : ۹۰۰۹۳
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس تغذیه و سلامتی

مصرف کدام روغن خوراکی برای تمام افراد بهتر است؟

یک متخصص طب سنتی گفت: هر یک از روغن‌های گیاهی خواصی دارند که افراد می‌توانند از آنها بهره‌مند شوند.

جعفر غفارزاده متخصص طب سنتی ، درباره بهترین روغن مصرفی برای افراد اظهار کرد: مصرف روغن‌هایی مانند آفتابگردان به تمام افراد پیشنهاد نمی‌شود.هیچ یک از افراد به‌ ویژه زنان باردار نباید از آن استفاده کنند.بهترین روغن برای تمام افراد اعم از مبتلایان به بیماری‌های قلبی و عروقی و زنان باردار روغن زیتون بودار بوده که در همه وعده‌های غذایی باید از آن مصرف شود. اغلب مصرف روغن کنجد به افراد گرم مزاج پیشنهاد نمی‌شود، زیرا کنجد خاصیت گرمی دارد و با  استفاده زیاد از آن به معده آسیب وارد می‌شود.
 
 
او بیان کرد: روغن‌های دیگر مانند بادام تلخ و شیرین و نارگیل خاصیت دارویی و درمانی دارند و می‌توانند درد را کاهش دهند. به طور مثال روغن بادام تلخ می‌تواند به کاهش درد مفاصل و نرم شدن پوست کمک کند. بادام شیرین ملین بسیار خوبی است و افرادی که به یبوست دچار شده‌اند، می‌توانند از آن استفاده کنند. روغن بادام شیرین نقش موثری در خواب راحت افراد دارد. این روغن حتی می‌تواند در رشد مغزی کودکان مؤثر باشند، اما به دلیل گران بودن آن زیاد استفاده نمی‌شود.
 
روغن بذر کتان بهترین منبع اسید‌های چرب امگا ۳ است. این روغن برای قلب و روده‌ها مفید  بوده و یبوست را کاهش می‌دهد. قدرت ایمنی بدن را  افزایش می‌دهد و سلامت پوست را بهبود می‌بخشد. لیگنین (فیبر غذایی غیرمحلول) دارد که برای بدن مفید است ولی اگر به طور صحیح نگهداری نشود، به سرعت فاسد می‌شود. این روغن برای پخت غذا مناسب نیست.
 
 
روغن کانولا منبع غنی اسید‌های چرب امگا ۳ و امگا ۶ است. مقدار چربی‌های اشباع در آن خیلی کم است، بنابراین برای قلب مفید است.
 
روغن کدو حلوایی چربی اشباع کمی دارد. منبع غنی اسید‌های چرب امگا ۶ است. ممکن است حاوی برخی اسید‌های چرب امگا ۳ هم باشد. عمل تصفیه کردن و فرآیند‌های شیمیایی در کارخانه، ارزش تغذیه‌ای آن را کاهش می‌دهد.
 
 
یک فرد سالم می‌تواند از  همه روغن‌های گیاهی به شکل متعادل استفاده کند و هیچ منع مصرفی برای افراد سالم وجود ندارد مگر برای افرادی که به بیماری‌های قلبی-عروقی، چربی خون و  غیره مبتلا هستند که این افراد باید مصرف تمام روغن‌ها را در رژیم غذایی‌ خود کاهش دهند و هیچ‌کدام از این روغن‌ها نیست که به طور خاص برای گروه خاصی ضرر داشته باشد.
 
 
میزان مصرف چربی‌ها و روغن‌ها در رژیم غذایی روزانه نباید بیشتر از ۲۵ تا ۳۰ درصد باشد. فراموش نکنید که این مقدار فقط به روغن‌ها اختصاص ندارد بلکه تمام خوراکی‌هایی که به صورت طبیعی حاوی روغن هستند؛ از جمله لبنیات، تخم‌مرغ، دانه‌ها، برخی سبزی‌ها مثل خُرفه و  میوه آووکادو را شامل می‌شود.
(شنبه ۹ آذر ۱۳۹۸) ۱۰:۲۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها