جمعه / ۸ آذر ۱۳۹۸ / ۲۰:۲۷
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۹۰۰۷۹
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

پیش بینی اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم تا اواسط آذر

هاشمی گفت: با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته پیش بینی می‌شود که قیمت خرید تضمینی گندم تا اواسط آذر اصلاح شود.

عطاءالله هاشمی رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور درباره آخرین پیگیری‌ها پیرامون اصلاح نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جدید اظهار کرد: طی نامه نگاری که بنیاد ملی گندمکاران در خصوص اصلاح نرخ خرید تضمینی گندم با رئیس قوه قضاییه و سازمان بازرسی کل کشور داشت، قرار شد هفته آینده در کمیسیون کشاورزی مجلس، مسئولان خرید تضمینی همچون شورای اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه پیرامون اصلاح نرخ خرید تضمینی این محصول برای سال زراعی جدید حضور یابند.
او ادامه داد: اخیرا انجمن تولید کنندگان بذر اصلاح شده، طی نامه‌ای به بنیاد ملی گندمکاران خبر از ورشکستگی شرکت‌های تولید بذر را داده است که این امر نشان می‌دهد کشاورزان نسبت به استفاده از بذور اصلاح شده تمایلی ندارند.
هاشمی از کاهش چشمگیر سطح زیر کشت گندم خبر داد و افزود: با توجه به بی رغبتی کشاورزان به استفاده از بذور اصلاح شده به عنوان مهمترین شاخص تولید گندم پیش بینی می‌شود که در سال زراعی آینده میزان خرید نسبت به امسال حداقل ۲۰ درصد کاهش یابد.
رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور ادامه داد: با توجه به نارضایتی کشاورزان از نرخ ۲ هزار و ۲۰۰ تومانی خرید تضمینی، سطح زیر کشت حداقل نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۰ درصد افت داشته است که بنا بر برآورد هزینه‌های تولید و تورم، حداقل قیمت تضمینی گندم باید به ۲ هزار و ۵۰۰ تومان تغییر یابد.
او ادامه داد: با توجه به آن که تشکل‌ها و دست اندرکاران بخش کشاورزی تا آخرین لحظه به دنبال اجرای قانون هستند از این رو باید منتظر ماند و دید که مسئولان امر چه تصمیمی پیرامون اصلاح نرخ خرید تضمینی محصولات کشاروزی از جمله گندم می‌گیرند، اما به احتمال ۵۰ درصد نرخ خرید تضمینی گندم تا اواسط آذر اصلاح خواهد شد.
هاشمی در پایان درباره آخرین وضعیت واردات گندم تأکید کرد: با وجود آنکه دولت برای ذخایر استراتژیک در نظر دارد ۱.۵ تا ۲ میلیون تن گندم وارد کند از این رو بنیاد ملی گندمکاران پیشنهاد داده که اگر دولت بر حسب قیمت جهانی اقدام به خرید از کشاورزان کند، ظرف مدت زمان ۱۵ روز این میزان از منابع داخل قابل تأمین است که بدین ترتیب نیازی به واردات نداریم.

(جمعه ۸ آذر ۱۳۹۸) ۲۰:۲۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها